نژاد پرستی در آمریکا هنوز نفس می کشد…

سال ۲۰۱۲ بود که اسپیلبرگ یکی از کارگردانان مطرح سینمای هالیوود فیلمی در مدح آبراهام لینکلن ساخت. آمریکایی ها همواره به ستایش از این رئیس جمهور به عنوان پایان دهنده به نژاد پرستی و برده داری در ایالات متحده می پردازند.

نژاد پرستی در آمریکا هنوز نفس می کشد…

به گزارش سرویس سیاسی هشت دی، مجموعه سیاهه ی جنایات آمریکا از امروز به صورت پیوسته منتشر می شود. هرچند سیاه ی جنایات آمریکا آنقدر سنگین است که صدها کتاب و مقاله و یادداشت هم توان بازگویی آن را ندارد. اما لا یکلف الله نفسا الا وسعها:

سال ۲۰۱۲ بود که اسپیلبرگ یکی از کارگردانان مطرح سینمای هالیوود فیلمی در مدح آبراهام لینکلن ساخت. آمریکایی ها همواره به ستایش از این رئیس جمهور به عنوان پایان دهنده به نژاد پرستی و برده داری در ایالات متحده می پردازند.
اما این کار اسپیلبرک که یکی از کارگردانهای پیش رو و آوانگارد نه به خاطر تمجید و تعریف از رئیس جمهور سالهای گذشته شان بلکه به علت اعلام خطر و هشداری بود بر جامعه ی آمریکا که هنوز هم آن هم در قرن ۲۱ ، نژاد پرستی در آن رواج دارد.
هر روز خبر می رسد که پلیسی در آمریکا سیاهپوستی را مورد ضرب و شتم قرار داده است. در حالی که بعد از انتخاب شدن اوباما به عنوان نخستین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا انتظار می رفت که فضای بهتری برای سیاه پوستان فراهم گردد اما آمار قتل، زندانی شدن بدون تفهیم اتهام و برگزاری دادگاه، دستگیری‌های بی‌علت و تضییع حقوق اجتماعی سیاهپوستان در دوران ریاست جمهوری اوباما، نه تنها کاهش نداشت؛ بلکه بیشتر نیز شد.
اوج این نژاد پرستی در مارس سال جاری بود که نوجوانی ۱۳ ساله با اصابت هفت گلوله توسط پلیس آمریکا از پا در آمد و جان داد که همین مسئله موجبات خشم مردم آمریکا و شورش های خیابانی آنها را فراهم ساخت. البته همانگونه که اشاره شد این مسئله ی جدیدی نیست سابقه کشتار سیاهان در آمریکا به تاریخ استقلال این کشور باز می گردد. در زیر شاهد گوشه ای از آمار قربانیان سیاه پوست آمریکا به تفکیک ایالت ها هستید.

بعد از ۲۰۱۲ نیز تغییری حاصل نشد، از ژانویه ۲۰۱۲ حداقل ۱۲۰ نفر سیاه پوست زن و مرد به دست پلیس آمریکا به قتل رسیده اند که قطعا نمی توان آن ها را تصادفی دانست.

http://www.mwfpress.com/images/docs/000000/000884/images/llllllllllllllllllllllllllllllllllll.jpg

البته این گوشه ای از ظلم و جنایت آمریکا در حق سیاه پوستان است. نمی شود از این گذشت که اکثریت جامعه ی فقیر آمریکا را سیاه پوستان تشکیل می دهند.
یا قوانین بازرسی بدنی و ایست بازرسی ها برای سیاه پوستان بسیار منزجر کننده و سرسام آور است.
یا از همه اینها منزجر کننده تر به برده گرفتن سیاه پوستان در همان ابتدای کار است که به خوبی در سال ۲۰۱۳ در فیلم ۱۲ سال بردگی که اسکار نیز گرفت به آن پرداخته شد…
همه ی این آمار ، فیلم ها ، اسکار گرفتن ها نشان از این دارد که نژاد پرستی در آمریکا هنوز نفس می کشد…

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه