مهندسین چوکا: بازسازی کارخانه بدون توقف تولید، امکان ندارد/ چوکا در حال زنده شدن است

در بازدیدی که از چوکا به عمل آمد همه ی مهندسین ، سرپرست ها و کارشناسان این کارخانه به اتفاق ابراز داشتند که بازسازی چوکا بدون توقف تولید امکان نداشت.

مهندسین چوکا: بازسازی کارخانه بدون توقف تولید، امکان ندارد/ چوکا در حال زنده شدن است

در پی پیگیری های ۸دی از وضعیت چوکا خبرنگار سرویس اقتصادی این پایگاه خبری تحلیلی از روند بازسازی این کارخانه گزارشی را تهیه کرده است که در آن همه ی مهندسین ، سرپرست ها و کارشناسان چوکا به اتفاق ابراز داشتند که بازسازی چوکا بدون توقف تولید امکان نداشت.

در این گزارش به بررسی بازسازی بخشی از قسمت های کارخانه چوکا پرداخته شده است که در ادامه می خوانیم:

حوضچه تخلیه فاضلاب با همراهی مهندس سفیدرودی

کارخانه ی چوکا دارای دو حوضچه ی فاضلاب است، که حوضچه ی شماره یک در حال تخلیه بوده و نزدیک به ۸۰ درصد کار پیش رفته است.

حوضچه ی شماره ی دو به علت تصرف شخصی جناب آقای (ب . ت . س) امکان استفاده و بهره برداری وجود ندارد و به همین علت تنها راه بازسازی حوضچه ی فاضلاب شماره یک توقف تولید در چوکا می باشد

photo_2015-10-31_13-22-58

لاگون هوادهی با همراهی مهندس سفیدرودی

لاگون هوادهی وظیفه پاکسازی آلاینده های پس آب کارخانه را بر عهده دارد و آن را به صورت کاملا بیولوژیکی انجام می دهد.

این قسمت برای اولین بار پس از راه اندازی کارخانه چوکا در حال بازسازی و تخلیه می باشد و تاکنون ۳۰ الی ۴۰ درصد کار پیش رفته است.

این قسمت نیز به هیچ وجه امکان بازسازی در هنگام تولید نداشته و حتی در صورت ادامه ی کار به این صورت محیط زیست می توانست کارخانه را تعطیل نماید.

 

photo_2015-10-31_10-16-05

کلاری فایر با همراهی مهندس سفیدرودی

حوضچه ای است که عمل ته نشینی مواد شیمیایی از مواد فاضلاب در آن صورت می پذیرد که قبل هنگام تولید هر ۱۵ روز یک بار ناچارا تخلیه می شد اما با توقف تولید امکان آن به وجود آمد که به صورت زیربنایی بازسازی گردد.

تانک تزریق مواد شیمیایی جدید جاگذاری شده است و تقریبا کار بازسازی این قسمت رو به اتمام می باشد و با این کار شاید تا ۴۰ سال دیگر نیز نیاز به بازسازی مجدد نباشد.

 

photo_2015-10-31_13-22-58 photo_2015-10-31_13-23-02

 

کارخانه تخته چند لایه با همراهی مهندس نصیری

کارخانه تخته چندلایه که از سال ۸۴ تعطیل شده بود و به محل انبار کاغذ تبدیل گشته بود، اکنون عملا راه اندازی شده است و حتی به صورت آزمایشی با چوب صنوبر تولید هم کرده اند.

در حال حاضر مشکل اصلی این کارخانه تامین مواد اولیه است که مسئولان مربوطه در حال پیگیری برای واردات چوب مرغوب از کشور روسیه هستند.

photo_2015-10-31_13-23-54 photo_2015-10-31_13-23-48 photo_2015-10-31_13-23-51

 

واحد تصفیه ثانویه با همراهی مهندس سفیدرودی

این واحد وظیفه یون زدایی آب مورد نیاز بویلر کارخانه را بر عهده دارد که مخازن آن دچار پوسیدگی شده بود.

این بخش نیز تنها در صورت توقف تولید امکان بازسازی و تعمیرات داشت و تاکنون برخی از مخازن و همچنین لوله ها و همچنین سلولوئید های تابلوی اتاق کنترل ، جایگزین و بازسازی شده اند و می توان گفت که بیش از ۵۰ درصد کار آن پیش رفته است.

لازم به ذکر است که این قسمت نیز از ابتدای راه اندازی کارخانه بازسازی نشده بود.

 

photo_2015-10-31_13-24-53 photo_2015-10-31_13-25-10 photo_2015-10-31_13-25-17

بخش بویلر با همراهی مهندس ننه کرانی

بخش بویلر کارخانه نیز که عملا در شرایط بحرانی قرار داشت عملیات بازسازی آن انجام شده است و نتیجه تست آن نیز مثبت اعلام شد.

مراحل بازسازی ساختاری بویلر ریکاوری نیز انجام شده است و بازسازی بخش فنی آن نیز در حال پیگیری می باشد.

 

photo_2015-10-27_14-39-08 photo_2015-10-27_14-39-12

بخش توربوژنراتور با همراهی مهندس ننه کرانی

این بخش که توانایی تامین بیش از ۵۰درصد برق مصرفی مورد نیاز کارخانه چوکا را برعهده دارد و بیش از ۵ سال بود که از کار افتاده بود تقریبا به صورت کامل بازسازی شده است و آماده به کار می باشد.

 

photo_2015-10-27_14-39-27

بخش کوره آهک با همراهی مهندس شفقتی نژاد

بخش کوره آهک کارخانه چوکا نیز که دچار شرایط بحرانی اعم از ترکیدگی و انفجار شده بود در حال بازسازی می باشد و باز سازی بخش گیربکس آن تا حدود ۹۰ درصد پیش رفته و سایر بخش ها نیز همانگونه که مشاهده می کنید در حال پیگیری می باشد.

 

photo_2015-10-31_13-26-04 photo_2015-10-31_13-26-10 photo_2015-10-31_13-26-13

بخش occ با همراهی مهندس کاتب

این قسمت یعنی  که یکی از مهمترین بخش های کارخانه چوکا می باشد و عملا چوکا بدون آن از کار می افتد دچار وضعیت بسیار بحرانی است.

این واحد پس از اینکه چوکا در مسئله ی تامین چوب مورد نیاز خود دچار مشکل شد تاسیس گشت تا بتواند با بزیافت کاغذ های باطله بیش از ۶۰ الی ۷۰ درصد مواد اولیه کارخانه را تامین نماید.

تقریبا همه ی قسمت های بخش occ از ساختار و ساختمان و پله ها و سقف و ستون گرفته تا پالپر ها و خمیر سازها و جداکننده ها و تمیز کننده ها و … کاملا از کار افتاده شده اند.

کار بازسازی occ آغاز شده است و بخش ساختاری و فنی آن با هم در حال پیشروی می باشد، البته لازم به ذکر است که در ابتدای راه قرار دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
تالشی
متاسفیم از این گزارش باصطلاح تحلیلی!!! در چوکا ده ها مدیر، چندین برابر آن سرپرست و بیش از آنها کارشناس شاغلند. و خط تولید آن شامل ۶ واحد به تربیت؛ آماده سازی وصنایع چوب، واحد برج پخت وخمیرسازی، واحد بازیافت خمیر یاo.c.c، واحد استاک یا آماده سازی مواد افزودنی، واحد ماشین کاغذ یاتولید کاغذ و واحد یوتیلیتی (آب وبرق وبخار) است بعلاوه یک واحد خارج از خط تولید بعنوان واحد تصفیه فاضلاب. هرکس که با فرایند کاغذسازی و بطور ویژه با فرایند چوکا آشنائی دارد بخوبی میداند که گزارش باصطلاح تحلیلی فوق تا چه اندازه غیرواقعی و باصطلاح آبکی است. سه نفر از مهندسین محترم چوکا که با ایشان مصاحبه شده عمدتا نه درخصوص خط تولید کاغذ بلکه به ترتیب در خصوص لزوم لایروبی حوضچه فاضلاب، کارخانه تخته چندلایی که سالهاست به دلیل عدم توجیه متوقف بوده وهست واتفاقا راه اندازی آن هیچ توجیهی نداشته وندارد و واحد کوره آهک که همه میتوانستن با حفظ تولید بازسازی شوند صحبت فرموده اند. ونفر چهارم هم که در ارتباط با واحدبازیافت یا o.c.c صحبت کردن نفرمودند که اصولا این واحد دارای ۴ خط مستقل میباشد که هریک میتوانست جداگانه با کارکرد سه خط دیگر بازسازی شود. ضمن اینکه ایشان پیشرفت بازسازی در این واحد را تاکنون در حد صفر بیان کرده اند. طبیعی است وقتی یک خبرنگار از یک بنگاه خبری از طریق مدیریت مدعی، به منظور تهیه گزارش پیشرفت آن واحد یا آن مجتمع تولیدی وارد آنجا میشود گزارش آن هم مستندتر از این نمی تواند باشد…
8دی در پاسخ به تالشی
ضمن عرض سلام واحترام خدمت شما مخاطب گرامی 1.گزارشی که در چند قسمت در خدمت مخاطبین عزیز تقدیم شد به دلیل پیگیری های خبرنگاران مجموعه است و به هیچ وجه هیچ دعوت نامه ای از سوی هیات مدیره یا شخص مدیر عامل چوکا ارسال نشد. بلکه پیگیری مداوم و سماجت این پایگاه خبری تحلیلی برای رسیدن به اصل اتفاقات چوکا موجب موافقت مدیر عامل محترم گردید. 2. این گزارش حاوی بازدید از چند بخش دیگر هم هست که در ادامه تقدیم می گردد. 3.مصاحبه و پیگیری خبرنگار 8دی با مهندسین حاضر در چوکا نشان از نظر مثبت ایشان بر روند فعلی شرکت و آینده روشن آن بود. 4. این گزارش به هیچ وجه به معنای تایید یا تکذیب این خبر نیست و فقط نظرات مهندسین چند بخش را شامل می شود. 5. 8دی منتظر نظرات کارشناسی شما و سایر عزیزان متخصص در مجموعه چوکا و خارج از آن است.
تالشی در پاسخ به 8دی
اصولا در کدوم اداره یا واحد صنعتی یا غیر صنعتی یاهر سازمانی مسئولین میانی و پائین دستی آن سازمان میتوانند برخلاف نظر رئیس یا مدیریت آن سازمان مصاحبه مطبوعاتی انجام دهند بلکه بالاتر بتوانند برنامه ها و عملکرد آنرا زیر سئوال ببرند!!! واقعا کارشناسان این سایت محترم عجب توجیهی آورده اند. دیدگاه شما البته از همان اولین مقاله مندرج هویدا بود!!! اتفاقا همین چند نفری هم که شما با آنها مصاحبه کردید گرچه ظاهرا صراحتا در مصاحبه هم نگفتند توقف برای بازسازی آنهم به این شیوه لازم بوده ولی تا این مقدار هم معتقد نبوده وهرگز در محافل کارگری داخل شرکت مطرح نکرده ونمیکنند. اتفاقا کاملا برعکس
تالشی
اندر حکایت وکرامات مدیر عامل شرکت بزرگ چوکا: آقای مدیر عامل چوکا در همان اولین جلسات هیئت مدیره کتبا اختیار همه اعضا را در خصوص تمام تصمیمات از آنها گرفته بنابراین در هیچ کار و تصمیمی نیاز به مصوبه هیئت مدیره و حتی مشورت با آنان نمی بیند!!. ایشان خود را ازهر نظر از هرکارشناس داخل و خارج از شرکت درهر زمینه ای بی نیاز می بیند!!! آقای مدیر عامل در اولین سخنرانی خود پس از معارفه در چوکا از راه اندازی کارخونه بازیافت (occ) در چوکا اظهار شگفتی کرده و گفتند طراحی اولیه چوکا برای صدرصد چوب بوده و بازیافت در چوکا اشتباه است!! و من بسمت 100% چوب پیش میروم. گویا ایشان از محدودیت شدید سازمان جنگلها دردو دهه پیش بی خبر بوده تا اینکه پس از 3ماه پس از عاجز ماندن از تامین همان 30% چوب پذیرفت که بدون بازیافت ادامه تولید غیرممکن است!! آقای مدیر عامل اما پس از سه ماه در نیمه بهمن گذشته گفت ما بودجه را درسال94 برای 120 هزار تن میبندیم!!! شعاری که برای هرچوکایی از محال هم محالتر مینمود!! درحالیکه سقف تولید در سنوات گذشته از 70 هزارتن فراتر نرفته بود. حتی ایشان درآن مقطع برخلاف نظر همه مدیران و کارشناسان شرکت برای رسیدن به چنین هدف غیرکارشناسانه و غیرمعقولی هیچگونه بازسازی، تعمیرات و شات دانی را لحاظ نکرده و لازم نمیدید!! ایشان در دی ماه گذشته بدون اخذ نظر هیچ کارشناسی و مطالعه هیچ طرح توجییهی و مطالعه بازار گفت من کارخانه تخته چندلایی را تا ماه آینده راه اندازی میکنم واحدی که حدود دودهه پیش بدلیل ورود مصنوعات دیگر ازجمله ام دی اف و افزایش فوق العاده قیمت چوب بعلت محدودیت بهره برداری از جنگل تعطیل شده بود که ایشان برخلاف نظر همه مدیران شرکت بیش از سه ماه نیروهای زبده شرکت را درگیر اونجا کرد و پس ازخرید کلی چوب درجه یک و راه اندازی کارخانه تخته چندلایی متوجه شد هیچ بازاری ندارد و قیمت تمام شده فوق العاده بالاست بنابراین همانجا رها کرد!!! ایشان چندین ماه شعار راه اندازی کارگاه تولید کمپوست از ضایعات چوبی را دادند و گفتن ماشین آلات آن عنقریب از آلمان وارد میشود و کلی انرژی را هدر دادن نهایتا بی نتیجه رها کردن نامبرده اصل تولید شرکت را با عدم توانایی در تامین مواد اولیه در حاشیه قرار دادن در عوض کلی انرژی و نیروی کار را درگیر ساخت یک کارگاه پالت سازی 6 نفره که هیچ سنخیت با کارچوکا و هیچ توجیه معقولانه ای نداشت کردن و نهایتا بی نتیجه و بدون جذب بازار برای محصول آن رها کردن ایشان تقریبا تمامی مدیران میانی و اکثر سرپرستان باتجربه صنعت را منفصل از شغل خود کردن ودر گوشه ای از شرکت سرگردان نمودن و از آنها افرادی عاطل و باطل ساختن در عوض تعدادی بازنشته غیر چوکایی و بعضا بازنشسته چوکایی را در جایگاه های مدیریتی غیرمرتبط با سابقه آنها اما مهم در مدیریت صنعت گماشتند تعدادی از سرپرستان و کارشناسان ارزشی شرکت راهم به دلایلی واهی حتی از شرکت اخراج کردن این بریزوبپاشها، بی تدبیریها، ولخرجی ها در حالی صورت میگرفت که مدیریت نان پرسنل در وعده های غذایی و شیر آنها را که در صنایع آلاینده اجباری است و بیسکویت شیفت شب را قطع کردن و در موارد بسیاری بی هدف با کارگران درگیر و ایجاد بحران و نارضایتی نمودن ودر نهایت بی هدف و بی دلیل کارخانه را به بهانه بازسازی حتی بدون مصوبه وقبل از اخد تسهیلات و قبل از مناقصه تعطیل کردن که اکنون پس از سه ماه تعطیلی هیچ کارمهمی صورت نگرفته که هیچ با کندن سقف ماشین کاغذ دراین فصل باران سیل آسا را روانه تجهیزات و ماشین آلات میلیاردی کارخانه ساختن و همچنان بدون هیچ مشورتی به رفتارهای ناپخته خود در شرکت ادامه میدن و اگر مسئولی هم در داخل شرکت یادر استان اعتراض نماید با القاب منافق و ضد انقلاب و عوامل بیگانه با آنها برخورد میکنن وامروز جناب مدیرعامل با توسل به خبرگزاری ها و خبرپراکنی غیرواقعی در صدد انحراف اذهان عمومی و مسئولین دارد. خلاصه این مدیریت یک پدیده ای شده که هرگز چوکا نه بخود دیده نه هرگز خواهد دید!!!
در حاشیه