دوهفته بعداز عماد؛ تست سامانه ضدموشک بالستیک در اروپا

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید این کشور و متحدانش روز سه‌شنبه در سواحل اسکاتلند به تمرین مقابله با حملات موشک‌های بالستیک پرداخته‌اند.

دوهفته بعداز عماد؛ تست سامانه ضدموشک بالستیک در اروپا

به گزارش ۸دی، به نقل از جام نیوز، برای اولین بار آمریکا در اروپا دست به تمرین مقابله با حملات موشکی زد و آن را «اولین نمایش توانمندی در اروپا» توصیف کرد.

 

بنا بر اعلام نیروی دریایی آمریکا، در این تمرین که در سواحل اسکاتلند صورت گرفته، برای اولین بار خارج از آمریکا از موشک «استاندارد بلاک آی ای» ساخته شرکت «ریتئون» برای هدف قرار دادن یک موشک بالستیک در آسمان اروپا استفاده شده است.

 

در جریان این تمرین، یک کشتی هلندی موشک هدف را ردیابی کرده و اطلاعات آن را به «یو اس اس راس» از جمله کشتی‌های شبکه ناوبری «آگیس» نیروی دریایی آمریکا منتقل کرده است.

 

آمریکا، استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، نروژ، اسپانیا و انگلستان شرکت‌کنندگان در این رزمایش موشکی بوده‌اند.

 

هرچند این تمرین اندکی پس از حمله روسیه به مواضع داعش با استفاده از موشک کروز دوربرد «کالیبر» و همچنین آزمایش موفق موشک بالستیک «عماد» از سوی ایران، صورت می‌گیرد، اما مقامات آمریکایی می‌گویند این رزمایش از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود.

 

«ریکی الیسون» بیانگذار گروه موسوم به «ائتلاف حمایت از دفاع موشکی» در مورد این تمرین به خبرگزاری رویترز گفته است که موفقیت این تست موجب می‌شود تا نیاز واشنگتن به حضور گسترده کشتی‌هایش در دریای مدیترانه کاهش یابد. به گفته وی، آمریکا می‌تواند از این پس برای دریافت اطلاعات لازم جهت دفاع موشکی، روی کشتی‌های کشورهای متحد خود، حساب کند.

 

فارس در خاتمه آورد: استقرار سامانه‌های دفاع موشکی در اروپا، که واشنگتن به بهانه مقابله با توان موشکی ایران و کره شمالی در دستور کار دارد، یکی از موارد مورد اختلاف میان آمریکا و روسیه است. ایالات متحده می‌گوید با وجود توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵، برنامه خود برای استقرار این سامانه‌ها، ادامه خواهد داد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه