دوران یکه‌تازی آمریکا در خاورمیانه به پایان رسیده است

پایگاه اینترنتی هافینگتون پست در گزارشی به پایان دوران فرمانروایی آمریکا در خاورمیانه پرداخت.

دوران یکه‌تازی آمریکا در خاورمیانه به پایان رسیده است

به گزارش ۸دی، هافینگتون پست در مقاله‌ای به قلم “دیوید اولالو” به انتقاد قدرت‌های غربی درمورد دخالت نظامی روسیه در بحران سوریه اشاره کرد و نوشت: درحالیکه مقامات آمریکایی مراتب اعتراض و نارضایتی خود را از حضور روسیه در سوریه ابراز می‌کنند، همه از تحکیم روابط چین با ایران غافل شده‌اند. سفر قریب الوقوع “سان جیانگو،” دریاسالار چین به ایران، اوضاع را تا حدی پیچیده کرده است.

اگر چین در مسیر تحکیم روابط سیاسی، نظامی و تجاری با ایران قدم بردارد و در این راه برنامه‌ریزی کند، بدون شک سیاست‌ خارجه واشینگتن حرفی برای گفتن نخواهد داشت و بدون شک نقش راهبردی خود در خاورمیانه را از دست می‌دهد. سفر این مقام عالی رتبه چینی به ایران فقط به معنی تغییرات دیپلماتیک در خاورمیانه نیست؛ بلکه نشان می‌دهد چین به عنوان یک قدرت نظامی درحال تغییر موازنه قدرت در جهان است. دریاسالار جیانگو پیش از عزیمت به ایران اظهار داشت مایل به برقراری روابط نزدیک با ایران است. سوالی که واشینگتن باید از خود بپرسد این است که افزایش حضور چین در خاورمیانه چه نتایجی به دنبال خواهد داشت. آیا هدف چین از این کار فقط تقویت روابط تجاری و بازرگانی با ایران است یا پکن به دنبال افزایش قدرت نظامی خود در خاورمیانه است. پاسخ هر دو سوال مثبت است.

در حوزه اقتصادی، مقامات چین معتقدند ایران به دلیل دارا بودن ذخایر عظیم نفتی یک شریک تجاری ارزشمند محسوب می‌شود که می‌تواند موتور اقتصادی پین را به گردش درآورد. با امضای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرتهای ۱+۵، تحریم‌های اقتصادی و نفتی علیه این کشور برداشته می‌شود و چین فرصت می‌کند بار دیگر به بزرگترین خریدار نفتی ایران تبدیل شود. زمانیکه قانونگذاران آمریکایی مشغول بحث بر سر حفظ و یا لغو توافق هسته‌ای ایران هستند، چین و اغلب کشورهای اروپایی بسترهای مناسب اقتصادی برای ازسرگیری روابط با ایران را آماده می‌کنند. شورای فدرال سوئیس از وزارت اقتصاد این کشور درخواست کرده است چشم‌انداز جدیدی برای برقراری روابط تجاری با ایران ترسیم کند. استقبال چین از ایجاد روابط نزدیک تجاری با ایران، نقش بسیار مهمی در به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای این کشور داشت و دیگر شرکای اروپایی را نیز به برقراری هرچه سریعتر روابط اقتصادی با تهران تشویق کرد.

به دنبال برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران و چین در آب‌های بندرعباس که سال گذشته با موفقیت به انجام رسید، دریاسالار چینی ابراز امیدواری کرد در آینده نیز این همکاری‌ها ادامه یابد و شرایط تقویت هرچه بیشتر آن فراهم شود. “حسین دهقان،” وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، نیز از همکاری‌های نظامی دو کشور استقبال کرد و اظهار داشت: توسعه همکاری‌های نظامی ایران و چین موجب تحکیم ثبات و امنیت در منطقه و غرب آسیا خواهد شد.

به موجب توافق‌های صورت گرفته میان ایران و چین، ناوهای چینی اجازه یافتند در تنگه هرمز مستقر شوند. این گذرگاه مسیری بین المللی برای انتقال نفت به دیگر نقاط جهان است و آمریکا سالهای زیادی تلاش کرد تنگه هرمز را از حضور نظامیان خارجی خالی نگه دارد تا درگیری در این آبراه مهم و حیاتی بوجود نیاید؛ اما حالا چین بدون هیچ درگیری و با اجازه رسمی ایران در این منطقه مستقر خواهد شد. طبیعی است در این شرایط آمریکا کم کم به حاشیه رانده می‌شود و دیگر نمی‌تواند ایفاگر نقش کلیدی در منطقه استراتژیک خاورمیانه باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه