سنبل آبی ؛ میهمان ناخوانده‌ای که بلای جان تالاب انزلی شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: گیاه مهاجم آبزی سنبل آبی که از ۴ سال پیش وارد گیلان شده حیات تالاب انزلی را به خطر انداخته است.

سنبل آبی ؛ میهمان ناخوانده‌ای که بلای جان تالاب انزلی شده است

به گزارش ۸دی، قربانعلی محمدپور اظهار داشت: گیاه مهاجم آبزی سنبل آبی که از ۴ سال پیش وارد گیلان شده است حیات تالاب انزلی را به خطر انداخته است.

وی با بیان اینکه این گیاه بومی کشورهای آمریکای جنوبی به‌ویژه برزیل و اکوادر است گفت: مسافرانی که به این کشورها سفر کرده بودند این گیاه را برای تزئین در استخرهای خانگی وارد ایران و گیلان شد و ندانسته و ناخواسته وارد تالاب انزلی شد.

وی با اشاره به اینکه علیرغم پیگیری‌های بسیار تاکنون هیچ اعتبار استانی و کشوری برای این کار اختصاص پیدا نکرده است گفت: تنها راه مقابله با این گیاه مهاجم جمع‌آوری آن است که با کمک جوامع محلی اقدام به جمع آوری سنبل آبی از سطح رودخانه‌های منتهی به تالاب کردیم.

وی تصریح کرد: تاکنون  این گیاه از ۵۰ درصد از  تالاب‌های گیلان جمع آوری شده است و تا پایان سال این کار ادامه دارد.

عباس عاشوری کارشناس محیط زیست نیز در این باره گفت:گیاه سنبل آبی با توجه به اینکه بسیار زود تکثیر می‌شود، عمق تالاب را کاهش می‌دهد و گیاهان بومی را ازبین می‌برد و در رفت و آمد قایق‌های موتوری اختلال ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این گیاه به‌دلیل ترشح سم توکسین برای گیاهان و موجودات آبزی تالاب خطری جدی است.

عاشوری رئیس اداره محیط زیست صومعه سرا هم در این باره گفت: با کمک ۴۰ نفر از جوامع محلی و آب‌بندان‌های این شهرستان اقدام به جمع‌آوری سنبل آبی از سطح تالاب سیاه کیشیم صومعه‌سرا کردیم و این کار تا پایان پاییز ادامه دارد.

بذر سنبل آبی ۱۵ تا ۳۰ سال داخل خاک زنده می‌ماند و خاصیت باروری دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه