«تغییر چشمگیر» در موضع آمریکا / از ایران دعوت شد

«این یک تغییر چشمگیر در راهبرد آمریکا و متحدانش است. گروهی که به دنبال متوقف ساختن …».

«تغییر چشمگیر» در موضع آمریکا / از ایران دعوت شد

به گزارش ۸دی، با تقویت موضع ایران در سوریه و ناکامی ائتلاف تحت رهبری آمریکا، غربی ها تصمیم گرفته اند از ایران برای شرکت در مذاکرات وین دعوت کنند تا با کمک گرفتن از قدرت و نفوذ تهران بتوانند راه حلی برای بحران سوریه بیابند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) به نقل از “مقامات آمریکایی” نوشت: ایران به دور بعدی مذاکرات سوریه دعوت شده است.

براساس این گزارش، تنی چند از مقامات آمریکایی اعلام کردند: از ایران برای اولین بار دعوت شده تا در مذاکرات بین المللی درباره آینده سوریه شرکت کند.

درحالی مقامات آمریکایی می گویند “ایران برای اولین بار به مذاکرات سوریه دعوت شده” که ایران به مذاکرات “ژنو ۲” نیز دعوت شده بود اما بعدا و با کارشکنی آمریکایی ها این دعوت پس گرفته شد.

پایگاه خبری شکبه ای بی سی نیوز آمریکا (ABC) ضمن انعکاس این خبر می نویسد: این یک تغییر در راهبرد آمریکا و متحدانش است. گروهی که به دنبال متوقف ساختن چهار سال جنگ داخلی در سوریه هستند و می خواهند در نهایت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از قدرت کنار زده شود.

به نوشته ای بی سی نیوز، این مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده درعین حال گفته اند، ایران هنوز پاسخی به این دعوت نداده است.

در ادامه این گزارش آمده است: انتظار می رود دور بعدی مذاکرات دیپلماتیک روز پنجشنبه آغاز شده و تا جمعه در وین ادامه یابد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و چندین نفر از دیپلمات های ارشد اروپا و کشورهای عربی در این مذاکرات شرکت می کنند.

در همین حال وب سایت بی بی سی انگلیسی (BBC) اظهارات جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را درباره دعوت از ایران به مذاکرات وین منعکس ساخته است.

به نوشته بی بی سی، آقای کربی ارسال دعوتنامه برای ایران را تایید نکرده اما گفته ایران به احتمال زیاد به مذاکرات دعوت می شود.

بی بی سی نوشت: آمریکا می گوید، ایران به احتمال زیاد برای نخستین بار به مذاکرات بین المللی با آمریکا و روسیه درباره درگیری های سوریه دعوت می شود.

براساس این گزارش، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته، هنوز روشن نیست که مقامات ارشد ایرانی در مذاکرات وین که اواخر این هفته برگزار می شود شرکت خواهند کرد یا خیر.

روزنامه انگلیسی گاردین (Guardian) هم در گزارشی زیر عنوان “دعوت از ایران به مذاکرات سوریه نشان می دهد که تغییر چشمگیری برای آمریکا و متحدانش اتفاق افتاده” به این موضوع پرداخته است.

گاردین نوشت: دعوت از ایران برای حضور در مذاکرات درباره آینده سوریه یک تغییر چشمگیر برای آمریکا و متحدان غربی و عربی آن بوده و تحولی دیگر می باشد که موجب خشنودی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه شده و در راستای خواست و منافع وی اتفاق افتاده است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: پس از مداخله نظامی مسکو در سوریه، اکنون دعوت از ایران به مذاکرات وین نشانه دیگری است مبنی بر اینکه اوضاع سوریه به نفع بشار اسد پیش می رود و تغییرات در راستای تحکیم قدرت وی می باشد.

منبع: جام نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه