اگر به دستور رهبر انقلاب، بی توجهی شود، جفا به ملت است/ دستور کتبی لغو تحریم‌ها از طرف مقابل اخذ شود

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در روز اجرا بخشی از آیین نامه های اجرایی لغو می شود و تمامی قوانین پابرجا می ماند گفت: آمریکا از همان روز نهایی شدن با تهدیدات خود آن را نقض کرده است لذا حتما باید تضمین کتبی از آمریکا و اروپا برای لغو تحریم ها گرفته شود.

اگر به دستور رهبر انقلاب، بی توجهی شود، جفا به ملت است/ دستور کتبی لغو تحریم‌ها از طرف مقابل اخذ شود

به گزارش ۸دی، “علیرضا زاکانی” نماینده مجلس شورای اسلامی امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی تایید مشروط برجام از نگاه کمیسیون ویژه مجلس پرداخت.

زاکانی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه آیا تحریم های مالی و اقتصادی لغو می شود و یا اینکه تحریم های کنگره متوقف خواهد شد گفت: ما حق نداریم برای امروز مطالبی را بیان کنیم که خلاف سند برجام باشد.

وی با اشاره به اینکه باید با برخورد کارشناسانه خود مانع از برخورد سیاسی شویم ادامه داد: حق نداریم برای آیندگان تصمیم نادرستی بگیریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فصل الخطاب رهبر نقطه پایانی بر همه گمانه زنی ها باید باشد تصریح کرد: حق بدبینی افراطی و خوش بینی افراطی نداریم.

فرمایشات رهبر انقلاب پیرامون برجام می تواند جهش و آورده اساسی داشته باشد

زاکانی با اشاره به اینکه باید به صورت دقیق و کارشناسانه با موضوع برخورد کنیم ادامه داد: رهبر معظم انقلاب افقی را فرا روی ایران اسلامی گذاشته اند که می تواند جهش و آورده اساسی داشته باشد.

وی ضمن قدردانی از رهبر معظم انقلاب با اشاره به فرمایشات موشکافانه، دقیقی که در فرازهایشان داشتند گفت: متاسفانه برخی از مسئولین اطلاعات درستی از سند برجام ندارند لذا سند برجام تودرتو و لایه به لایه است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم های شورای امنیت، کنگره آمریکا گفت: اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۰ تحریم های ظالمانه ای را بر علیه ایران اتخاذ کرد که در سال ۲۰۱۲ اجرایی شد.

تحریم ها آماده بازگشت پذیری است

زاکانی با اشاره به شش قطع نامه شورای امنیت گفت: وقتی به ماده ۱۲ قطع نامه مراجعه می کنیم می بینیم تحریم ها تجمیع شده اند و آن را به عنوان عامل فشار نگه داشتند لذا باید اذعان داشت که این تحریم ها آماده بازگشت پذیری است.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ ایالت آمریکا اعلام کرده اند که دست از تحریم برنمی دارند اظهار داشت: اتحادیه اروپا می توانست تحریم ها را لغو کند اما این کار را نکرده و حتی سخت تر از آمریکا برخورد کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در روز اجرا بخشی از آیین نامه های اجرایی لغو می شود و تمامی قوانین پابرجا می ماند اضافه کرد: آمریکا از همان روز نهایی شدن با تهدیدات خود آن را نقض کرده است لذا حتما باید تضمین کتبی از آمریکا و اروپا برای لغو تحریم ها گرفته شود.

تضمین کتبی آمریکا و اتحادیه اروپا برای لغو تحریم ها باید اخذ شود

زاکانی در ادامه درباره اینکه آیا نامه کتبی رئیس جمهور آمریکا تضمین کافی برای اجرای برجام است گفت: یکی از اشکالاتی که وجود دارد این است که ما یک امر قطعی را گرفتیم و نمی خواهیم راجع به آینده هیچ تمهیدی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: آنچه که در نامه رهبری ذکر شده ناظر به ده ملاحظه ای بود که در شورای عالی امنیت ملی به عنوان قیود ذکر شده بود و ناظر به ۹ بند مصوبه مجلس بود و ۹ بند دیگر نیز به آن اضافه شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه رهبری در خصوص اجرای هوشمندانه برجام توسط دولت گفت: در نامه رهبری صحبت از ابهامات و نقایص ساختاری برجام شده لذا ما حق نداریم هم اکنون که این فصل الخطاب از سوی رهبری داده شده کم کاری داشته باشیم.

زاکانی با بیان اینکه نقاط ضعف و قوت برجام مشخص شده است گفت: اگر به نامه رهبری توجه شود برای آینده راهگشا خواهد بود و اگر توجه نشود این جفا به ملت است که هدایت گری در خصوص آینده صورت گرفته امروز مسئولین بخواهند نسبت به آن بی توجه باشند لذا دولت و مجلس باید دست به دست هم دهند و در مسیر اجرا همکاری کنند ضمن اینکه دستور کتبی لغو تحریم ها باید از طرف مقابل اخذ شود.

وی ادامه داد: این دستور کتبی، دستور کتبی لغو دستورات اجرایی است و چیزی که راجع به کلیه تحریم ها و ناظر به زیرساخت آن ها شکل بگیرد و در خصوص اروپا نیز ناظر به رویه عادی تعلیق در برجام است و اعلام اولیه اتحادیه اروپا است.

آمریکا از همان روز نهایی شدن برجام با تهدیدات خود آن را نقض می کرد

نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر باقی ماندن ساختار تحریم ها اظهار داشت: آمریکا از قبل برجام را نقض کرده چرا که در برجام آمده باید دولت های اطراف مذاکره کننده برجام دقت کنند در حوزه گفتاری تصمیم گیری انتقال مفاهیم و بیان مختلف به جامعه جهانی رعایت حال محتوای برجام را داشته باشند و حق ندارند تحریم کنند اما آمریکا از همان روز که برجام نهایی شد تهدیدات خود را شروع کرد لذا آمریکا از همان روز برجام را نقض کرده است.

زاکانی با تاکید بر اینکه ساختار تحریم ها در برجام حفظ شده است گفت: آن ها ساختار تحریم را در برجام حفظ کردند لذا مقام معظم رهبری نیز در نامه ای که به دولت داده اند فرمودند که با شروطی مصوبه شورای عالی امنیت ملی قابل اجرا است.

کمیسیون ویژه برجام در جریان سه سند برجام قرار نگرفته

وی در ادامه با بیان اینکه ما در برجام ۵ سند داریم گفت: دو سند آن آشکار است که سند اول سند برجام و سند دوم قطع نامه شورای عالی امنیت ملی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سند سوم برنامه غنی سازی دراز مدت ماست که این سند تدوین نشده و در حال تدوین است و سند چهارم نیز حل مسائل ایران و آژانس است و سند پنجم سندی است که بین آقای صالحی و آقای مونیز راجع به شیب توسعه هسته ای کشورمان تصویب شده که این سند هم در اختیار ما قرار داده نشد اما در پیگیری هایی که خودمان داشتیم از جزییات این سند باخبر شدیم لذا سازمان انرژی اتمی در این خصوص سندی به ما نداد و توضیحاتش در این خصوص کافی نبود.

زاکانی در ادامه درباره اینکه آیا ما ظرف ۱۵ سال به ظرفیت غنی سازی ۱۹۰ هزار سو خواهیم رسید گفت: طبق دریافت ما از دسترسی های مختلف تا سال دهم ما ۶ هزار سو تولید داریم، سال دهم تا پایان سال سیزدهم ما باید حداکثر ۱۲ هزار سو تولید داشته باشیم و از سال سیزدهم نیز ما برای تولید سانتریفیوژها و میزان غنی سازی آزاد خواهیم بود.

هیئت ویژه شورای عالی امنیت ملی برای اجرای برجام باید دشمنی آمریکا را باور داشته باشد

وی درباره توصیه رهبری مبنی بر تشکیل هیئت ویژه در شورای عالی امنیت ملی برای رصد عملیاتی شدن برجام و اینکه این هیئت باید چه شاخصه هایی داشته باشد گفت: تیم باید تیم حاذقی باشد که اولا به دشمن امید نداشته باشد و دشمن را به دشمنی بشناسد و دشمنی آمریکا را باورداشته باشد ضمن اینکه باید با مسائل به صورت کارشناسی و حقوقی برخورد کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دوم این است که این هیئت باید نسبت به جوانب کار، ریزکاری های برجام و اسناد پیوست آن وقوف پیدا کند و دقیقا نظارت پیدا کند به این که در مقابل تعهدات ما آیا تعهدات آنها اجرا می شود یا خیر.

زاکانی تاکید کرد: هم چنین این هیئت باید دقت کند که ماحصل این مواجهه کارشناسی دقیق و بدون خوش بینی به دشمن احقاق حقوقی طبیعی ملت ایران را در برداشته باشد.

وی در پایان درباره اینکه با توجه به دستورات رهبری وظیفه حامیان و منتقدان برجام چیست گفت: در این مقطع کسانی که منتقد و چه کسانی که تایید کننده برجام هستند باید کمک کنند برجام مطابق با ۲۸ ویژگی که مطالبه شده عملیاتی شد و تفسیرها و توجیح های شخصی دست بردارند و در مسیر اجرا نظارت منصفانه داشته باشند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه