نوحه‌های امروزی از بیرون هدایت می‌شود

وقتی یک مداح ما با استفاده از یک واژه سریال صدا و سیما با نام “اینجی کلش واس ماس” مدیحه می‌سازد و آنرا منتشر می‌کند چطور جلوی آن گرفته نمی‌شود؟ چرا هیچکس جلوی این فرد و فعالیتش را نمی‌گیرد؟

نوحه‌های امروزی از بیرون هدایت می‌شود

به گزارش ۸دی به نقل از هنر آنلاین:

هوشنگ جاوید از پژوهشگران حوزه موسیقی درباره وضعیت این روزهای مدیحه‌سرایی گفت: اغلب مداحان و نوحه‌خوان‌های قدیمی از ذهنیتی خلاق و مولف برخوردار بودند که دیگر نمی‌توان نشانی از آنها یافت. ما در کشورمان نزدیک به ۷-۸ مورد صنف برای مداحی داریم که هیچ کدام تا به امروز تبیین جدیدی درباره نوحه‌هایی که باور و اعتقاد مردم را شکل می‌دهند نداشته‌اند.

جاوید ادامه داد: هنر مداحی و نوحه‌خوانی درگذشته به حدی والا بوده است که بسیاری از خوانندگان و نوازندگان در محضر استادان این هنر قدسی شاگردی می‌کردند ولی امروزه هیچ خبری از این تأثیرگذاری نیست. واقعا تاسف آور است که در این مملکت عاشورایی و با این شناخت از واقعه کربلا، نوحه خوانی‌ها اینقدر ضعیف شده است.

او اضافه کرد: شعرهایی که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد فاخر نیست و نمی‌تواند شان قهرمانان کربلا را حفظ کند. این شعرها بیشتر به توصیف ظاهری قهرمان‌ها کربلا می‌پردازد، در حالی که هدف قیام عاشورا انسان سازی و پرداختن به باطن انسان‌هاست. در سال‌های اخیر اغلب مداحان فقط به صرف داشتن صدای خوش وارد این عرصه شدند، در حالی که آگاهی نسبت به فرهنگ عاشورا و آداب مداحی مهمتر است.

جاوید گفت: وقتی یک مداح ما با استفاده از یک واژه سریال صدا و سیما با نام “اینجی کلش واس ماس” مدیحه می‌سازد و آنرا منتشر می‌کند چطور جلوی آن گرفته نمی‌شود؟ چرا هیچکس جلوی این فرد و فعالیتش را نمی‌گیرد؟ واقعا برایم جای سوال دارد. این تهاجم فرهنگی داخلی است و از داخل به مدیحه‌سرایی و اعتقادات ضربه وارد می‌کند.

این پژوهشگر همچنین گفت: این رویه ۱۲ سال است که در حال انجام است و چیز جدیدی نیست. تمامی نوحه‌هایی که با استفاده از اشعار و ریتم‌های موسیقی سخیف شنیده می‌شود حساب شده و توسط کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری شده است. آنها با دادن پول‌های کلان عوامل خود را وارد کشور ما کرده و در جهت ضربه زدن به فرهنگ و سنن ما تلاش می‌کنند.

وی در پایان هم گفت: من به عنوان یک پژوهشگر هرکاری که باید را انجام دادم و دیگر کاری از دست من ساخته نیست جز اینکه بشنیم و تاسف بخورم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه