پدیده سالمندی در گیلان/بیش از۱۱ درصد جمعیت استان سالمند هستند

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به وقوع پدیده سالمندی در این استان گفت: ۱۱.۷ درصد از جمعیت گیلان سالمند هستند.

پدیده سالمندی در گیلان/بیش از۱۱ درصد جمعیت استان سالمند هستند

به گزارش ۸دی، محمدرضا پارسی، مدیرکل بهزیستی گیلان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با اشاره به ۹ مهر، روز جهانی سالمندان اظهار کرد: گیلان یکی از پیرترین استان‌های کشور است که جمعیت سالمندی در آن ۱۱.۷ درصد بوده در حالیکه میانگین کشوری آن هشت درصد است.

 

وی با بیان اینکه گیلان نخستین استانی است که پدیده سالمندی در آن رخ داده است اظهارکرد: ۲۸۵ هزار سالمند در سامانه اطلاعات بهزیستی استان به ثبت رسیده است.

 

پارسی ادامه داد: از این جمعیت یک هزار و ۲۰۰ نفر در ۱۳ مرکز توانبخشی و نگهداری شبانه روزی اقامت دارند.

 

وی افزود: از این تعداد ۲ مرکز هیئت امنایی لاهیجان با ۷۰ نفر ظرفیت و آسایشگاه رشت با ۵۵۰ نفر ظرفیت و ۱۱ مرکز غیردولتی است.

 

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه هرچقدر مراکز کوچکتر باشد خدمات رسانی بیشتر است اذعان کرد: ۵۰ درصد سالمندان استان در دو مرکز لاهیجان و رشت نگهداری می‌شوند.

 

وی با اشاره به فعالیت ۳ مرکز نگهداری روزانه برای سالمندان تصریح کرد: سیاست بهزیستی در نگهداری سالمندان بر گسترش مراکز روزانه است که ۹۰ نفر از سالمندان استان تحت پوشش این مراکز هستند.

 

پارسی مراکز روازنه را موجب تکریم سالمندان دانست و اذعان کرد: با گسترش این مراکز ارتباط بین سالمند و خانواده حفظ شده و سالمند در ساعات کاری در مراکز مورد توانبخشی قرار گرفته و هنگام شب در کنار اعضای خانواده‌اش است.

 

وی افزود: پنج مرکز ویزیت در منزل نیز ۳۰۰ نفر از سالمندان معلول نیازمند را تحت پوشش خود قرار داده است.

 

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه در مناطق روستایی تصریح کرد: ارائه وسایل کمک توانبخشی، خدمات مشاوره‌ایی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتار درمانی با حضور متخصصین در روستاها به معلولان ارائه می‌شود.

 

وی از برگزاری همایش تکریم از سالمندان در آسایشگاه سالمندان و معلولین رشت خبر داد و افزود: در این روز برای نخستین بار مهدهای کودک استان پذیرای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در کنار کودکان است تا موجب نشاط و تعمیق عواطف بین فرزندان و سالمندان شود.

 

وی افزود: این مراسم در هر شهرستانی در یک مرکc پیش دبستانی برگزار می‌شود.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه