اقدام قابل تقدیر وزارت ارشاد در تحریم نمایشگاه فرانکفورت+ بیانیه مجمع ناشران انقلاب

از همۀ مسئولان، ناشران و تشکل‌هایی که برای حضور فعالانه برنامه‌ داشتند، دعوت می‌کند با به رخ کشیدن غیرت دینی خود، یکپارچه، هماهنگ و عزتمندانه، از حضور در نمایشگاه اعلام انصراف کنند

اقدام قابل تقدیر وزارت ارشاد در تحریم نمایشگاه فرانکفورت+ بیانیه مجمع ناشران انقلاب

به گزارش ۸دی به نقل از پایگاه خبری – تحلیلی “خیبرآنلاین”، علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه جداگانه ای، با تشریح اینکه از ماهها قبل جهت حضور موثر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برنامه ریزی کرده بود، در اعتراض به اعلام سخنرانی سلمان رشدی مرتد در این نمایشگاه، از شرکت در آن انصراف و از سایر مسئولان، ناشران و فعالان نیز دعوت کرد تا با به رخ کشیدن غیرت دینی خود، به تحریم نمایشگاه فرانکفورت اقدام کنند.

متن بیانیه جداگانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ادامه می آید:

اقدام قابل تقدیر وزارت ارشاد در تحریم نمایشگاه فرانکفورت +بیانیه مجمع ناشران انقلاب

* وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: آزادی بیان بدون توجه به ارزش­ها محقق نخواهد شد

بسم الله الرحمن الرحیم

نمایشگاه بین­ المللی کتاب فرانکفورت که یکی از بزرگترین نمایشگاه­ های کتاب در سطح جهان به­ شمار می­ آید متأسفانه در سال­جاری در تعارض آشکار با اهداف اعلام­ شده­ فرهنگی، تحت پوشش آزادی بیان اقدام به دعوت از یکی از چهره­ های منفور در جهان ­اسلام نموده و برای سلمان رشدی نویسنده ملحد کتاب آیات شیطانی فرصتی برای ایراد سخنرانی در آن نمایشگاه و رونمایی از آخرین اثر وی نموده است که محتوای آن نیز خود  نوعی مقابله مستقیم با اندیشه­ ها و باورهای دینی می­ باشد. جای تأسف است که برگزارکنندگان این رخداد خود را بازیچه دست عوامل صهیونیست و ضد­اسلام قرارداده و با مستمسک قراردادن واژه آزادی بیان عواطف و احساسات مسلمانان سراسر جهان را خدشه­ دار ساخته­ اند.

تجلیل و تقدیس از چهره ­ای که احساسات صدها میلیون انسان را جریحه­ دار و به ارزش­ها و عناصر مورد احترام آنان بی­ حرمتی و توهین می­ کند نه ­تنها به نفع آزادی بیان نیست بلکه نوعی بازی سیاسی با ارزش­های انسانی و دینی است که  به خشونت ­طلبان و گروه­های افراطی ضداسلام بهانه خواهد داد تا از این بستر به اهداف نامشروع خود دست پیدا کنند.

آزادی­ بیان از جمله ارزش­ های انسانی است که در فرهنگ ­دینی و ملی ما مورد احترام ویژه می­ باشد. احترام به آزادی­ بیان مسئله سیاسی نیست که با سیاست­ روزمره مورد خدشه قرار گیرد یقینا این معنای بلند انسانی بدون توجه و نظرداشت به ارزش­ها و مقدسات جوامع انسانی محقق نخواهد شد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایندگی از ملت بزرگی که همواره حرمت گذار ادیان و فرهنگ­ های مختلف بوده است، ضمن اعتراض شدید نسبت به این اقدام ضدفرهنگی علیرغم آمادگی های قبلی و صرف هزینه های فراوان از حضور در نمایشگاه بین ­المللی کتاب فرانکفورت خودداری نموده و از سایر کشورهای اسلامی نیز می­ خواهد در برابر این اقدام تحریک آمیز اعلام موضع نمایند.

همچنین از مسئولان نمایشگاه بین­ المللی کتاب فرانکفورت انتظار می­ رود از برخورد گزینشی در مواجهه با مفهوم والا و ارزشمند آزادی­ بیان پرهیز نموده و با اتخاذ تدابیر صحیح، فرصت تعامل و همکاری با دولت­ها و ملل مسلمان را گسترش دهند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

* مجمع ناشران انقلاب اسلامی: تیری که امام(ره) دودهه قبل رها کرد، بر قلب هتاکان خواهد نشست

باسمه‌تعالی

«من به تمام دنیا با قاطعیت اعلام می‌کنم که اگر جهانخواران بخواهند در مقابلِ دین ما بایستند، ما در مقابل همۀ دنیای آنان خواهیم ایستاد.» امام خمینی(رحمه‌الله علیه)

انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب عمیقاً فرهنگی است که بر پایۀ آموزه‌های وحیانی پیامبر گرامی اسلام شکل گرفت و به برکت وجود مقدس حضرت رسول(ص)، قریب به چهار دهه است که خواب مستکبرین عالم را آشفته کرده است. بی‌دلیل نیست که گاه و بی‌گاه و با بهانه و بی‌بهانه به ساحت این وجود مقدس هجمه و جسارت می‌کنند تا شاید به خیالشان اجازه ندهند قلوب بیشتری شیفتۀ آیین و مرام این اسوۀ حسنه شود.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت امسال عرصۀ دیگری از این تلاش‌های تفرقه‌افکن و واگرایانه شد و علیرغم ادعاهای فراوان این نمایشگاه مبنی بر بی‌طرفی، رسماً اعلام کردند که سلمان رشدی، نویسندۀ مهدورالدم کتاب آیات شیطانی، سخنران کنفرانس خبری افتتاحیۀ نمایشگاهشان خواهد بود و با موضوع «اهمیت آزادی بیان» به ایراد سخن خواهد پرداخت. طبعاً این رفتار سیاسی، با اعتراض متین قاطبۀ تشکل‌های باغیرت نشر ایران و درخواست جدی برای تجدیدنظر روبرو شد اما لحن غیرمؤدبانه و پاسخ بی‌ملاحظۀ مدیران نمایشگاه در ابراز افتخار و خوشحالی از این اقدام و حمایت همه‌جانبه‌شان از سلمان رشدی نشان داد که تا چه میزان سیاست‌های ضداسلامی و نفوذ صهیونیزم می‌تواند در تاروپود یک رویداد ظاهراً فرهنگی موثر واقع شود.

طنز تلخ ماجرا آنجاست که نویسنده‌ای که به مقدسات ۱/۵ میلیارد انسان در سراسر جهان صریحاً توهین کرده است، قرار است در مورد اهمیت «آزادی بیان» سخن براند و امروز نمایشگاهی داعیۀ دفاع از آزادی بیان دارد که ۱۰ سال تمام به نشر ایران اجازۀ حضور در نمایشگاه و ارائۀ یک جلد از کتابهایش را نمی‌داد؛ نمایشگاهی دم از آزادی بیان می‌زند که عرضۀ یک عنوان کتاب در نقد جنایات صهیونیست‌ها و دفاع از مردم مظلوم فلسطین را در خود برنمی‌تابد.

آنچه مسلم است، یک طراحی سیاسی دقیق و حساب‌شده پشت این برنامه وجود دارد و این دعوت، زمانی معنادارتر می‌شود که می‌بینیم یکی از بزرگترین کشورهای اسلامی یعنی اندونزی، میهمان ویژۀ این نمایشگاه است و اعتراض‌های مختلف فعالان فرهنگی مسلمان و تشکل‌ها و ناشران بین‌المللی با پاسخ منفی و بی‌پروای مسئولان نمایشگاه روبرو می‌شود. بدون‌شک دولت ما و ناشران عزیز ما در آستانۀ یک آزمون هستند. دشمن می‌خواهد غیرت و انسجام فرهنگی ما را به‌ویژه پس از مذاکرات هسته‌ای بسنجد و به‌خیالش بتواند اندک خللی و یا سستی بیابد و تدارک رخنه‌ای نماید و مرزهای اعتقادیمان را فرسنگ‌ها جابجا کند. زهی خیال باطل!

امروز نیز مانند همیشه، ایران سربلند، به‌عنوان مبداء صدور حکم تاریخی امام خمینی(ره) و بیرق‌دار مبارزه با مستکبران عالم، الهام‌بخش جهان اسلام است و تیری که امام در دو دهه قبل رها نمود، قطعاً روزی به قلب هتاکان خواهد نشست.

دولت و ملت ایران اسلامی همدل و همزبان‌اند و یقیناً نمی‌توانند حضور نحس این نویسندۀ هتاک را در پیشانی نمایشگاه فرانکفورت برتابند و یکپارچه با عدم‌حضور در نمایشگاه، به این دهن‌کجی آشکار، واکنش نشان می‌دهند و اجازه نمی‌دهند مرزهای فرهنگی و اعتقادی لگدمال اجانب شود.

مجمع ناشران انقلاب اسلامی، به‌عنوان تشکلی که البته از ماه‌ها قبل، برنامه‌ریزی جامعی را برای یک حضور قوی فرهنگی تدارک کرده بود، به حرمت وجود نازنین رسول خدا(ص) و حرمت حکم جاودانۀ نائب‌الامام خمینی کبیر، در این نمایشگاه حاضر نخواهد شد و از همۀ مسئولان، ناشران و تشکل‌هایی که برای حضور فعالانه برنامه‌ داشتند، دعوت می‌کند با به رخ کشیدن غیرت دینی خود، یکپارچه، هماهنگ و عزتمندانه، از حضور در نمایشگاه اعلام انصراف کنند.

بی‌تردید، این رخداد پیش‌آمده، آزمونی جدی و فرصتی برای عرض ارادتی مجدد به ساحت اسلام ناب محمدی(ص) و مبارزه با صهیونیزم جهانی و دارای پیامی روشن برای دست‌اندرکاران نمایشگاه فرانکفورت برای خارج شدن از چنبرۀ سیاست‌بازان و اختلاف‌انگیزان خواهد بود.

مجمع ناشران انقلاب اسلامی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه