استقبال از فلافلی و فرهنگ شکمی در رشت بیشتر از غذای روح و فرهنگ اجتماعی!

در اطراف دانشگاه ها به جای افزایش فروشگاه های فرهنگی و کتابفروشی ها ، لوازم آرایشی و بهداشتی بیشتر دیده می شود و حتی در جلوی مدارس هم فلافلی و یخ در بهشت فروشی نیز بیشتر به چشم می خورد.

استقبال از فلافلی و فرهنگ شکمی در رشت بیشتر از غذای روح و فرهنگ اجتماعی!

به گزارش سرویس هنر و سینمایی ۸دی، در دنیای امروز آنچه که بیشتر مورد توجه همه دولت ها، اهمیت به فضای رسانه ای جامعه است زیرا که بعد از پایان جنگ های سخت آنچه که می تواند سیاست های داخلی و خارجی دولت را برآورده کند استفاده از فضای رسانه ای و به اصطلاح جنگ نرم می باشد.

رسانه هایی که به افکار عمومی، آداب و رسوم و اعتقادات جامعه، خلقیات و رفتارها اثر می گذارند در کتاب، فیلم و سینما، دانشگاه و مدارس، روزنامه و…. تقسیم می شوند و مسلما ثابت شده است که جامعه ای اگر به فرهنگ و روح خود بیشتر اهمیت قائل شود در مادیات روزانه هم از رونق بیشتری برخوردار است.

اما متاسفانه در ایران و به خصوص در گیلان شاهد یک روند کاملا برعکس در این زمینه را شاهد هستیم.

5kcryf1q

در دهه هفتاد بود که شهر رشت از لحاظ فرهنگی در جایگاه بهتری قرار داشت، به طوریکه بعد از گذشت این مدت از زمان می توان اختلافات آن را واضح مشاهده کرد.

اکنون سینماهای مطرح رشت مانند سینما انقلاب و سینما آبشار تبدیل به مخروبه ای شده است. از طرفی مسئولان شهرداری رشت پیاده رو با ساختار فرهنگی احداث می کنند اما باز هم استقبال مردم به سمت و سویی برعکس است. چنان که مغازه های تولیدات فرهنگی و کتاب تعطیل می شوند و جای خود را به فست فودها و مغازه های پوشاک می دهند.

به طور مثال مغازه ای که محصولات کلاسیک فرهنگی در همین ابتدای اعلم الهدی عرضه می کرد هم اکنون جای خود را به مغازه ی پوشاک و لباس داده است.

در اطراف دانشگاه ها به جای افزایش فروشگاه های فرهنگی و کتابفروشی ها ، لوازم آرایشی و بهداشتی بیشتر دیده می شود و حتی در جلوی مدارس هم فلافلی و یخ در بهشت فروشی نیز بیشتر به چشم می خورد.

به هرحال این روند عکس در جامعه متاثر از خیلی از مسائل خواهد بود، از رفتارهای عکس مسئولان به عنوان الگوی جامعه در این زمینه تا نفوذ فرهنگی سبک زندگی غربی در جامعه و عقب نشینی مردم از رسانه ملی!!!!!! و حتی کم کاری های رسانه ی ملی در این خصوص ؛ مجموع عواملی است که دست به دست هم داده و امروز جامعه ما را تشکیل می دهد.

به طور واضح و مسلم نمی توان شخص و ارگان یا علل مشخصی را مقصر دانست اما هرکس با یک تلنگر از این لحظه می تواند به عنوان یک انسان صاحب اراده بر خلاف این موج حرکت کند و غذای فرهنگی و روحی را بر غذای ظاهری و پوشاکی و شکمی ترجیح دهد و بر این باور باشد که انسانها به یکدیگر متصل اند و حرکت مثبت او اگر به جامعه تزریق شود ولی در نهایت به خود او بر میگردد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه