بیخیال شیطان بزرگ شوید، ضیوف الرحمان را دریابید

جنابان اصلاح طلبان اعتدالی و اعتدالیون اصلاح طلب بهتر است به جای لبخند بر دشمن، فکری به وضعیت درون کشور کنید، صدها جنازه حاجیان ایرانی که رهبر معظم انقلاب آنان را ضیوف الرحمان نامید بر روی زمین داغ عربستان مانده است و برخی در حال دست دادن با دشمن کینه توز کشور ایران ، انقلاب و اسلام، درخواست از امیر کویت برای رفتن نماینده ایران به عربستان و موارد این چنینی هستند.

بیخیال شیطان بزرگ شوید، ضیوف الرحمان را دریابید

به گزارش ۸دی، حسن غلامپور در یادداشتی نوشت:

پنج شنبه هقته گذشته شاهد حادثه تلخی در جریان انجام مناسک حج بودیم که به دلیل عدم مدیریت و بی کفایتی آل سعود بیش از ۲ هزار حاجی از سراسر جهان قربانی حادثه منا شدند.

در این بین شاهد عکس العمل های متفاوتی از روسای جمهور کشورها بودیم و حتی در اخبار منتشر شده که کشورهای مکزیک، نیکاراگوئه و گواتمالا، برزیل و ونزوئلا سفیر عربستان در کشور خود را اخراج کردند که البته دلیل این اخراج در اعتراض و محکومیت جنگ و تجاوزات عربستان و همپیمانان آن علیه یمن اعلام شده است.

پایگاه یمنی «الاتحاد پرس»، در گزارش خود نوشت کشورهای عضو سازمان اتحادیه آمریکای لاتین در آمریکای جنوبی، میانه و شمالی و دریای کارئیب که تعداد آنها بیش از ۵۶ کشور به استثنای کلمبیا و پاناما است، برای اعلام همبستگی خود با مردم یمن سفیر سعودی را اخراج کردند و خواستار بازگشت سفرای خود از ریاض شدند.

در حالی که کشورهای غیر اسلامی در خصوص این فاجعه های عربستان بی تفاوت نبودند متاسفانه شاهد انفعال در وزارت خارجه ایران هستیم که تاکنون کاردار سفارت عربستان سعودی در تهران توسط معاون مدیرکل خلیج فارس به وزارت امور خارجه کشورمان فرا خوانده شد.

این درحالی است که کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی در این خصوص بی تفاوت نبودند، و از سوی دیگر عربستان اجازه ورود مسئولان ایران جهت پیگیری حادثه دیدگان منا را صادر نمی کرد.

پیش از این نیز در سال ۱۳۹۲ شاهد تصادف یک فرد عربستانی که مست بود با یک ایرانی بودیم که منجر به فوت یک ایرانی شد.

چندی پیش نیز پلیس عربستان به دو جوان ایرانی در فرودگاه جده تجاوز کرده بود که در آن خصوص نیز اتفاق خاصی صادر نشد.

زاکانی نماینده مردم تهران نیز در ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ با محکومیت عمل شنیع و جنایت دو مامور فرودگاه جده به دو نوجوان معصوم و زائر خانه خدا و حرم رسول الله گفت ما خواستار اخراج سفیر عربستان هستیم.

در نظرسجی که سایت اصلاح طلب «تیک» به مدت یک هفته برگزار کرد، از مخاطبان پرسیده شده بود « به دنبال بی تفاوتی دولت عربستان نسبت به حادثه تجاوز به دو جوان ایرانی، از دولت ایران انتظار چه برخوردی با سعودی ها دارید؟»

براساس این گزارش، ۶۷ درصد بینندگان از اقدامات دولت عربستان در قبال حادثه جده ناراضی بودند و خواستار اخراج سفیر ریاض از تهران شدند.

با توجه به هم پیمانی عربستان با امریکا، جهت اخلال در امنیت منطقه، تجاوز به یمن و سوریه، تامین سلاح های گروه های تکفیری و تامین امنیت اسرائیل، بی کفایتی در تامین امنیت حجاج خانه خدا و … باید منتظر واکنش بعدی وزارت خارجه ایران بود، لازم به ذکر است شاید یکی از دلائل منفعل بودن وزارت خارجه را عدم مشخص بودن وضعیت زائران ایرانی دانست.

گفتنی است کاردار عربستان روز گذشته برای چهارمین بار فراخوانده شد ولی عملا تغییری مشاهده نیمشود و وضعیت زائران خانه خدا مشخص نیست.

رئیس جمهور ایران که در هفته جاری در نیویورک حضور داشت نیز توقع میرفت تا از ظرفیت به وجود آمده و تریبونی که در اختیار دارد صدای رسای ملت ایران و جهان اسلام را با قطعیت تمام به جهانیان و مستکبرین اعلان کند، ولی این اقدام به صورت سطحی و شاید از روی ملاحظه گری نسبت به امریکا و برجام انجام شد و از سوی دیگر ماجرای دست دادن ظریف با اوباما به صورت اتفاقی در راه روها خود جای بسی تامل است.

با توجه به عدم وجود موضعی جدی از سوی وزارت خارجه و دولت، رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) بسان گذشته با اقتدار به سعودی ها هشدار داد که اگر اندک بی احترامی به حجاج ایرانی موجب عکس العمل سخت و خشن ایران خواهد شد.

ساعاتی بعد خبری از سوی وزیر بهداشت که در عربستان حضور دارد در رسانه ها منتشر شد که پادشاه عربستان از حادثه منا عذرخواهی کرده و جهت تسریع در انجام کارها اقدامات را انجام خواهند داد.

البته دست دادن اتفاقی ظریف و اوباما، موجب واکنش هایی از سوی کارشناسان احزاب مختلف شده است و اصولگرایان این اقدام را زمینه نفوذ دشمن میدانند و از وسی دیگر اصلاح طلبان و اعتدالیون این اقدام را شایسته و برای ارتباط با جهان لازم میدانند.

پ ن : 

برخی روایاتی ذکر می کنند که اهل بیت علیهم السلام توصیه کرده اند به “دشمن” سلام کنید و مصافحه کنید. و توجه ندارند که “دشمن” در بیان این روایات منظور دشمنی شخصی میان مومنین است که باید رفع شود و قاعده ی مواجهه با دشمنان دین و متجاوزان متفاوت است:
عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع‏ أَنَّهُ سُئِلَ مَا الْعَقْلُ فَقَال‏ التَّجَرُّعُ‏ لِلْغُصَّهِ وَ مُدَاهَنَهُ الْأَعْدَاءِ وَ مُدَارَاهُ الْأَصْدِقَاءِ.

مقام معظم رهبری، در روز سه‌شنبه ۵ خرداد ۹۴، در درس خارج خود، این روایت از امام رضا علیه‌السّلام را توضیح دادند که ایشان در پاسخ به این سؤال که «عقل چیست؟» فرموده بودند: [نشانه] عقل سه چیز است:

۱. فروبردن غصّه (تحمل آن و افشا نکردن آن، که منافاتی با علاج جستن ندارد)

۲. مداهنه (نرمش و سازش) با دشمن

۳. مدارا با دوستان

رهبر انقلاب در توضیح قسمت دوم فرمودند که در قرآن داریم: «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ‏ فَیُدْهِنُونَ» [آنان دوست دارند که تو نرمش و سازش داشته باشی تا آن‌ها هم نرمش و سازش داشته باشند(۹ قلم)]، اما این آیه در مقام ملامت است، حال چطور روایت را با این آیه جمع کنیم؟

در پاسخ به این سؤال فرمودند: در روایت، منظور اعدای[دشمنان] شخصی است، مثلاً یک مشکل همسایگی یا شغلی پیدا می‌کنیم، و کسی به خاطر این‌گونه مسائل با ما دشمن می‌شود، در اینجا فرموده‌اند مداهنه کنید.

این مداهنه را کسی تعمیم ندهد به دشمنان فکری و دینی که با هویت شما مقابله می‌کنند. آیات قرآن اینجا خیلی روشن معین کرده است که با این دشمنان چگونه برخورد کنید. با دشمنی که دشمنی اصولی و مبنایی دارد “ممنوع است دست دوستی بدهیم”:

… تُسِرُّونَ‏ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّهِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُمْ وَ مَنْ یَفْعَلْهُ مِنْکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبیلِ (۱ ممتحنه)

شما مخفیانه با آنها رابطه دوستى برقرار می کنید در حالى که من به آنچه پنهان یا آشکار می سازید از همه داناترم! و هر کس از شما چنین کارى کند، از راه راست گمراه شده است!

 پ ن ۲ : 

جنابان اصلاح طلبان اعتدالی و اعتدالیون اصلاح طلب بهتر است به جای لبخند بر دشمن، فکری به وضعیت درون کشور کنید، صدها جنازه حاجیان ایرانی که رهبر معظم انقلاب آنان را ضیوف الرحمان نامید بر روی زمین داغ عربستان مانده است و برخی در حال دست دادن با دشمن کینه توز کشور ایران ، انقلاب و اسلام، درخواست از امیر کویت برای رفتن نماینده ایران به عربستان و موارد این چنینی هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه