بندر قدیم انزلی ظرفیت های توسعه ای ندارد/ بندر کاسپین کلید توسعه انزلی

مشاور عالی رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مراسم بهره برداری از طرح های توسعه ای منطقه آزاد انزلی حضور پیدا کرد.

بندر قدیم انزلی ظرفیت های توسعه ای ندارد/ بندر کاسپین کلید توسعه انزلی

به گزارش ۸دی به نقل از افق انزلی، مشاور عالی رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مراسم بهره برداری از طرح های توسعه ای منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی، مستعدترین منطقه برای سرمایه گذاری و توسعه صنعتی است اظهار داشت: اقلیم مناسب ، موقعیت زندگی ، دسترسی به فرودگاه ، بزرگراه ، حمل و نقل ، بندرگاه و آب و برق و سایر زیرساخت ها را از جمله ویژگی های مهم این منطقه برای جذب سرمایه گذار عنوان کرد .

 وی اضافه کرد: این منطقه حائز شرایط و تمامی امکانات زیرساختی برای جذب سرمایه گذاران است که امیدوارم با تفاهم نامه اخیر میان این منطقه با چین و اکتائو قزاقستان مسیر مراودات بین المللی و تجاری در این منطقه بهبود یابد.

مشاور رییس جمهور گفت: کلید توسعه منطقه آزاد انزلی احداث مجتمع بندر ی کاسپین است؛ چراکه بندر قدیم انزلی ظرفیت های توسعه ای ندارد و کاسپین می تواند تمامی نیازهای اقتصادی منطقه و استان را برطرف کند.

ترکان با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب از گیلان و مازندران به عنوان قطب کشاورزی نام برده می شد، اما امروزه این دو استان همگام با صنعتی شدن به توسعه می رسند افزود:  تنها سه درصد از تولید ناخالص ملی ایالات متحده و پنج درصد تولید ناخالص ملی آلمان سهم کشاورزی است، بنابراین سهم اندک صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور باید افزایش یابد و گرچه کشاورزی خیلی مهم است و کشورها به دنبال تامین مواد غذایی مورد نیازشان هستند؛ اما راه توسعه کشور پرداختن به صنعت در کنار کشاورزی است .

وی تاکید کرد : مناطق آزاد باید در مسیر تسهیل تولید ، توسعه صادرات، انتقال فناوری و تامین نیازهای کشور نقش آفرینی کنند.

ترکان با اشاره به اینکه باید به موقع و به درستی در صنعتی شدن منطقه آزاد کار کنیم، افزود: سرمایه گذار برای اینکه سرمایه گذاری صنعتی کند، جایی می رود که زیرساخت هایی نظیر آب، برق، جاده، فرودگاه و دسترسی و … وجود داشته باشد .

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم چنین یکی از موانع اصلی فعالیت ها در مناطق آزاد را اقدامات بانک ها در عدم پیگیری در مقررات دانست و گفت: وقتی فردی از بانک تسهیلات بگیرد و آن را به موقع پرداخت نکند راه را برای دیگران نیز بازکرده که میزان بالای مقررات بانک ها مبین این موضوع است.

مشاور رییس جمهور تاکید کرد: بانک ها باید پیگیر مقررات خود باشند تا تسهیلات اعطایی به افراد در راه صحیح و با هدف از پیش تعیین شده مصروف شده باشد.

ترکان متذکر شد: مناطق آزاد حسابرسی تسهیلات پرداختی را شروع کنند، چون بی توجهی به این امر در واقع ظلم به واحدهای نیازمند تسهیلات است.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد کشور همچنین وجود زیرساخت ها را برای جذب سرمایه گذاران ضروری دانست و افزود: سرمایه گذار به دنبال منفعت و بازدهی مالی است، پس شرط جذب آنان در مناطق آزاد وجود زیرساخت های مناسب است که اهتمام به تکمیل آن ها در مناطق آزاد آغاز شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه