۱۲ گونه از پرندگان استان گیلان در فهرست گونه‌های درخطر انقراض جهانی است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با اشاره به حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی و جلوگیری از انقراض آن‌ها گفت: ۱۲ گونه از پرندگان استان گیلان در فهرست گونه‌های درخطر انقراض جهانی قرار دارند.

۱۲ گونه از پرندگان استان گیلان در فهرست گونه‌های درخطر انقراض جهانی است

به گزارش ۸دی، قربانعلی محمد پور ، با اشاره به  حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی و جلوگیری از انقراض آن‌ها اظهار داشت: ۱۲ گونه از پرندگان استان گیلان در فهرست گونه‌های در خطر انقراض جهانی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در این میان شاخص‌ترین گونه گیلان شاه خالدار است افزود: خروس کولی شکم سیاه از دیگر گونه‌های شاخص در معرض انقراض است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه این گونه‌های نام برده در طبقه بحرانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) قرار دارند گفت: از دیگر گونه‌های در خطر انقراض استان گیلان می‌توان به ترتیب حساسیت و درجه حفاظت به اردک سفید، کرکس کوچک، بالابان، عروس غاز و پلیکان خاکستری اشاره کرد.

محمدپور با بیان اینکه ۱۳ گونه از پرندگان استان جز گونه‌های در معرض تهدید هستند خاطرنشان کرد: بنابراین باید توجه ویژه به زیستگاه‌های آن‌ها معطوف کرد زیرا ممکن است با ادامه روند فعلی، وضعیت این گونه‌ها نسبت به گذشته بدتر شود و وارد فهرست گونه‌های در خطر انقراض شوند.

وی با تأکید بر اینکه از جمله این گونه‌ها می‌توان به اردک بلوطی، سنقر سفید و دال سیاه اشاره کرد و تصریح کرد: جهت حفاظت از این گونه‌ها و سایر پرندگان بومی و مهاجر در استان، ۱۱ منطقه از مناطق چهارگانه سازمان در قالب یک پارک ملی، پنج پناهگاه حیات‌وحش، پنج منطقه حفاظت‌شده به همراه پنج منطقه شکار ممنوع در مناطق خشکی و آبی استان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست گیلان گفت: این مناطق از مهم‌ترین زیستگاه‌های زمستان گذرانی یا جوجه آوری این گونه‌ها در استان هستند و در مجموع بیش از  ۱۴.۵ درصد خاک استان را مناطق چهار گانه و شکار ممنوع در بر می‌گیرد.

 

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه