جوانان ایرانی زیربمباران شبهات مجازی بیگانگان/ وظیفه روحانیون در فضای مجازی

یک‌بار دیگر دشمن، جوانان را هدف قرار داده است اما این بار ذهن و باورهای آینده‌سازان ایران را می‌خواهد و برای تسخیر آن از ارائه هر نوع خوراک فکری و فرهنگی دریغ نمی‌کند.

جوانان ایرانی زیربمباران شبهات مجازی بیگانگان/ وظیفه روحانیون در فضای مجازی

به گزارش ۸دی، شبهات یکی از دوراهی‌هایی هستند که در طول زندگی با آنها مواجه می‌شویم. جست‌وجو برای یافتن پاسخ شبهات خیلی وقت‌ها می‌تواند افراد را به درجات بالاتری از یقین برساند. در دنیای ارتباطات و عصر انفجار اطلاعات اما حجم گسترده اطلاعات در قالب ملغمه‌ای از درست و نادرست می‌کوشد تا خوراک فکری جهت داده شده‌ای را در ذهن پویا و پرسشگر جوانان و نوجوانان تزریق کند. اینجاست که دیگر خیلی وقت‌ها جوانان و نوجوانانی که با هجوم القاگر شبهات مواجه می‌شوند، مجالی برای جست‌وجوی پاسخ شبهات‌شان ندارند. در چنین شرایطی روحانیون جدی‌تر از همیشه باید به میدان بیایند و برای پاسخگویی به شبهات اعتقادی منتشرشده از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی به سراغ جوانان بروند. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی نیز با تأکید بر آنکه امروز شبهات زیادی در میان جوانان و در موضوع دین ایجاد شده که باید به آنها پاسخ داده شود، ‌افزود: مخاطبان شما از طریق اینترنت، رسانه‌ها، سایت‌ها و ماهواره‌ها در حال بمباران این شبهات هستند و نمی‌توانیم نسل جوان را بدون اقناع رها کنیم و اگر یک نفر از این افراد را از این شبهات نجات دهیم، آن فرد را احیا کرده‌ایم.

هدف گرفتن باورها

فضای مجازی ساز و کار و قواعد خاص خود را دارد و همین قوانین خاص نیز موجب می‌شود این رسانه قوی و اثرگذار به محملی جدی و کارآمد در حوزه ایجاد و اشاعه شبهات اعتقادی و سیاسی تبدیل شود. در این میان اما در مقاطعی که فضای کلی جامعه به سمت و سوی معنویت و همدلی پیش می‌رود و آمار جرم و جنایت و خطاهای رانندگی هم کاهشی محسوس می‌یابد، ‌بازار شبهات مختلف در فضای مجازی از همیشه داغ‌تر می‌شود. نمونه چنین فضاسازی‌هایی را می‌شد به روشنی در عزاداری‌های ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و حساب و کتاب‌های سرانگشتی و مقایسه میان هزینه‌هایی که صرف عزاداری سیدالشهدا و نذری دادن برای سالار شهیدان می‌شود با هزینه‌هایی که می‌شد صرف درمان بیماران یا امور خیریه شود، شاهد بود؛ شبهاتی که می‌کوشیدند با قلب حقیقت و تحریک عواطف، برخی از افراد دارای باورهای ضعیف‌تر یا کسانی را که به دنبال بهانه‌تراشی بوده و حتی در برابر نقدهای بی‌محتوا تسلیم و خودباخته می‌شوند، با خود همراه کنند.

اگرچه شبهاتی از این دست به دلیل آنکه در برابر فطرت حق‌جوی انسان قرار دارند چندان در دستیابی به اهدافشان موفق نبودند و هیچ یک از این شبهات نتوانست ذره‌ای از شور و شعور حسینی در برپایی عزاداری‌ها و پخش نذری بکاهد زیرا این نذورات علاوه بر زمینه‌های اعتقادی، موجب ایجاد امید و نشاط اجتماعی می‌شود. با وجود این اما شبهات اعتقادی و سیاسی برای اهداف بلند‌مدت طراحی شده‌اند و گاهی وقت‌ها بی‌پاسخ ماندن یک شبهه در ذهن جوانان و نوجوانان می‌تواند پایه‌های اعتقادی آنان را سست کرده و آنها را نسبت به مبانی دینی و سیاسی جامعه بدبین کند. با طی این مرحله است که با افراد دیگری مواجه می‌شویم؛‌ جوانانی که به راحتی تحت سلطه نفوذ افکار مغرضانه در‌می‌آیند و می‌توانند به مهره‌ای برای پیاده‌سازی اهداف بیگانگان تبدیل شوند.

جایگاه روحانیت در نظام اسلامی

رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه این نظام به معماری امام خمینی(ره) زلزله‌ای در ملت‌های منطقه و استکبار جهانی ایجاد کرد، ‌افزود: اصل انقلاب از یک نظریه اعتقادی همراه با فلسفه بر مبنای اصول دینی شکل گرفت و رقیب بزرگی برای دموکراسی در جهان شد، چراکه پایه نظام، مردم‌سالاری دینی بود. به گفته آیت‌الله آملی‌لاریجانی بر اساس اصل ولایت فقیه و قانون اساسی، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی کشور و رئیس قوه ‌قضائیه و حتی اعضای مجلس خبرگان و شورای نگهبان و قضات را روحانیون تشکیل می‌دهند، اما بصیرت‌بخشی به جامعه نیز از اهمیت کمی برخوردار نیست. وی تأکید کرد: در روزگاری که بمباران فکری در حال وقوع است و می‌خواهند نظام را ناکارآمد نشان دهند، دشمن‌شناسی وظیفه روحانیون است.

منبر درس و بحث در فضای مجازی

هر چند منبر و تریبون‌های روحانیت در مساجد و رسانه‌ها می‌تواند فرصت بدیعی را برای پاسخگویی به شبهات فراهم آورد اما نباید فراموش کرد بخشی از نسل نوجوان که بیشتر در معرض شبهات اعتقادی و سیاسی هستند، چندان اهل حضور در مساجد و پای منبر درس و بحث روحانیت نیستند. این جوانان و نوجوانان در مقابل در شبکه‌های اجتماعی حضوری گسترده دارند و در طول شبانه روز چند ساعت از زمان‌شان را صرف گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.

ناهید دمیرچی، مسئول بسیج طلاب و روحانیون سپاه محمد رسول‌الله در گفت‌وگو با «جوان»‌ می‌گوید: ‌برای پاسخگویی به شبهات ایجاد شده در این فضاها لازم است مبلغان ما در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حضور مؤثری داشته باشند، زیرا اگر این شبهات در ذهن افراد باقی بماند می‌تواند در باورهای آنها خلل ایجاد کند و در عمل‌شان منعکس شود.

نسرین کاظمی‌مقدم، مدیر و فرمانده مدرسه علمیه کریمه اهل‌بیت معتقد است باید بدین منظور ساماندهی صورت گیرد و آموزش‌های زیربنایی داشته باشیم چراکه هر روز یک فرقه و شبهه تازه درست می‌شود که پرداختن به یکایک آنها می‌تواند انرژی و توانمندی ما را هدر بدهد، به همین خاطر در کنار پاسخگویی به یک شبهه باید مبناهای دینی را هم عرضه کرد اما وقتی ذهن جوانان ما تحلیلگر و فعال باشد، خودشان به پاسخ می‌رسند.

برای تحقق این آموزش زیربنایی باید از مدارس شروع کرد. بدیهی است حرکت‌های کند و لاک‌پشتی در برابر سرعت سرسام‌آور بمباران فکری جوانان و نوجوانان گم می‌شود، همانطور که در فاصله‌ای که شما مشغول خواندن این گزارش هستید یک شبهه که ساعت‌ها برای طراحی آن زمان صرف شده هزاران بار توسط مخاطبان شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. به اشتراک گذاشتن هر کدام از این شبهه‌ها به معنای خللی است که توانسته در باور فرد به اشتراک‌گذارنده ایجاد کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه