بزرگترین کارخانه تولید کاغذ خاورمیانه در لبه پرتگاه/ استاندار به دردسرهای چوکا پایان دهد!

جناب آقای نجفی، استاندار محترم گیلان! شما که دغذغه حل مسائل اقتصادی استان را دارید آیا زمان آن فرا نرسیده که شخصا وارد مسئله ی استراتژیک چوکا شده و آن را حل و فصل نمایید؟

بزرگترین کارخانه تولید کاغذ خاورمیانه در لبه پرتگاه/ استاندار به دردسرهای چوکا پایان دهد!

به گزاش سرویس اجتماعی ۸دی، در دوشنبه ای که گذشت شبکه ی “من و تو” در برنامه ی گزارشگر خود خبر تعطیلی چوکا را مطرح و در بیان مواضعی مضحک و خنده دار مدعی شد “کارخانه ای که محمد رضا شاه راه انداخته است به دلیل بی کفایتی ایران از کار افتاده است”. اما پشت صحنه ی ماجرا چیز دیگری است.
مهر ماه سال گذشته بود که تغییراتی در مدیریت چوکای از کار افتاده پدید آمد و محمد رضا وزوایی، از مدیران خوش سابقه و باتجربه و برادر شهید محسن وزوایی به عنوان مدیر عامل جدید چوکا منصوب شد تا شاید تغییری در جهت شکوفایی این کارخانه ی عظیم با ظرفیت های کلان اقتصادی که می تواند بخش اعظمی از مشکل بیکاری شهرستان رضوانشهر و حتی استان گیلان را حل و فصل نماید صورت بگیرد.

Capture

 

اما جناب وزوایی مدیر عامل جدید از همان روزهای اول با مشکلات و کارشکنی های فراوان چه از داخل مجموعه و چه از بیرون مواجه شد. هر از چند گاهی یکی از منابع مورد نیاز چوکا از جمله آب و برق و گاز آن توسط مجموعه های مربوطه قطع شد و از طرفی در داخل مجموعه نیز با کارشکنی ها و تجمع هایی که با تحریک کارگران شکل می گرفت دردسر ها بیشتر شد.
از طرفی دیگر مجموعه ی دستگاه ها و ساختار کارخانه چوکا به دلیل عدم رسیدگی دچار از کار افتادگی شده و کارخانه ای که می تواند کاغذ خاورمیانه را تامین کند آنقدر فشل شده است که دیگر حتی در داخل هم از بازار مناسب برخوردار نبود. زیرا تولیدات از کیفیت مناسبی برخوردار نبود. به نحوی که حتی پول لازم برای گردش کارخانه نیز فراهم نشد. دخل و خرج با هم نمی خواند و کارخانه از پس فراهم آوردن هزینه های عادی تامین انرژی و حتی مواد خام لازم برای تولید کاغذ بر نیامد. حتی چوکا در پرداخت هزینه خرید چوب نیز با مشکل مواجه شده بود که این امر اعتراض چوب فروشان و در نهایت ایجاد عدم اعتماد برای فروش به چوکا را در آنها پدید آورده بود.

کارخانه صرفا ضرر می داد و به نظر می رسید که حقوق کارگران نیز باید با کمک دولتی پرداخت شود. حتی در مقطعی حقوق کارگران قطع شد که منجر اعتراض های کارگران گردید.(لینک خبر)

13
مدیر عامل جدید که هنوز نیامده با سونامی عظیمی از مشکلات و دردسرها مواجه شده بود به این نتیجه رسید که باید برای شکوفایی و سود آوری کارخانه، دست به تغییر و تحولی اساسی بزند. کارخانه ای که باید حداقل هر ده سال یکبار تاسیسات و دستگاه های آن تعمیر، تعویض و به روز رسانی می شد چیزی در حدود نیم قرن  دست نخورده بود و عملا کارایی لازم را نداشت. این مشکلات و همچنین عدم خرید تولیدات ضعیف کارخانه توسط مشتریان وزوایی را مجبور به عملیاتی کردن پروژه بازسازی چوکا کرد و این امر موجب تعطیلی موقت کارخانه شد.
اما در این بین رسانه های معاند و جریان خراب کار داخلی مجموعه که منافع خود را در ناکارآمدی چوکا می دانستند شروع به کارشکنی و ایجاد تشنج برای ناکارآمدی طرح وزوایی کردند. از جریان داخلی بگذریم و فعلا به پای نادانی آنها بگذاریم. اما دلسوزی های مکرر “من و تو” برای مردم ایران حدیثی است مفصل که تو خود بخوان از این مجمل…

T300_304
باید گفت که مسئله کارخانه چوکا به چند علت از موقعیت استراتژیک برخوردار بوده و همین امر حساسیت ها را در این مسئله بالا می برد که در ادامه به دلایل آن اشاره شده است:

۱.با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم که مبتنی بر آن رهبری دستور به جهاد اقتصادی و اعمال تئوری اقتصاد مقاومتی داده اند و همچنین ظرفیت عظیم کارخانه چوکا که به وسعت یک شهر می باشد و توان این را دارد که علاوه بر رفع مشکل بیکاری در رضوانشهر و استان گیلان ، توان اقتصادی جمهوری اسلامی را در عرصه ی تولید ملی که یکی دیگر از دستور ها و سیاست های اصلی رهبری است بالا ببرد و این امر موجب تولید قدرت گشته و اقتدار جمهوری اسلامی را در منطقه و جهان بالا خواهد برد، امنیت ملی ما تامین می گردد.
۲. از آنجاییکه شهرستان رضوانشهر از جمعیت اهل تشیع و تسنن تشکیل شده است، قطعا جریان افراطی و معاند انگلیسی درصدد اختلاف انگیزی بین کارکنان زحمتکش چوکا می باشند. در نتیجه قطعا خطرات امنیتی بسیاری را برای کارخانه و شهرستان و استان ایجاد خواهد کرد و با توجه به حضور جمهوری اسلامی در این مقطع حساس که با تمام قوا مشغول مبارزه با مذاهب انگلیسی و جریان تکفیری، داعش و حامیان آن ها آل سعود و آمریکاست این مسئله از شرایط حساس تری برخوردار بوده و امنیت ملی ایران را با تهدید مواجه خواهد نمود.

98_big

 

حال باید از نماینده محترم شهرستان رضوانشهر آقای شکری پرسید شما که پیگیر تغییر مدیریت در چوکا بودید اکنون چه می کنید؟ آیا از وضعیت اضطراری چوکا خبر دارید؟
یا جناب آقای عاشوری نماینده محترم فومن و شفت! شما هم که پیگیر تغییر مدیریت پیشین چوکا و نگران وضعییت اقتصادی آن بودید کجا بسر می برید ، آیا واقعا نگران چوکا بودید یا پای مسائل دیگری در مبان بوده و هست؟ آیا دلیل واقعی مخالفت شما با مدیر عامل پیشین وضع چوکا بود؟ اکنون چطور ؟
جناب آقای نجفی، استاندار محترم گیلان! شما که دغذغه حل مسائل اقتصادی استان را دارید آیا زمان آن فرا نرسیده که شخصا وارد مسئله ی استراتژیک چوکا شده و آن را حل و فصل نمایید؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
دیده بان
ضربه ای که منافقین به مملکت اسلامی وارد میکنند از ضربات کفار به مراتب شدیدتر و نابودکننده تر است. کسانی که حاضر هستند انقلابیونی مثل وزوائی بی آبرو و خانه نشین بشوند، شرکتی به این عظمت از کار بیفتد، شهرستانی نزدیک به مرز با بحران بیکاری و اختلافات مذهبی مواجه شود، حتی مقدمات سر بر آوردن داعش مهیا شود، کارایی جمهوری اسلامی زیر سوال برود و خوراک تبلیغاتی برای شبکه ی معاندی چون من و تو مهیا شود اما پست و مقام و مال و اموالی که به ناحق غصب کرده اند حفظ شود! پست و مقام و مال و اموالی که مشخصا از راه حرام به دست آمده. از راه سیاه کردن افراد و رانت خواری، از راه زیر و رو کشیدن، از راه تقلب، از راه دروغ، پنهان کاری و ریا، از راه سنگر گرفتن پشت مقدسات و حذف هر کسی که با دلسوزی قصد کمک به این جبهه را دارد. همین میشود که وقتی وزوائی با تمام انتقاداتی که به ایشان وارد است در این سن و سال به ندای رهبرش که از جهاد اقتصادی میگوید لبیک گفته، با وجود تمام مشکلات پای کار بازسازی چوکا آمده و در این راه با استعانت از مقتدای خود علی(ع) قصد باز پس گیری پست و مقامی و مال و اموالی که به ناحق غصب شده را دارد عده ای که گویی همان دنیاطلبان و دشمنان علی و آل علی(ع) هستند، مزورانه پشت مقداست سنگر گرفته اند و متاسفانه حامیانی منافق تر از خود و یا بعضا غافل و بی خبر دارند، برابر ایشان می ایستند و از هر وسیله ای برای حذفشان استفاده میکنند. و چه بد سیاره ایست این سیاره ی تبعید... که در آن اوضاع بر وفق مراد منافقین است... منافقین که استفاده از هر وسیله ای در راه هدف را موجه می دانند و اما مومنین... و یا بهتر بگوییم بسیجی ها... بسیجی هایی که با همین بلاها بسیجی شده اند... و اما در این میان عملکرد دستگاه های امنیتی کشور بسیار ناراحت کننده ست که یا میدانند چه میگذرد و کاری نمیکنند و یا نمیدانند چه میگذرد و در نتیجه کاری نمیکنند و دومی بدتر از اولی و عذر بدتر از گناه است و این سوال را به ذهن متبادر می سازد که نکند آنها هم سیاسی شده اند! بگذریم... بهتر است یک بار دیگر به رنگ ارغوان حاتمی کیا را با هم ببینیم!
ناشناس در پاسخ به دیده بان
جای بسی تاسف داره خبرگذاری که خودش رو نشان بصیرت معرفی می کنه همچین مقاله خام و بدور از حقیقتی رو چاپ می کنه. و جالب تر از اون اینه که پرسنل چوکا که مشکلات چوکا رو با پوست و گوشتشون احساس می کنن نادان خطاب می شن ولی کسی که شاید تا حالا پاش رو هم دا خل چوکا نذاشته به خودش اجازه میده که اینطور راحت در مورد چوکا قضاوت کنه و فرا موش می کنه که تمام دقدقه کارگران چوکا تعطیلی این کارخونست. همون کار گرایی گه پستی ندارن که بخوان از از دست دادنش بترسن.همون هایی که امروز بخاطر اقدامات مدبرانه مدیریت حال چوکا توان پرداخت پول شارژ ساختمان و پول برقشون رو هم ندارن....
چوکایی در پاسخ به دیده بان
زهی تاسف از تحلیل این پایگاه باصطلاح خبری و از دیدگاه شما آقای دیده بان!!! که بدون دیدن واقعیت های گذشته وحال چوکا و بدون اطلاع از فرایند تعطیلی کارخانه بزرگ چوکا اینچنین بی محابا منتقدان جاهلان و مستبدان و حیف ومیل کنندگان بیت المال را منافق قلمداد میکنیدو وزوایی را که کارخانه چوکا را با بی تدبیری خاص خود به خاک سیاه نشونده اینچنین تقدیس میکنی. وزوایی که حتی یکنفر تکرار میکنم حتی یک نفر از کارشناسان خبره و مدیران باسابقه چوکا با ایشان همرای نیست ولی نامبرده مستبدانه حتی بدون مصوبه هیئت مدیره خود شرکت بزرگ چوکا را بدون هیچ توجیه فنی و قبل از اخذ هرگونه تسهیلات و منافصه تعطیل کرده و با گذشت چند ماه نهایت بازسازی ایشان شده بازکردن چند پمپ و کندن سقف کارخونه برای ریزش باران های سیل آسا روی ماشین آلات.... زهی تاسف
گیله مرد در پاسخ به دیده بان
آقا یا خانم! دیده بان که بسان دلواپسان صحبت میکنی که البته مطمئنم نویسنده مقاله فوق هم خودت هستی!! چرا به هر دروپیکر میزنی که حقانیت گفتار خود را ثابت کنی و به این ترتیب تداوم منافع شخصی خود را تضمین نمایی!؟!!! نقد یک مدیر یک بنگاه اقتصادی چه ربطی به انقلابی بودن او به برادر شهید بودن او، به سابقه چند دهه مدیریت او دارد که اینقد آسمان ریسمان میکنی و همه چیز را به هم میبافی؟!! این ادبیاتی شما در باصطلاح مقاله ی خود بکار بردی و همه کارکنان منتقد و معترض شرکت را وهمه مسئولین استانی ناراضی از سوء مدیریت این آقا را منافق و مرتبط با عوامل استکبار قلمداد کردی مارا به یاد ادبیات و رفتارهای دیگر دلواپسان می اندازد که جز خود و حلقه کوچک خود دیگران را دستپرورده استکبار، عوامل بی بی سی، نیروی داعشی! و... میداند. برادر من عصر این تهمت های بی محل و زشت و بی خردانه گذشته است. نقد یک مدیر چه ربطی به سوءاستفاده داعش دارد اصلا تاکنون منطقه تالش و گیلان کی شاهد افکارو رفتار افراطی بوده که حضرتعالی متوسل به این حربه شدی. سالیان سال است اهل تسنن و تشیع در منطقه در کمال آرامش در کنار هم زندگی میکنن حتی به مخیلیه آنان نیز اتهامات شما خطور نکرده است. مگر این آموزش ها را از رفتار کسانی چون به وام بگیرند!! آیا در چوکا و منطقه دونفر دیگر هم هم رای خود پیدا میکنی؟!! مطمئنی این مقاله توصیه خود آقای باصطلاع مدیرمدبر انقلابی شما نیست؟!! چون شنیده ها حاکی است ایشان هم رودروی پرسنل همین اتهامات را به آنها وارد کرده است... مدیر عاملی که همان روز اول در سخنرانی خود ابراز میدارد هرکس در چوکا و شهرستان و استان با من مخالفت کند پا روی خون شهدا گذاشته است صاحب همین افکار شماست!! مدیر عاملی که همان روز اول اختیار تمام اعضای هیئت مدیره را کتبا میگیرد صاحب همان افکار مستبدانه شماست. مدیر عاملی که همان ماه های اول هر پروژه غیر کارشناسانه و مخرب و هزینه بر بی نتیجه را بدون مشورت حتی با یک مدیر و کارشناس مجموعه حتی خارج از مجموعه انجام میدهد صاحب همان ایده "همه بد جز من" شماست. کاش یک ذره فقط یک ذره به اندازه یک دانه خردل در نوشته هات انصاف را مراعات میکردی و یک اپسیلون درصد مدیریت را مقصر میدونستی کاش!!!
مری در پاسخ به گیله مرد
من زیاد از ماجرای چوکا خبر ندارم و زیادم نمیخام درگیرش شم اما این جمله شما " کاش یک ذره فقط یک ذره به اندازه یک دانه خردل در نوشته هات انصاف را مراعات میکردی و یک اپسیلون درصد مدیریت را مقصر میدونستی کاش!!!" واقعا منو تحت تاثیر قرار داد. تو از کجا انقدر با اطمینان میگی این کامنت و خوده مقاله نویسندش یکیه؟؟؟ تو خیلی قشنگ الان به نویسنده کامنت هر تهمتی خواستی زدی طبق معمول تا کمم میارین همه چیو سیاسی می کنید دوزار به فکر منافع جامعه باشید چه سودی داره این حرفایه الکی سیاسی؟
گیلانی ایرانی
سپاس از آگاه سازی شما. شوربختانه تا کنون از اهمیت بالای این کارخانه و مشکلات آن اطلاع نداشتم. امیدوارم مسئولین استان و کشور دست به کار شوند و باید بدانیم که این یک مسئله ملی است و به هیچ وجه نباید آن را محدود به استان دانست.
هادی
وضعیت صنعت و اشتغال گیلان به اندازه کافی داغون هست... مسئولین وظیفه دارند منافع و اختلافات شخصی رو کنار بگذارند... شورش رو در آوردن!!!!
پوررضا
چرا صدا و سیمای گیلان در این زمینه اقدامی نکرده؟ چرا تو تلویزیون به وضعیت این کارخانه پرداخته نمی شه؟
کارگر
ماکه توی چوکائیم چنین تحلیلی را هرگز نشنیده ایم ونه باور داریم از جمله در خصوص تعطیلی کارخونه به بهانه بازسازی آن نظر اجماع مدیران و کارشناسان صنعت خلاف تحلیل فوق است: اجماع نظریه کارشناسان چوکا درخصوص بازسازی کارخانه: لازم است چکیده نظریه کارشناسان شرکت اعم از مدیران و سرپرستان با سابقه آن که حاصل یک بررسی کامل است باطلاع برسد: 1. نظر به اینکه بیش از 70% خمیر مورد نیاز بازیافتی است و بواسطه 4 خط مستقل واحدبازیافت یا occ تامین میشود که کیفیت و کمیت کاغذتولیدی نیز بیش از همین درصد به همین واحد مربوط است بنابراین برای رسیدن به این هدف هیچ نیازی به تعطیلی کل کارخانه نیست. بلکه هر خط واحد occ را میتوان جداگانه و با حفظ تولید کارخانه بازسازی کرد. 2. میتوان پس از بازسازی ونوسازی کامل واحد بازیافت (occ) وتولید خمیر با کیفیت و کمیت بالا دراین واحد موقتا نسبت به تولید کاغذ تک لایه 100% بازیافتی به مدت محدود مثلا حداکثر دوماه اقدام کرد. (همچنانکه خیلی از کارخانه ها از صددرصد خمیربازیافتی کاغذ باکیفیت تولید میکنند.) و در این فاصله دوماهه به بازسازی ریکاوری بویلر کارخونه، افکت ها، برج پخت (دایجستر)، پرس دوقلوو... پرداخت و به راحتی تولید را با پاور بویلر یعنی بویلربزرگ کارخونه نگهداشت. 3. ضمنا اگر بحث بازسازی سیلندرهای واحد کاغذ مطرح هست باز نیازی به توقف نیست میتوان چندتاچندتا سیلندرها را جدا و تعمیر کرد و دراین فاصله از سیلندرهای زاپاس بهره گرفت. 4. دیگر بخش های وتجهیزات کارخونه را هم میتوان درحین ران بودن کارخونه یا حداکثربا تعطیلی دوسه روزه تا نهایتا یه هفته ای تعمیر، تعویض یا باز سازی کرد. ازجمله وایندر، سقف ماشین کاغذ، وکیوم پمپ ها، احتمالا نصب کلندر و اسکنر، سیستم آهارزنی و... 5. ضمنا از جمله بخش ها و تجهیزاتی که در سالهای اخیر باعث افزایش قیمت تمام شده محصول شده وبرای تعمیر و راه اندازی انها اساسا نیازی به توقف تولید نبوده ونیست؛ یکی توربوژنراتور کارخونه است که بیش از 5 سال است از سرویس خارج بوده که میتواند حداقل نصف برق مصرفی شرکت رابراحتی تامین کند. دوم پرسی پیتیتور یا گردگیر برقی ریکاوری است که سالهاست با راندمان زیر 40% کار میکند و روزانه چندین تن مواد شیمیایی را هدر میدهد. وسوم دامپ کندانسور است که اونهم سالهاست با راندمان زیر 50% عمل میکند و روزانه باعث پرت حرارت وانرژی زیادی میگردد. ضمن اینکه تعطیلی خط برای هریک از موارد مذکور نیز تنها زمانی لازم است که مناقصه مورد نظر وتامین قطعات موردنظر وبرنامه ریزی موردنظر انجام گرفته باشد!. که هیچکدوم درحال حاضر صورت نگرفته است. حتی مصوبه هیئت مدیره هم ندارد. با شرایط فوق است که ضمن حفظ تولید کارخونه همه همکاران شرکت جانانه در این فرایند همکاری خواهند کرد بدون اینکه آسیبی به زندگی و سلامتی آنان و خانواده هایشان و آبرو و امنیت منطقه وارد شده باشد... با کمال احترام
پژمان رضایتی چرانی
با درود و عرض اداب، متاسفانه این روزها چنان حرف زدن و انتشار آن آسان شده است که هر کسی و با حر سوابقی به خود اجازه به بحث گذاشتن یک طرفانه مسائل را می دهد بدون اینکه لحظه ای تامل کند آیا در جایگاهی است که اینگونه تفسیر کند و یا خیر. بنده خودم به مدت شش سال در این کارخانه چوکا شاغل بودم و در روز نخست با مدرک کارشناسی ارشد و بدون عنوان شغلی مشخص کمک کمک اپراتور خط تولید کاغذ بودم، مسئول من که کمک اپراتور بود مدرک دیپلم داشت. اما کمک اپراتور یا مسئول مستقیم من( بهبود کلابی) و دوستانشان، بسیار محترم بودند. ما در سال آخر فعالیت در این کارخانه به عنوان سرپرست تولید کاغذ ارتباط تنگاتنگی با مدیریت عامل وقت داشتیم. سعی کردیم از هر طریقی به ارتقاء شرکت کمک کنیم. موجی راه افتاد و با همیاری هم چوکا به سود دهی رسید و مورد تشویق مدیریت عامل قرار گرفت. اما پس از گذر فقط چهار ماه انتقادات و کارشکنی شروع شد. کسانی که بعضی منافع نا به حق خود را در خطر دیدند چنان جبهه گیری کردند که گویی بنده که بودن هیچ چشم داشتی در حال تلاش بودیم و حتی هیچ مورد از اقدامات ما در بحث مستقیم قابل رد کردن نبود، در پشت پرده به عنوان عامل ایجاد بی نظمی به مدیرت انتقال داده شد و مدیریت را از ارتباط مستقیم با ما منع کردند. سخن کوتاه کنیم، شرعت چوکا دارای ماشین کاغذی منحصر به فرد در خاورمیانه است که با رویه ای درست اگر همکاران و ذی نفع یان آن بخواهند می تواند در مدت شش ماه به سود دهی برسد. باراها شاهد بودیم که در شرایط معمولی بعضی ماه تولید کاغذ به دو برابر ماه قبل می رسید فقط به خاطر روحیه مناسب و تلاش مضاعف. دوستان محترم مشکل چوکا فقط و فقط مباحث اعمال سلیقه خارج از شرکت و حتی تحریک برخی کارکنان داخل بدون ایجاد شرایط نقد مثبت می باشد. بنده که برای انجام یک طرح پژوهشی متناسب با نیاز کارخانه به مرکز خمیر کاغذ سوئد رفته و پس از چهار ماه برگشتم. مدیران وقت اعلام کردند که با برگشت شما به محل کار موافقت نمی شود( چون شما قراردادی بودید و قرارداد شما تمام شده استو..). دوستان چوکا چنان پتانسیل اقتصادی دارد که اگر مورد حمایت صحیح مسئولین استان در فضایی همراه با نقد سالم و نه کارشکنی قرار داشته باشد می تواند به سرعت نه تنها خود را ساماندهی کند بلکه به سرعت به اقتصاد این منطقه کمک کند. امروز کارخانه جات کوچک با سرعت تولید 100 متر بر دقیقه کاغذ تولید و در بازار در رقابتند. سرعت ماشین کاغذ چوکا 600 متر بر دقیقه است که با گذر زمان و عدم مدیریت صحیح و مستمر به حدود 200 متر رسیده است یعنی 33درصد سرعت اسمی، اگر چوکا بتواند به برنامه ای مستمر سرعت تولید را به 50 درصد اسمی برساند، در کوتاه ترین زمان ممکن قابلیت جبران کلیه هزینه ها و تولید کاغذ رقابتی را دارد. علاقمندان صنایع خمیر و کاغذ، چوکا شرکت بزرگی است و اینجا محلی برای بازی سیاسی و بدون سازوکار شایسته نمی باشد. همانگونه که می تواند به سرعت خود هزینه های خود را جبران کند، توقف آن نیز به شدت موجب افزایش تصاعدی هزینه هاست. در پایان عرض کنم که نه تنها چوکا به هیچ وجه کارخانه ای فرسوده و زیان دهده در ایران نمی باشد بلکه پتانسیل هایی دارد که هنوز مورد بهره برداری نرسیده است. بیایم با تامین فضای مناسب به نقد سازنده چوکا برای برنامه ریزی شایسته چوکا و کارکنان آن همت گماریم.
کارگر
چرا انقدر حق رو ناحق ووارونه جلوه میدید.کارگرانی که چند ماه حقوق نگرفتند ویک ساله تحت فشار زندگی کردند اینطوری متهم به اغتشاش میشن.خدا ازتون نگذره که حق کارگر رو میخورید وتهمت هم میزنید .خدالعنتتون کنه که مولا علی میگه حق کارگر رو بدید تاعرقش خشک نشده.واقعا جواب این کارگرها وزن وبچه هایی که چندماه بدون حقوق زندگی کردن وباسیلی صورتشون رو سرخ نگه داشتند این تهمت هاست؟؟؟؟؟؟؟شوهر من کارگر چوکاست.خداازتون نگذره.خدالعنتتون کنه.
ناشناس در پاسخ به کارگر
جالبه شماها که اینقدر از تحلیل این بنده خدا نارحت شدید از تحلیل من و تو ناراحت نشدید چون اون داره از شما سوء استفاده می کنه و این مطلب نویس خواسته جواب اون قاتل های وحشی و غارتگران بین المللی رو بده. آدم بهتره فقط تا نوک دماغشو نبینه یه ذره بیشتر اشکال نداره
در حاشیه