ای کاش کالین پاول با ایران مذاکره می‌کرد، نه جان کری

اسناد فاش شده از ایمیل جان برنان رئیس سازمان جاسوسی آمریکا نشان می‌دهد که وی تمایل داشته کالین پاول وزیر خارجه سابق آمریکا با ایران مذاکره داشته باشد.

ای کاش کالین پاول با ایران مذاکره می‌کرد، نه جان کری

به گزارش ۸دی، به نقل از جام نیوز، نشریه واشنگتن اگزماینر (washingtonexaminer) در گزارشی به بررسی اسناد فاش شده توسط سایت افشاگر ویکی‌لیکس از حساب غیردولتی و ایمیل‌های جان برنان ریس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا پرداخت و نوشت که برنان خواهان مذاکره کالین پاول با ایران بوده است.

 

 

این اسناد که روز چهارشنبه بر روی خروجی پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس قرار گرفت (و هنوز انتشار تعدادی از آنها ادامه دارد) از تمایلات و توصیه‌های برنان به رئیس جمهور آمریکا برای استفاده از کالین پاول وزیر خارجه سابق ایالات متحده جهت مذاکره با ایران حکایت دارد.

 

 

واشنگتن اگزماینر با توجه به این اسناد نوشت: ” آنطور که پیداست رئیس فعلی سازمان سیا از طرفداران سیاست‌های جورج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا در قبال ایران، نبوده و از رئیس جمهور بعدی درخواست کرده بود تا کالین پاول را برای مذاکره مستقیم با این کشور انتخاب کند.”

 

 

با توجه به ایمیل‌های ارسالی از سوی جان برنان، وی به رئیس جمهور بعدی آمریکا (باراک اوباما) در سال ۲۰۰۹ توصیه کرده بود تا از شدت لفاظی‌های خود علیه ایران بکاهد؛ چیزی که در اظهارات جورج بوش به وفور یافت می‌شد.

 

 

برنان در یکی از این نامه‌ها نوشته بود: ” نشان نامبارکی که روی روابط ایران و آمریکا از سال ۲۰۰۱ خورد به دورکردن تهران و واشنگتن از یکدیگر ادامه داد و با لفاظی‌های گزاف با ابعاد گسترده مانع سیاست‌های دوطرف نسبت به هم شد. حتی تعامل مثبت ایران برای برطرف کردن محیط سیاسی پسا-طالبان در افغانستان نیز با بی‌تفاوتی از سوی واشنگتن مواجه شد.”

 

 

راه‌حلی که رئیس سازمان جاسوسی آمریکا برای برطرف کردن خصومت‌ها میان آمریکا و ایران ارایه داد “گفت‌وگوی مستقیم با تهران” از طریق یک فرستاده بود که وی ترجیح می‌داد این فرد وزیر خارجه سابق باشد.

 

 

” انتخاب نماینده ریاست جمهوری آمریکا برای ایران به مدت طولانی است که تاخیر افتاده است. مخالفت‌ها مبنی بر نارس بودن این ایده تا زمانی که ایران در لیست حامیان تروریسم وزارت خارجه آمریکا قرار دارد، بی‌پایه و اساس است. آمریکا با سوریه که در این لیست قرار دارد روابط دیپلماتیک دارد (در سال ۲۰۰۹) و حتی نمایندگانی در کشورهای کره شمالی و سودان انتخاب کرده است.”

 

 

برنان کاندیدای ایده‌آل برای نمایندگی از سوی ریس جمهور آمریکا به ایران را کالین پاول معرفی کرد زیرا معتقد بود که در خاورمیانه از وی با احترام و البته ترس از بدنامی یاد می‌شود: ” وزیر پاول درک عمیقی از سیاست‌ها و تاریخ منطقه دارد.”

 

 

واشنگتن اگزماینر در پایان تصریح کرد: “این یادداشت‌ها از اسناد به سرقت رفته از حساب نامه الکترونیک برنان به سرقت رفته و در اختیار ویکی‌لیکس قرار گرفت. گفته می‌شود فرد مجرم، یک هکر سیزده ساله باشد!”

 

 

بر اساس نوشته‌های سایت ویکی‌لیکس ، جان برنان در ماه مارس سال ۲۰۱۳ به ریاست نمایندگی اطلاعات مرکزی آمریکا انتخاب و جایگزین ژنرال دیوید پترائوس شد که بخاطر سوء استفاده از اطلاعات محرمانه استعفا داده بود. با شروع ریاست جمهوری اوباما در سال ۲۰۰۹ ، برنان دستیار وی در امور امنیت داخلی و مقابله با تروریسم شد. او بعد از آن به ریاست سیا برگزیده شد.

 

 

پیشتر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اعلام کرده بود برنان طی سال های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۵ به مدت ۲۵ سال برای این سازمان کار کرده بود. برنان در سال ۲۰۰۵ شرکت اطلاعاتی تحلیلی آنالیسیس کورپ (TAC) را تاسیس کرد و در سال ۲۰۰۸ یکی از افرادی بود که برای اوباما تبلیغ و حمایت مالی می‌کرد.

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه