آقای روحانی! چرا در آینده!؟ همین امروز پاسخ انتقادات را بدهید/ نقاط ضعف این متن برای کشور فاجعه خواهد آفرید/ دوران انتخابات مدت هاست که تمام شده است

در آخر به دولت و به خصوص رییس جمهور محترم و برخی از نمایندگان مجلس توصیه می شود خود به اصلاح این توافق نامه بپردازید و با منتقدین دلسوز و بی غرض به گفتگو نشسته تا دوباره شاهد یک قرارداد پر هزینه برای ملک و ملت نباشیم.

آقای روحانی! چرا در آینده!؟ همین امروز پاسخ انتقادات را بدهید/ نقاط ضعف این متن برای کشور فاجعه خواهد آفرید/ دوران انتخابات مدت هاست که تمام شده است

به گزارش ۸دی به نقل از رجانیوز، بعد از چهل روز سخت و پر التهاب و فشار های سنگین که بر روی کمیسیون ویژه برجام بود سرانجام متن گزارش این کمیسیون در صحن علنی مجلس قرائت شد، اما متاسفانه دولتمردان باز هم به جای توضیح درباره علت پذیرش این متن پر از ایراد و ضعیف، فرافکنی را ترجیح داده و پاسخ را به آینده موکول کردند!

بعد از تبلیغات گسترده دولت در فتح الفتوح خواندن برجام، لغو تحریم ها، خروج اقتصاد ایران از رکود خارج و .. گزارش کمیسیون ویژه برجام ابعاد جدیدی از کلاه برداری غربی ها را روشن کرد، به نحوی که مشخص شد انتقادات صورت گرفته تا کنون پر بیراه نبوده است، با این حال رییس جمهور و وزیر خارجه به هیچ عنوان حاضر به پاسخگویی مستند و مستدل و به دور از فضاسازی و متهم کردن منتقدین نیستند، به نحوی که رئیس جمهور امروز در جمع جامعه روستایی کشور گفت :

از برخی حرف‌ها که درباره این افتخار بزرگ زده می‌شود، بگذریم که به موقع به آنها جواب خواهم داد، اما امروز همه سران دنیا و همه مردم دنیا به غیر از رییس یک رژیم اشغالگر منفور، حصول این توافق را دستاورد عظیمی می‌دانند که باید به آن افتخار کرد.

باید متذکر شد که دولت در جواب منتقدین با بیان عباراتی ناشایست بارها وبارها به آنها حمله کرده است، به نحوی که یا خود را در وسط میدان انتخابات تصور کرده و ترجیح داده است به بیان عبارات انتخاباتی بپردازد و یا اینکه بدون کوچکترین دلیل قانع کننده ای مخالفان را افرادی بی سواد، تامرد، شب نامه خوان و کسانی که خود را به تجاهل می زنند خطاب کند.

سوال اینجاست که حال که گزارش مستند و به دور از سیاسی بازی و با حضور همه طرف ها جمع بندی و مطرح شده است چرا رییس جمهور باید در وقت دیگری در مورد عملکرد نا مطلوب خود در مذاکرات جواب به حق نمایندگان و مردم شریف ایران را بدهد یا وزارت امور خارجه،چرا ۴۰ سؤال مجلسی ها را درباره ابهامات برجام  بی پاسخ می گذارد!؟

رییس محترم جمهور و وزیر امور خارجه اگر جواب منطقی و قابل دفاعی دارند باید همین الان که صحبت های زیادی در مورد رد یا قبول این توافق نامه توسط مجلس مطرح است بدهد و گرنه بعدا به چه کاری خواهد آمد.

در ادامه رییس جمهوری افزود: “سند مذاکرات افتخار ملت ایران است و نمی‌دانم کسانی که می‌خواهند این افتخار را زیر سوال ببرند، می‌خواهند به نفع چه کسی کار کنند.”

همانطور که در گزارش ویژه برجام آمده این سند با اینکه در مواقف دارای ابهام یا مورد ادعای دشمن، تفسیر تیم مذاکره‌کننده و اسناد ارسالی از سوی ایشان را مبنا قرار داد ولی نقاط ضعف فراوان و غیر قابل توجیهی دارد که برای نمونه جهت اطلاع رییس جمهور و تیم مذاکره کننده  به چند مورد می توان اشاره کرد تا روشن شود که آیا این متن سند افتخار است یا سندی دیگر:

۱-     کمیسیون پس از استماع نظرات تیم مذاکره کننده، بررسی متون و جمع‌بندی نظرات متعدد، به این ارزیابی نرسیده است که مفهوم لغو تحریم به معنای برچیده شدن زیرساخت قانونی تحریم‌ها در برجام وجود دارد و جز در موارد معدود و بسیار کم اهمیت، در تمامی موارد تحریم‌ها تعلیق و یا توقف در اجراء شده و زیرساخت قانونی آنها حفظ می‌شود و این امر تأمین‌کننده هدف ذاتی ایران از مذاکرات نیست

۲-     در متن برجام و ضمیمه‌های آن تعهداتی برای طرفین ذکر گردیده به نحوی‌که تعهدات طرف ایرانی روشن و صریح بوده،‌ اقدامات اجرائی آن نیز توسط آژانس بین‌المللی انرژی راستی‌آزمایی می‌گردد اما تعهدات سایر طرفها با توجه به احکام پیچیده مندرج در آن دچار آسیبهای جدی است

۳-     کمیسیون این موضوع را که برجام به مدت ۱۵ سال ـ و در برخی موارد بدون هرگونه سقف زمانی ـ جایگزین NPT برای ایران شده و عملاً ایران را از این معاهده استثناء کرده است، به عنوان یک نقطه ضعف جدی برای این توافق در نظر می‌گیرد. این سند در بازه زمانی بسیار طولانی برخی از مهمترین حقوق ملت ایران را محدود کرده و تکالیفی بیش از دیگر اعضای معاهده عدم اشاعه برای آن در نظر می‌گیرد

۴-     دولت در برجام متعهد شده است که پروتکل را از روز اجرای توافق به نحو داوطلبانه اجراء نماید. کمیسیون این تعهد را که فراتر از اختیارات دولت و تیم مذاکره‌کننده دانسته، گام نهادن در خارج از حدود مجاز قانونی و به عنوان یک جنبه منفی در توافق در نظر گرفته است.

۵-     مکانیسم‌های داوری مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ و بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام به‌طور کاملاً واضح و عامدانه بر ضد ایران تنظیم شده و این مکانیسم‌ها عملاً برای ایران غیرقابل مراجعه است

۶-      کمیسیون دریافته است که علاوه بر ضعف در تعهدات طرف مقابل، خارج از اراده آمریکا و سایر طرفها هیچ مرجعی در برجام برای راستی‌آزمایی انجام تعهدات طرفهای مذاکره در نظر گرفته نشده است ولی برای انجام انواع تعهدات ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پیشینه بسیار نامطلوبی در امانت‌داری و انجام وظیفه فنی و قانونی خود داشته به عنوان مرجع راستی‌آزمایی تعیین شده است و همین مقدار از تعهدات کشورهای آمریکا و اروپا در تعلیق و لغو تحریم‌های ظالمانه ایشان و یا انجام دیگر وظایفشان منوط به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است

۷-     کمیسیون این‌گونه جمع‌بندی می‌کند که در برجام در مجموع و تقریباً در همه موارد مرتبط با بخش فنی برنامه هسته‌ای ایران ـ به جز غنی‌سازی در ۵۰۶۰ دستگاه ماشین نسل اول ـ آنچه عملاً رخ خواهد داد نوعی کاهش ظرفیت موجود، ایجاد محدودیت مشخص در همه ابعاد از جمله تحقیق و توسعه و کند شدن رشد در مسیر تحقق برنامه صنعتی غنی‌سازی ایران و بالطبع منجر به از بین رفتن زنجیره تأمین و سازندگان قطعات در کشور حداقل برای ده سال خواهد بود.

۸-     این موضوع برای کمیسیون محرز شده است که با استناد به متن برجام دسترسی به تأسیسات نظامی ایران ممکن شده است. طبق متن منتشرشده، ایران موظف است به هر تأسیساتی ـ از جمله تأسیسات نظامی و امنیتی ـ حداکثر ظرف مدت ۲۴ روز دسترسی مورد درخواست را تأمین نماید

موارد بیان شده فقط بخش اندکی از نقاط ضعف این سند تاریخی و مورد افتخار دولت در گزارش کمیسیون ویژه برجام است

همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند و ملت بزرگوار ایران انتظار دارند باید تمام تحریم ها یکجا و همزمان با امضای توافقنامه لغو شود و این از خطوط قرمز کشورمان است این در حالی است که علیرغم تبلیغات گسترده دولت که بعد از پذیرش این سند تمام تحریم ها برطرف می گردد این امر اتفاق نمی افتد

کسانی که این سند پر افتخار! دولت را و نه مردم ایران را زیر سوال می برند، به خاطر حفظ منافع مردم ، استقلال ، آزادی و شرف این مرز و بوم است که برای انان خدمت می کنند و دولت به جای اینکه اشتباهات خود را جبران کند دائما تهمت به منتقدین می زند.

حسن روحانی در ادامه خاطر نشان کرد: به حول و قوه الهی در هفته‌ها و ماه‌های آتی همه دیوارهای غلط و ظالمانه تحریم را فرو می‌ریزیم و شرایط باثبات‌تر و آرام‌تری فراهم می‌کنیم که موجب ترغیب فعالان اقتصادی ، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان خواهد شد

همانطور که ۴ وزیر دولت آقای روحانی که با اقتصاد کشور رابطه زیادی دارند شرایط را نا مطلوب دانستند و در نامه خود تصریح کردند “برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها در داخل کشور شاهد افتی کم سابقه (در بازار سرمایه) گردیده است”

این بحرانی که ایجاد خواهد شد نه به خاطر تحریم بلکه به دلیل سوء مدیریت مدیران دولتی است و وزیرانی که قبل از توافق مشکلات را به دلیل تحریم می دانستند یک به یک از حرف خود برگشتند.

در آخر به دولت و به خصوص رییس جمهور محترم و برخی از نمایندگان مجلس توصیه می شود خود به اصلاح این توافق نامه بپردازید و با منتقدین دلسوز و بی غرض به گفتگو نشسته تا دوباره شاهد یک قرارداد پر هزینه برای ملک و ملت نباشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه