فاکس نیوز بیدار شد اما اساتید علوم سیاسی جمهوری اسلامی هنوز در خوابند/ظریف پاسخ اوباما را می دهد؟

اوباما در مصاحبه ای که با فاکس نیوز داشت ادعا کرد ایران را مهار کرده است. این جوابی ضعیف در پاسخ سوال جنجالی خبرنگار فاکس نیوز بود.

فاکس نیوز بیدار شد اما اساتید علوم سیاسی جمهوری اسلامی هنوز در خوابند/ظریف پاسخ اوباما را می دهد؟

به گزارش سرویس سیاسی ۸دی، اوباما در مصاحبه ای که با فاکس نیوز داشت ادعا کرد ایران را مهار کرده است. این جوابی ضعیف در پاسخ سوال جنجالی خبرنگار فاکس نیوز بود.
خبرنگار فاکس نیوز قدرت رهبری آمریکا در جهان را زیر سوال برد، از توهین اوباما به ایران که ادعای مهار جمهوری اسلامی را داشت اگر بگذریم ، باید اشاره کرد اهمیت پرسش این سوال جنجالی چیست.
شما اگر دانشجوی علوم سیاسی شوید قبل از اینکه معنای سیاست را به شما بیاموزند ابر قدرتی آمریکا را به رخ تان می کشند. آن هم نه به آن معنایی که در فضای عمومی مطرح است.
آمریکا از دید اساتید علوم سیاسی یکی از ابر قدرت ها یا قدرت اول جهانی نیست ، بلکه هژمون جهانی است. اما هژمون به چه معناست؟
در روابط بین الملل به شما یاد می دهند که جهان را همواره کشور هایی رهبری می کرده اند ، گاهی جهان ۵ قطبی بوده است ، گاهی جهان مانند دوران جنگ سرد دو قطبی بوده است و گاهی تک قطبی.
اما پس از پایان دوران جنگ سرد آنچه ذهن همه ی نخبگان سیاسی را تسخیر کرد مفهوم جدید هژمونی بود. هژمونی به این معناست که دولت و کشوری که جهان را رهبری می کند و به اصطلاح کدخدا است اگر فاصله ی اقتدارش در ۵ حوزه ی قدرت اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، نظامی با دیگر قدرت ها بسیار زیاد باشد به نحوی که حتی تصور رویارویی آنها را هم نتوان داشت ، دیگر مسئله ی تک قطبی بودن مطرح نیست. بلکه دولت مد نظر هژمون می باشد.
اما چند سوال از اساتید در خواب علوم سیاسی ؛
اگر از این بگذریم که این هژمونی مد نظر شما سالهاست از پس نظام نوبنیاد ایران که تنها ۳۷ سال از عمرش می گذرد بر نیامده است و روز به روز عقب می نشیند، باید پرسید آیا حقیقتا فاصله ی اقتدار آمریکا در حوزه های پنجگانه قدرت با کشورهایی همچون روسیه و چین آنچنان زیاد است که تصور رویایی با آمریکا را هم نمی توانند داشته باشند؟

File photo of U.S. President Barack Obama (R) meeting with Russia's President Vladimir Putin in Los Cabos, Mexico, June 18, 2012. Obama cancelled a meeting with Putin planned for next month in Moscow over frustration with Russia's asylum for fugitive intelligence contractor Edward Snowden, the White House said August 7, 2013. REUTERS/Jason Reed/Files (MEXICO - Tags: POLITICS)

باید خطاب به اساتید در خواب و ترجمه گر گفت که هژمونی آمریکا چند صباحی است که شکسته؛ روسیه و چین و حتی جمهوری اسلامی ایران که از نظر شما غرب زده گان به اشاره ی آمریکا نابود می شود امروزه به صورت علنی در رویارویی با آمریکا هستند.
دولت چین و آمریکا ماه هاست در جنگ ارزی به سر می برند ، جنگی که آمریکا آن را شروع کرد و به وقتش به واکاوی آن پرداخته خواهد شد.
دولت روسیه چند روز پیش علنا وارد نبرد با آمریکا شده است ، مسکو مواضع داعشی هایی را که آمریکا برای آموزششان میلیون دلار خرج کرده بود را از دریای خزر بمباران می کند، و نتیجه آن نه تنها پاسخ شدید بلکه عقب نشینی آمریکا بود.
دولت ایالات متحده پس از ورود روسیه به سوریه اعلام کرد که طرح آموزش نیروهای مخالف سوری را تعطیل کرده است و دیگر در این را هزینه نخواهد کرد و طرح خود را شکست خورده اعلام نمود که اوباما در مصاحبه با فاکس نیوز به آن اشاره کرد.
البته نبرد ایران و آمریکا سابقه ای طولانی دارد. هرچند باید بپذیریم که آمریکا در نبرد اقتصادی موفق شده است ایران را تحت فشار قرار دهد ، اما در جنگ های نیابتی ۳۳ روزه لبنان ، ۲۲ روزه غزه و ۸ روزه غزه رسما شکست خورده است و چهار سال است که در سوریه در رکود به سر می برد و نمی تواند دولت حامی ایران را از سر راه بردارد.
هرچند اساتید، استاد توجیه هستند و برای هر شکست آمریکا نیز دلایل متوهمانه و تحلیل های فضایی تولید می کنند ، مثلا شکست مفتضحانه آمریکا در عراق و افغانستان که از دلایل اساسی شکست جمهوری خواه ها مقابل دموکرات ها در انتخابات گذشته آمریکا بود ، در منظر ایشان پیروزی غیورانه است.
اما از همه جالب تر این بود که در تلوزیون رسمی آمریکا ، رهبری ایالات متحده که اساس دکترین سیاست خارجی آنها می باشد زیر سوال رفت و مورد خدشه قرار گرفت…. فاکس نیوز از خواب بیدار شد و حداقل به خود اجازه داد آن را مورد سوال قرار دهد… اما خبر ندارد، ایران اساتید آمریکا پرستی دارد که حتی جرات پرسش این سوال را از دانشجویانشان سلب کرده اند…
و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل….
لازم به ذکر است که این توهین اوباما نیاز به پاسخی مستحکم از سوی جناب ظریف و دستگاه دیپلماسی دارد ، هر چند از دیپلماسی لبخند انتظار پاسخ محکم ، انتظاری بس بعید است….

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه