واشنگتن: حق واکنش به آزمایش موشکی ایران را محفوظ می‌داریم/ فشار به شورای امنیت را ادامه می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این که واشنگتن حق واکنش به آزمایش موشکی ایران را محفوظ می‌دارد، از فشارهای این کشور بر شورای امنیت برای اقدام در این باره سخن گفت.

واشنگتن: حق واکنش به آزمایش موشکی ایران را محفوظ می‌داریم/ فشار به شورای امنیت را ادامه می‌دهیم

به گزارش ۸دی، به نقل از فارس مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز جمعه گفت واشنگتن، حق در ارتباط با آزمایش موشک عماد توسط ایران را محفوظ می‌داند.

موشک دوربرد «عماد»، که نسل جدید موشک‌های بالستیک ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است روز یکشنبه با موفقیت آزمایش شد. «عماد» نخستین موشک دوربرد ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است.

پیش از این سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود واشنگتن بعد از بررسی اطلاعات موجود، آزمایش موشکی ایران را نقض آشکار قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌داند.

این دیپلمات آمریکایی با بیان اینکه واشنگتن در حال تهیه گزارشی برای ارائه به میز ایران کمیته امور تحریمی شورای امنیت است از ادامه فشار بر این شورا برای انجام اقدامات مقتضی علیه ایران خبر داد.

مارک تونر، در کنفرانس خبری روز جمعه در پاسخ به سوال یک خبرنگار که آیا واشنگتن در نقطه‌ای قرار دارد که از اقدامات یکجانبه‌ای نظیر تحریم یا اقدامات دیگر استفاده کند گفت: «ما به فشار بر شورای امنیت، در آن سطح، جهت انجام اقدامات متناسب ادامه خواهیم داد.»

تونر در ادامه گفت: «همان‌طور که در سوالتان مطرح کردید ما این سازوکارهای دو جانبه برای تحریم را داریم. من نمی‌توانم چیزی را اعلام کنم یا بگویم که ما فوراً اقدام خواهیم کرد، اما مطمئناً این حق را برای خودمان محفوظ می‌دانیم.»

قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد که آغازگر چهارمین دور تحریم‌ها علیه ایران با طرح ادعاهای بی‌پایه درباره برنامه هسته‌ای این کشور بود سال ۲۰۱۰ به تصویب رسید.

این شورا اخیراً قطعنامه‌ای جدیدتر به شماره ۲۲۳۱ برای تأیید «برجام» به تصویب رسانده که هنوز اجرایی نشده است. قطعنامه ۲۲۳۱ تمامی قطعنامه‌های قبلی این شورا علیه ایران را لغو می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعای کشورهای غربی، مبنی بر وجود جنبه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد می‌کند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه