پسرفت ناگهانی مکتب عاشورا در آثار تولید شده سینمای ایران+ تصاویر

در تولیدات تصویری عرصه عاشورا سینمای ایران دستاورد پر افتخاری در کارنامه خود ندارد و این موضوع می تواند بزرگترین ضعف سینما باشد.

پسرفت ناگهانی مکتب عاشورا در آثار تولید شده سینمای ایران+ تصاویر

به گزارش ۸دی، در تولیدات تصویری عرصه عاشورا همانطور که گفته شد سینمای ایران دستاورد پر افتخاری در کارنامه خود ندارد و این موضوع می تواند بزرگترین ضعف سینما باشد چرا که این مکتب قادر است طریقه فیلمسازی و نگرشی را که قصد جریان سازی و فرهنگ سازی در جامعه را دارد ، تحت شعاع قرار دهد که متاسفانه از این غافله بسیار عقب مانده ایم.

آثار تولید شده در سینمای ایران بسیار محدود بوده و شامل دو بخش می باشد؛ ۱: فیلمهایی با موضوع عاشورا  ۲: فیلمهایی که در آن سکانسهایی از عاشورا در بر دارند.

فیلمهای عاشورایی سینمای ایران فقط ۳ فیلم شامل “سفیر” به کار گردانی فریبرز صالح سال ۱۳۶۱ ؛ “روز واقعه” به کارگردانی شهرام اسدی سال ۱۳۷۳ ؛ “رستاخیز” به کارگردانی احمد رضا درویش سال ۱۳۹۲ می باشند.

676932_860

فیلم سفیر در اوایل انقلاب تولید شد و در زمان خودش فیلم نسبتا موفق و تازه ای بود با ژانری تاریخی و متفاوت هرچند در سال ۶۰ سینمای ایران به لحاظ تکنیک در ساخت و دکور دارای نقاط ضعف بود و در واقع نو پا جلوه می کرد اما به نظر می آمد که شجاعت در ساخت این فیلم زمینه حرکتی تازه را در سینمای ایران فراهم کند که متاسفانه اینگونه نشد تا اینکه دومین گام سینما در این زمینه ۱۲ سال به طول انجامید.

676930_260

فیلم روز واقعه با نگاهی متفاوت به نمایش درآمد ، کارگردانی این کار قوی تر جلوه می کرد و نوع انتخاب و روند قصه نگاهی تازه و مفهومی فطری را در خود دنبال می کرد. اگرچه به لحاظ محدودیت هایی قهرمان داستان همیشه در طول زمان فیلم یک گام از واقعه عاشورا عقب تر بود و همچنین در نشان دادن نحوه شکل گیری قیام امام حسین(ع) و جزئیات تاریخی دارای ضعف و یا بدون بازنگری بوده اما باز هم در زمان خودش فیلم قابل تقدیری بوده است.

17-MoharamWwW.KamYab.Ir_1

در گام بعدی و آخرین گام تا کنون فیلم رستاخیز تولید و در زمان حال به نمایش درآمد و در آن فیلم و روایت داستان به همه جزئیات تاریخی و نحوه شکل گیری قیام امام حسین (ع) و طریقه به وقوع پیوستن روز عاشورا به تصویر کشیده شد و با توجه به افزایش توان تکنیکی سینمای ایران در طی این مدت طولانی بعد از انقلاب و همینطور گسترش مفهومی مکتب کربلا در همه ابعاد ، تصور می شد که رستاخیز به پختگی قابل قبولی در تولید آثار عاشورایی رسیده باشد اما متاسفانه بعد از اکران فیلم در جشنواره فیلم فجر و یک روز در سینماهای کشور با حواشی بی شماری همراه بود تا اینکه سازمان سینمایی هم تا اطلاع ثانوی فیلم را به بایگانی فرستاد.

19-MoharamWwW.KamYab.Ir_1

با همه پیشرفت های تکنیکی سینما و محتوایی مکتب عاشورا ، طبق گفته های منتقدان و کارشناسان فیلم رستاخیز دارای بیش از ۱۵ تحریف تاریخی است.

تحریف هایی چون در پای کوه رخ دادن واقعه عاشورا ، ۴ ، ۵ ساله بودن حضرت علی اصغر به جای ۶ ماهه ، نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) و….از جمله مواردی است که موجب هجمه اعتراضات به وزارت ارشاد و سازندگان فیلم شد و حتی اعتراضات مراجع تقلید را هم به دنبال داشت. گرچه فیلم با اصلاحات رو به رو شد اما از اساس باز هم دچار اشکالاتی است.

14-MoharamWwW.KamYab.Ir_1

در بخش دوم فیلم هایی به مانند به خاطر هانیه، سفر سبز، شب دهم که حتی در رسانه ملی تولید شده و به طور غیر مستقیم از عاشورا سخن گفته اند اما به هر حال روند اصلی فیلمسازی در این حوزه آن جریانی بود که عرض شد.

حال جای سوال دارد که ناگهان با گذشت این همه سال این ظاهر شبیه به پست رفت چه طور شکل گرفته است و سینماگران و فیلمسازان ما با گسترش اطلاعاتی از مکتب عاشورا و رسیدن به توانایی تکنیکی قابل قبول به چه دلیل این مقدار ضعف فیلمسازیی در این حوزه بر دوش سینمای ایران احساس می شود؟!

پاسخ این سوالات را در ادامه عرض خواهیم کرد….

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه