افزایش شهدای‌سپاه در سوریه، ایران را به وین کشاند/ تندروها نگران شدند!

“فرماندهان سپاه می‌گویند ممکن است روزی تروریست‌ها به خیابان‌های تهران برسند! حمایت ایران از بشار اسد خونین و پرهزینه بوده است!”

افزایش شهدای‌سپاه در سوریه، ایران را به وین کشاند/ تندروها نگران شدند!

به گزارش ۸دی، خبرگزاری دولتی انگلستان (BBC) در یادداشتی به بررسی حضور هیئتی از ایران به ریاست وزیر امور خارجه در نشست وین برای مذاکره جهت پایان بحران سوریه پرداخت و مدعی شد که این مسئله “تندروهای ایران را نگران کرد.”

 

 

در ابتدای این گزارش با اشاره به شهید شدن تعدادی از مستشاران نظامی و مدافعان حرم ایرانی در سوریه درپی حملات داعش و دیگر گروه‌های تروریستی و بزرگ نمایی این مسئله، مدعی شد: “فرماندهان سپاه می‌گویند ممکن است روزی تروریست‌ها به خیابان‌های تهران برسند! حمایت ایران از بشار اسد خونین و پرهزینه بوده است!”

 

 

بی‌بی‌سی که دلیل پذیرش دعوت برای حضور در نشست وین از سوی ایران را همین تعداد رو به افزایش شهدای ایرانی در سوریه ادعا می‌کند، نوشت: “وقتی این دعوت انجام شد ایران با خوشحالی پذیرفت. این دعوت از ایرانی که آمریکا آن را جزیی از مشکل سوریه می‌پنداشت، بدون توافق هسته‌ای امکان پذیر نبود.”

 

 

این خبرگزاری که معتقد است تماس تلفنی اوباما با ملک سلمان بود که به مخالفت عربستان با حضور ایران در نشست پایان داد افزود: “فدریکا موگرینی این نشست را تاریخی توصیف کرد. ولی حضور تهران در مذاکرات سوریه باعث نگرانی و ترس تندروها در این کشور شد.”

 

 

“ترس از اینکه توافق هسته‌ای درب‌های نفوذ سیری‌ناپذیر و نامطلوب غربی در ایران را گشوده است و (تندروها) شرکت ایران در این مذاکرات را نشانه دیگری از منحرف شدن رئیس جمهور حسن روحانی از خط انقلاب می‌دانند!”

 

 

بی‌بی‌سی با اشاره به سخنان دیروز رهبر انقلاب درخصوص ممنوعیت مذاکره با آمریکا بر سر مسایل منطقه‌ای، تصریح کرد: “ولی تندروها در کمال تعجب متوجه شدند که این مذاکرات پیشرفت اندکی داشت. همه شرکت کنندگان بر سر فرایندی سیاسی که شامل اجرای آتش‌بس، تشکیل دولت جدید و اتخاذ قانون اساسی جدید درخصوص انتخابات آزاد تحت نظارت سازمان ملل بود، توافق کردند.”

 

 

بنگاه‌ خبرپراکنی بریتانیا در ادامه مدعی شد: “ولی این طرح کلی از فرایند سیاسی نیز برای تندروها غیرقابل تحمل است. آنها محمد جواد ظریف را بخاطر دادن امتیازهای زیاد و فراموش کردن مسئله اصلی یعنی جنگ با گروه‌های مسلح و تروریست‌ها، سرزنش کردند.”

 

 

“اما چیزی که شرکت کنندگان بر سر آن به توافق نرسیدند، وضعیت بشار اسد بود. درحالی که برخی از اعضا خواستار رفتن اسد همزمان با برقراری آتش‌بس شدند، ایران به حضور وی تا پایان دولت انتقالی و برگزاری انتخابات تاکید داشت.”

 

 

بی‌بی‌سی با بیان اینکه عراق و سوریه تنها متحدان ایران در دنیای عرب بوده در داخل ایران بر سر ماندن بشار اسد در قدرت اختلاف هست، مدعی شد: “گفت‌وگوها دو هفته دیگر ادامه پیدا خواهد کرد. ولی باوجود اختلافات در داخل، ایران حاضر به ترک کردن بشار اسد نیست زیرا نگران است که دولت جدید سوریه به جمهوری اسلامی متعهد نباشد.”

 

 

این مقاله اما در پایان نوشت: “از نظر ایران، تداوم حمایت روسیه از بشار اسد حیاتی است پس تا وقتی که روس‌ها هستند، تندروهای ایران درباره تغییر موضع تهران نگران نیستند. عده‌ زیادی از این نگرانند که ایران برای پیدا کردن راه حلی برای حفظ اسد به مذاکرات می‌آید.”

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه