امضای تفاهم نامه اتصال خط آهن آستارای ایران به آستارای آذربایجان

آستارا – یادداشت تفاهم نامه اتصال خط آهن آستارای جمهوری اسلامی ایران به آستارای جمهوری آذربایجان با حضور وزیران ارتباطات ایران و وزیر اقتصاد آذربایجان در شهرستان مرزی بندر آستارا امضا شد.

امضای تفاهم نامه اتصال خط آهن آستارای ایران به آستارای آذربایجان

به گزارش ۸دی به نقل از مهر، در این نشست که بعد از ظهر شنبه و درسالن اجتماعات فرمانداری آستارا برگزار شد و ریاست طرف ایرانی را محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرپرستی هیئت آذری را شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان بر عهده داشتند، دو طرف بر تعاملات مثبت مرزی در زمینه احداث خط آهن بین المللی، تسهیل در امر ترانزیت، مبادلات کالا و تردد مسافر تاکید کردند..

 رییس ایرانی کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان در جریان امضای تفاهمنامه اقتصادی و احداث خط آهن بین المللی موسوم به آستارا – آستارا اظهار کرد : احداث خط آهن آستارا به آستارا و آستارا به رشت ، کریدور شمال به جنوب کشور را تکمیل می کند و مسیر مطمئن و ایمنی برای صادرات کالا به اروپای شرقی می گشاید.

 محمود واعظی به اهمیت اتصال راه آهن دو کشور اشاره کرد و گفت : تکمیل راه آهن قزوین-رشت و ادامه این خط آهن تا آستارا و اتصال به خطوط آهن جمهوری آذربایجان می تواند به تنهایی تمام مولفه های توسعه را برای استان گیلان و شهرستان آستارا به ارمغان آورد.

 وی با بیان اینکه پروژه راه آهن بین المللی گیلان امکانات حمل و نقل ایران و جمهوری آذربایجان را نیز گسترش می دهد، تصریح کرد:افزایش تجارت با کشورهای همسایه سیاست راهبردی تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر ارتباطات در ادامه گفت : تجارت ایران با همسایگان طی چند سال اخیر دو برابر شده که این امر نشان دهنده اهتمام ایران به این موضوع است.

  واعظی افزایش تجارت و مبادلات اقتصادی از مرز زمینی آستارا را ضروری دانست و بر استفاده از ظرفیت بالای این شهرستان ساحلی و مرزی ایران در دریای خزر تاکید کرد.

 وی در ادامه گفت : با راه اندازی خط آهن بین المللی آستارای ایران، بار از بندر عباس تا قزوین و از طریق شبکه ریلی و اتصال به خط آهن شهر آستارای جمهوری آذربایجان جابجا شده و به مسکو و اروپا منتقل می شود.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان که سرپرستی هیئت آذری را نیز عهده دار بود در جریان این تفاهمنامه مشترک با اشاره به روابط ایران و کشورش در همه زمینه ها گفت : دو کشور همسایه با برگزاری این گونه نشستها تفاهم خود را در زمینه های مشترک بارها نشان داده اند. 

شاهین مصطفی یف بیان کرد:  تفاهم نامه فوق مقدمه ای برای کارها و اقدامات بزرگ بعدی است و دوستی و برادری دو ملت و دو کشور را بیش از پیش تحکیم خواهد بخشید . وی روابط ایران و جمهوری آذربایجان را الگویی برای روابط سایر کشورها دانست و نسبت به اجرای موافقت نامه های مشترک ابراز امیدواری کرد.

در این تفاهمنامه ، دو طرف ایرانی و آذری موافقت کردند تا در مرحله اول و پایان سال ۲۰۱۶ میلادی ساخت خط آهن آستارای جمهوری آذربایجان تا ترمینال راه آهن آستارای جمهوری اسلامی ایران را  به صورت استاندارد عملیاتی کنند. همچنین طرفین در خصوص عملیاتی شدن پروژه احداث پل ریلی خط آهن در محل تعیین شده قبلی به صورت مشارکتی موافقت کردند . در تفاهمنامه فوق مقرر شد که اجلاس کارگروه های راه آهن های دو کشور طی ۲۰ روز آینده تشکیل شده و مذاکرات در مورد نحوه تامین مالی پروژه رشت به آستارا نیز به صورت تخصصی انجام شود. 

 در نشست دو روزه هیئت های ایرانی و  آذری که به ترتیب در شهرهای آستارا و لنکران جمهوری آذربایجان و آستارای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، طرفین از امکانات گمرکی، پایانه های مسافری ، پل مرزی ، پارک های ساحلی و بنادر دریایی دو کشور بازدید کردند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه