اعتدال یا انفعال؟/وقتی رفتارهای نابجا تبدیل به مصافحه ی اتفاقی با شیطان بزرگ میشود!

البته اینگونه رفتارها ازدولت یازدهم چندان دور از انتظار نیست! چرا که مجموعه ای که یک توافق ضعیف و پرابهام مانند توافق وین را یک پیروزی تاریخی و فتح الفتوح جهانی و تسلیم قدرتهای دنیا در برابر دیپلماسی هسته ای خود میداند، طبیعی است که نتواند درک و تحلیل درستی از فاجعه ی منا و جرات و جسارت در برابر سعودی ها و پیگیری حقوق مردم در این ماجرا را داشته باشد.

اعتدال یا انفعال؟/وقتی رفتارهای نابجا تبدیل به مصافحه ی اتفاقی با شیطان بزرگ میشود!

به گزارش واحد سیاسی ۸دی: بیش از یک هفته از زمان شروع فاجعه منا درموسم حج میگذرد. حادثه ای که قلب هر انسانی را جریحه دار و لبریز غم نموده است.
این اتفاق خانواده های زیادی را داغدار نمود و با اینکه ۸ روز از آغاز این واقعه دردناک میگذرد، هنوز خبری از تعداد زائرین و مفقود شدگان، یا زنده بودن یا زنده نبودنشان مورد تایید مراجع قانونی عربستان قرار نگرفته است و از این بابت خانواده های زیادی در استرس و فشار روحی و روانی قرار گرفته و مطمئنا در این ایام یک شب، سر راحت بر بالین نگذارده اند و لحظه به لحظه در جستجوی اخبار بوده اند که مگر نشانی از حاجی گمشده ی خود بیابند که شاید کمی آرام گیرند.

مردمی که طبق هرسال و مانند همه ی حاجیانی که در سالهای قبل به سفر حج مشرف میشدند، مسافر خود را که اکثرشان هم از پدران و مادران و بزرگان خانواده های خود بودند بدرقه نموده و راهی سفر مبارک و پرخیرو برکت خانه ی خدا نمودند و لحظه شماری میکردند تا روز انتظار به سرآید و چشمشان به جمال حالا دیگر حاجی و حاجیه خانوم روشن گردد. چه خانواده هایی که سفارش پارچه نوشته های تبریک و تهنیت به مناسبت قبول حج و ورود حاجیان به کشور را داده بودند و حال مجبورشدند به جای نصب آن ها، پارچه های مشکی و حجله های عزا برپا نمایند.
یقینا هیچکدام از ما این شرایط سخت روحی و روانی را درک نخواهیم کرد ولی در این میان اظهار همدردی و دلجویی و شرکت در مراسم تشیع جنازه ی این عزیزان از دست رفته، میتواند مرحمی بر زخم دل خانواده های داغدار باشد.
اما برای بررسی این اتفاق در سطحی گسترده تر، طبیعیست که همدردی دولتمردان در این قضیه میبایست بسیار وسیعتر و متناسب با حجم فاجعه انجام میپذیرفت.
سوالی که پیش می آید این است که این همدردی دولتمردان با مردم داغدار وهمراهی با آنان در این درد بزرگ میبایست چگونه انجام میگرفت؟

و راه ابراز این همدردی چه بود؟

آیا جا نداشت که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان چند سخنرانی و پیام تند و صریح علیه مسببین این فاجعه ایراد مینمودند؟
در حالی که بسیاری از زائران ایرانی و غیر ایرانی درفاجعه منا به خاک و خون کشیده شده بودند و اخبار این فاجعه قلب مردم ایران را غرق آه و فغان نموده بود، و مردم غمزده و نگران منتظر اقدامات مفید دولتمردان و دستگاه دیپلماسی دولت در این رابطه بودند، جناب رئیس جمهور به جای لغو سخنرانی و مذاکرات خود در نیویورک، تا آخرین روز سفر خود در آمریکا ماند و وزیر امور خارجه کشورمان به جای یک موضع گیری محکم و قاطع و شجاعانه در برابر رژیم سعودی، در راهروهای سازمان ملل در حال پرسه و ملاقات اتفاقی! با سردسته ی شیاطین بود. البته این رفتار نشان دهنده ی تعامل ما با دنیا است و با این حرکت ظریفانه و هنرمندانه ظریف، مطمئنا سایه جنگ از سر مردم ایران برداشته خواهد شد!!

مطمئنا جناب ظریف میداند این آمریکا همان آمریکاییست که وقتی ۵ سال پیش، جان کری وزیر امورخارجه اش در یکی از هتل های سوریه مهمان ضیافت شام بشار اسد بود، همان شب و در همان هتل، اجازه ی حمله تکفیری ها به سوریه را صادر نمود و فردا صبح و زمانی که هنوز پای جان کری به آمریکا باز نشده بود، جنایات تکفیری ها و تروریستها علیه نظام اسد آغازشد.

موضعگیری به جا و قاطعانه دولتمردان دولت اعتدال که در این دوسال به زعم خویش سعی نموده اند با پز تعامل سازنده با دنیا و کسب وجهه بین المللی ظاهر شوند، میتوانست مرحمی بر زخم داغداران این فاجعه باشد. چرا دولتی که درهر بزنگاهی که عرصه را بر خود تنگ میبند دم از حقوق مردم و رای و نظر مردم میزند، این بار به خاطر حقوق پایمال شده ی همین مردم در حادثه منا، صرفا به احضار مسئول دست چندم سعودی (کاردار سعودی ها) بسنده میکند و دیگر اینجا خبری از رای مردم و حق پایمال شده ی مردم نیست؟ ظاهرا از نگاه دولت، مردم در انتخابات ۹۲ فقط و فقط به رابطه با غرب و آمریکا رای داده اند آن هم به هر قیمتی و بدون توجه به  اصول و آرمانهای انقلاب و بدون حفظ عزت و احترام مردم ایران!
آیا اگر همین حادثه و برحسب اتفاق در ایران می افتاد و صدهاتن از مردم عربستان یا آمریکا در ایران، فقط جان خود را از دست میدادند و اصلا هیچ بی احترامی به اجساد آنان نمیشد، دولتمردان سعودی و آمریکایی مانند دولتمردان ما رفتار مینمودند؟
آیا تندترین مواضع را علیه ما اتخاذ نمینمودند؟
بگذریم از اینکه نشانه هایی از عمدی بودن این فاجعه درحال نمایان شدن است.

البته اینگونه رفتارها ازدولت یازدهم چندان دور از انتظار نیست! چرا که مجموعه ای که یک توافق ضعیف و پرابهام مانند توافق وین را یک پیروزی تاریخی و فتح الفتوح جهانی و تسلیم قدرتهای دنیا در برابر دیپلماسی هسته ای خود میداند، طبیعی است که نتواند درک و تحلیل درستی از فاجعه ی منا و جرات و جسارت در برابر سعودی ها و پیگیری حقوق مردم در این ماجرا را داشته باشد.
اما بازهم در این میان سخنرانی شجاعانه و صریح مقام معظم رهبری دردانشگاه علوم دریایی نوشهر، موجی از امید و غیرت ملی را در دلهای غمزده و داغدارمردم ایران برانگیخت و تاحد زیادی موجب تسکین خانواده های کشته شدگان منا و حتی مسلمین جهان شد؛
آنجا که آن رهبر شجاع، عادل و آگاه به زمان خویش فرمود: «اگر کشور ما و ملّت ما بخواهد در مقابل عناصر اذیّت‌کننده و موذی عکس‌العمل نشان بدهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود؛ ما تا حالا خویشتن‌داری کردیم. در قضایای متعدّدی خویشتن‌داری کردیم؛ دست ایران اسلامی از خیلی‌ها بازتر است، توانایی‌های ما، امکانات ما از خیلی‌ها بیشتر است؛ میدانند که اگر بخواهند هماوردی کنند با نظام جمهوری اسلامی، در هیچ صحنه‌ای حریف نمیشوند. ما رعایت ادب اسلامی، رعایت حرمت برادری در امّت اسلامی را نگه داشتیم؛ ما میتوانیم عکس‌العمل نشان بدهیم. اگر بنا شد عکس‌العمل نشان بدهیم، عکس‌العمل‌های ما خشن خواهد بود، سخت هم خواهد بود.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه