جناب ظریف، اظهار تصادفی بودن دست دادن با اوباما توهین به شعور ماست نه اوباما/ روحانی و هاشمی از مذاکرات چه می خواهند؟

در کوران انتخابات ۹۲ بسیاری از اذهان عمومی بر خلاف واقعیت تصور این را داشتند که مشکلات اقتصادی ایران همگی ناشی از تحریم ها هستند. هر کارشناس مسائل اقتصادی که کمی از واقعیت های اقتصادی جامعه ایران آگاه باشد متوجه این خواهد شد که مشکلات اقتصادی ایران ناشی از تحریم ها نیست. بلکه طبق بررسی های انجام شده تاثیر تحریم ها در اقتصاد ایران نهایتا بین ۵ تا ۷ درصد خواهد بود.

جناب ظریف، اظهار تصادفی بودن دست دادن با اوباما توهین به شعور ماست نه اوباما/ روحانی و هاشمی از مذاکرات چه می خواهند؟

به گزارش سرویس سیاسی ۸دی، در کوران انتخابات ۹۲ بسیاری از اذهان عمومی بر خلاف واقعیت تصور این را داشتند که مشکلات اقتصادی ایران همگی ناشی از تحریم ها هستند. هر کارشناس مسائل اقتصادی که کمی از واقعیت های اقتصادی جامعه ایران آگاه باشد متوجه این خواهد شد که مشکلات اقتصادی ایران ناشی از تحریم ها نیست. بلکه طبق بررسی های انجام شده تاثیر تحریم ها در اقتصاد ایران نهایتا بین ۵ تا ۷ درصد خواهد بود.
علاوه بر آن اقتصاد ایالات متحده خود دچار مشکل است و بدهی ای که اقتصاد آمریکا با آن مواجه است چیزی بیش از ۱۷ تریلیون دلار است که مشکلات داخلی زیادی را از جمله اشغال وال استریت و یا تعطیلی دوهفته ای دولت آمریکا و…. برای آنها پدید آورده است. این به این معناست که اگر آمریکا می توانست مشکلات خودش را حل می کرد.
همچنین باید اشاره شود که کشورهای اروپایی مثل ایتالیا ، فرانسه ، یونان ، اسپانیا که دچار مشکلات اقتصادی هستند مگر با آمریکا رابطه ندارند. این مشکلات اقتصادی در اروپا دیگر در خفی هم نیست بلکه ظهور و بروز آن را می توان به عنوان مثال در تزلزل و وامهای کلان درخواستی دولت یونان از اتحادیه اروپا ، وضعیت اقتصادی خراب سری آ ایتالیا ، اعتراض کارگران ایرفرانس، جدایی کاتالان ها از اسپانیا و… مشاهده کرد.

تصور غلط دوم این بود که این تحریم ها تنها ناشی از فعالیت ایران در عرصه ی انرژی های هسته ایست. در حالیکه که تحریم هایی که به واسطه مسائل هسته ای به جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است تنها حداکثر ۲۰ در صد تحریم ها را شامل می شود.
تصور غلط سوم این بود که با انجام مذاکره و تغییر زبان جمهوری اسلامی به زبانی آرام و فاصله گرفتن از زبان تند احمدی نزاد به راحتی این تحریم ها لغو می شود. در حالیکه فراموش شده بود زبان تند احمدی نژاد خود پاسخی بود به ناکارآمدی زبان آرام خاتمی که نهایتا منجر به نتیجه ای بهتر از محور شرارت خوانده شدن جمهوری اسلامی ایران توسط رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا جرج دبلیو بوش نشد.
اما آیا دولت این ها را نمی دانست ؟ این تصور نیز غلط است. دولت میدانست که تنها ۲۰درصد تحریم ها هسته ای است. دولت می دانست که مشکلات اقتصادی ناشی از سوءمدیریت داخلی است نه خارجی و تحریم ها.
اما هدف اصلی چه بود. واضح است . قصد اصلی دولت و به طور خاص جناب هاشمی و روحانی شکستن تابوی مذاکره با آمریکاست. تا رابطه غیر رسمی با آمریکا تدریجا تبدیل به رابطه ی رسمی و مداوم گردد.
در واقع تصور و اقدامات فعلی دولت نیز نشان از این دارد که فاز اول ، یعنی شکستن تابو با موفقیت پیش رفته است و اکنون در حال عمومی کردن این تصور با انجام اعمالی شبیه به همین دست دادن های تصادفی هستند و باور کنید که این تازه اول راه است. منتظر قسمت های بعدی این سریال باشید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه