منافع صادرکنندگان و مصرف کنندگان باید در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد/ تاثیرگذاری تولیدکنندگان گاز در تصمیمات جهانی

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مجمع کشورهای تولیدکننده گاز، به دلیل اثرگذاری آن در بازار جهانی، در تصمیمات جهانی نیز می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد،‌گفت‌: ما معتقدیم منافع صادرکنندگان و مصرف کنندگان باید در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد.

منافع صادرکنندگان و مصرف کنندگان باید در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد/ تاثیرگذاری تولیدکنندگان گاز در تصمیمات جهانی

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور که در جمع هیأت‌های شرکت کننده در پانزدهمین اجلاس وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز سخن می گفت، اظهار داشت: بی تردید، این مجمع به دلیل اهمیت گاز در توسعه انرژی پاک و همچنین آثاری که این انرژی در توسعه کشورها به ویژه در زمینه تولید برق و منابع پتروشیمی دارد، می‌تواند در جهان نقش تأثیرگذاری داشته باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه همه ما نیاز به همفکری، هماهنگی و همکاری بیشتر برای منافع ملت‌های خود داریم، گفت: در دنیای امروز برای حرکت در حوزه جهانی، نیاز به تشکیلات جمعی است و این تشکیلات، یعنی مجمع کشورهای تولیدکننده گاز، به دلیل اثرگذاری آن در بازار جهانی، در تصمیمات جهانی نیز می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه کشورهای تولید کننده گاز از سیزده سال پیش قدم‌های مؤثری برای همکاری و هماهنگی با یکدیگر برداشته‌اند، گفت: اینکه این مجمع توانسته است اساسنامه خود را تدوین و تصویب کند و همچنین دبیرکل و محل دائمی آن را نیز تعیین کند، به معنای موفقیت آن است و جا دارد از اعتماد همه اعضاء برای انتخاب جمهوری اسلامی ایران برای دبیر کلی مجمع تشکر کنم.

رییس جمهور اظهار امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران در دوران دبیرکلی خود، برای هماهنگی بیشتر سیاست‌ها و اهدافی که این مجمع به دنبال آن است، نقش تأثیرگذاری داشته باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه بی‌تردید در همه کشورهای صادرکننده گاز، هم منافع مشترک و هم رقابت وجود دارد، تأکید کرد: رقابت حق همه است، اما همه باید تلاش کنیم رقابت سالم داشته باشیم و این رقابت به منافع مشترک ما خدشه‌ای وارد نکند.

دکتر روحانی افزود: ما معتقدیم منافع صادرکنندگان و مصرف کنندگان باید در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد و در جهان امروز بازی برد و باخت هیچ تأثیری ندارد و در عرصه اقتصادی نیز نمی‌تواند پایدار باشد.

رییس جمهور افزود: باید از این مجمع، برای ایجاد عدالت، همکاری و تعامل بهتر و بیشتر در سطح جهانی استفاده کنیم. ما باید به فکر منافع همه جهان و همه انسان‌ها باشیم و در کنار منافع خود، به فکر ضرر نکردن ملت‌های دیگر نیز باشیم.

دکتر روحانی در پایان گفت: امیدواریم این مجمع بتواند در مسیر دستیابی به اهدافی که مورد نظر آن است یعنی برای منافع ملت‌ها و دولت‌های صادرکننده و مصرف‌کننده گاز قدم‌های مؤثری بردارد.

همچنین در این مراسم وزیر نفت ضمن تشکر از حضور میهمانان شرکت کننده در این مراسم، گزارشی از پانزدهمین اجلاس وزرای کشورهای صادرکننده نفت در تهران ارائه کرد.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) به پیشنهاد ایران و به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان، توسط ایران، روسیه و قطر در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تاسیس و هم اکنون علاوه بر سه کشور یاد شده، امارات متحده عربی، ونزوئلا، نیجریه، مصر، الجزایر، گینه استوایی، بولیوی و ترینیداد توباگو نیز عضو آن هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه