اندرحکایت مشکلات پر باران ترین شهر کشور در زمان بارش رحمت الهی

بندرانزلی یکی از پرباران ترین شهرهای کشور است که شهروندان آن در بیشتر روزهای سال شاهد بارش رحمت الهی هستند ،اما زیر ساختهای این شهرستان برای هدایت صحیح آبهای سطحی و جلوگیری از آبگرفتگی فراهم نیست.

اندرحکایت مشکلات پر باران ترین شهر کشور در زمان بارش رحمت الهی

به گزارش ۸دی به نقل از پایگاه خبری افق انزلی بر اساس آمار ها و گزارشات بندرانزلی یکی از پرباران ترین شهرهای کشور می باشد که سالانه میانگین ۲۰۰۰ میلی متر در آن باران می بارد ، در بسیاری از ماه های سال این شهر هفته ها رنگ آفتاب را به خود نمی بیند و یا شهروندان آن چند روز متوالی شاهد بارش باران رحمت الهی هستند.

آب و هوای این شهر و میزان بارندگی در آن بیانگیر این است که باید زیرساختهای لازم برای هدایت آبهای سطحی پس از یک باران سیل آسا فراهم باشد ،اما متاسفانه در بندرانزلی چنین زیرساختهایی وجود ندارد.

در هرکشور و یا هرشهری مدیران و مسوولان با توجه به مخاطرات طبیعی تهدید کننده زیرساختها و شرایطی به وجود می آورند که ضمن کنترل تهدیدها و برطرف کردن آنها از چالشهای پیش رو فرصت بسازد ،مثلا در کشور روسیه به دلیل سرمای شدید هوا آسفالت جاده ها یخ می زند و دیگر قابل استفاده نیست ، مهندسین روسی با عبور لوله های آب گرم از زیر جاده ها توانستند این چالش را برطرف کرده و شرایط عبور و مرور را فراهم نمیاند.

اما در بندرانزلی پس از هر بارندگی شدید شاهد ترافیک ،راه بندان و آبگرفتگی معابر هستیم که علاوه بر مختل ساختن زندگی مردم ،به اقتصاد و معیشت آنها نیز ضربه سنگینی وارد می سازد.

فرض کنید در یک روز بارانی ،همه شهر را آب گرفته و سرتاسر شهر نیز رفت و آمد به دلیل ترافیک سنگین به کندی صورت می پذیرد ،آیا در چنین شرایطی مردم از خانه خود بیرون می آیند و برای خرید به بازار می روند؟ پاسخ این سوال کاملا روشن است ، کمتر کسی در این شرایط از خانه خود خارج شده و برای خرید به بازار می رود ،در نتیجه در چنین وضعیتی به بازار و اقتصاد شهر لطمه شدیدی وارد می گردد.

عموما انزلیچی ها  به دلیل کاهش بارندگی و حضور مسافران بیشتر در فصل بهار و تابستان کار می کنند و در شش ماهه دوم سال یعنی پاییز و زمستان از وضعیت اشتغال و بازار راضی نیستند.

شاید همه این موارد به این دلیل است که در پرباران ترین شهر کشور زیرساختهای مناسبی برای هدایت آبهای زیرزمینی وجود ندارد و تمهیدات لازم برای کاهش پیک ترافیک در روزهای بارانی اندیشیده نشده است.

شاید کسی در این شهر به باران به چشم یک فرصت نگاه نمی کند و از آن به عنوان شرایطی برای جذب توریست استفاده نمی نماید.

البته بسیاری از شهرهاو کشور ها زودتر از ما از این رحمت الهی به عنوان فرصتی برای جذب گردشگر استفاده نموده اند ، مثلا آلمانی ها خانه ای ساخته اند که در هنگام بارندگی تولید آهنگ می کند ، این خانه در درسدن آلمان واقع شده و طراح آن طوری ابزار موسیقی دست ساز را کنار هم چیده که هنگام بارش ، آهنگ زیبای باران را می نوازد و این ملودی شیرین، زیبایی خانه را دوچندان کرده است. خانه آهنگ گوشه ای از پروژه عناصر حیات است که در آلمان ساخته شده و باعث جذب توریست در این منطقه شده است.

به نظر می رسد ما در بندرانزلی نه تنها آنطور که باید و شاید از بارش رحمت الهی به جهت جذب گردشگر و همچنین افزایش سرمایه گذاری استفاده نمی کنیم بلکه با هر باران شدیدی باید منتظر ترافیک ،شلوغی و ابگرفتگی معابر باشیم.

در پایان می توان مشکلات شهر انزلی را در روز های بارانی اینگونه بر شمرد:

۱.عدم وجود شبکه سراسری هدایت آبهای سطحی در این شهرستان.

۲.عدم مهندسی صحیح در آسفالت خیابانها که خود موجب آبگرفتگی می شود.

۳.عدم وجود شبکه فاضلاب شهری در تمامی مناطق این شهرستان(در بسیاری از مناطق انزلی شبکه فاضلاب وجود ندارد و در روزهای بارانی آب باران با آب فاضلاب در کوچه پس کوچه های این شهر ترکیب می شود)

۴.عدم وجود یک جاده مناسب و راه در رو برای فرار از ترافیک در روزهای بارانی(مثلا اگر شهروندی در منطقه غازیان این شهرستان در ترافیک گیر کند و عجله داشته باشد به طور کل باید از خیر کار خود بگذرد.)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
خوب دعوت کنید از مسئولین دولت قبل بیان مشکلات رو حل کنن! شبکه سراسری آب که 8 سال فعال بود، مهندسی صحیح آسفالت که فراهم بود، شبکه فاضلاب شهری که وجود داشت و جاده های و خیابان های فرعی که ابتدای دولت نهم به وجود آمد اما با آغاز دولت یازدهم از بین رفت واقعا جای تاسف داره!
در حاشیه