فاجعه منا و چند سوال و جواب مهم!

فاجعه عظیم منا و اما و اگر های موجود در آن امروزه ذهن بسیاری از مردم و تحلیلگران را به خود مشغول کرده است. با بررسی این فاجعه به چند نکته مهم میرسیم که ذکر آنها بسیار ضروری است و اصل واقعه به نظر نگارنده خارج از این موارد نیست:

فاجعه منا و چند سوال و جواب مهم!

به گزارش ۸دی، حجت الاسلام صدیقی امام جمعه شهرستان صومعه سرا، طی یاداشتی نوشت:

فاجعه عظیم منا و اما و اگر های موجود در آن امروزه ذهن بسیاری از مردم و تحلیلگران را به خود مشغول کرده است. با بررسی این فاجعه به چند نکته مهم میرسیم که ذکر آنها بسیار ضروری است و اصل واقعه به نظر نگارنده خارج از این موارد نیست:

  1. احتمال اول و بسیار ساده انگارانه این است که این واقعه به دلیل شرایط جوی و اتفاقات ناگهانی صورت گرفته و تمام این حاجیان به دلیل فشار و کمبود آب و این قبیل مسایل جان باخته اند.
  2. مورد دوم احتمال می رود که این اتفاق نتیجه اختلافات داخلی سعودی ها با هم و نزاع و جنگ برای رسیدن به قدرت باشد.

 

اما این دو نظر بسیار سطحی است و البته بسیار ساده لوحانه! اگر چند مقدمه ساده را کنار هم بگذاریم و این مقدمه ها را بررسی کنیم به یک نتیجه قاطع و دقیق می رسیم.

الف) آل سعود هیچ نیازی مادی به رفتن زائر به آنجا ندارند. عربستان سعودی از نظر مالی روزانه بیش از ۶میلیون بشکه نفت را به فروش می رساند. قیمت مطلوب نفت در واحد هر بشکه ۱۴۰دلار است که عربستان برای حفظ توازن قدرت به نفع استکبار جهانی آن را بشکه ای ۴۰ دلار ، در واقع با ۱۰۰دلار ضرر، می فروشد. حال ببینید اگر هر روز سعودی ها برای هر بشکه ۱۰۰ دلار ضرر کنند و اگر تعداد بشکه ها را ۶میلیون در نظر بگیریم و این ارقام را در هم ضرب کنیم، هر روز عربستان تقریبا مبلغی برابر ۱۹۲۰میلیارد تومان ضرر می کند که حالا اگر این عدد را هم در تعداد روزهای سال ضرب کنیم، تبدیل به یک رقم نجومی خواهد شد( بیش از ۷۰۰هزار ملیارد). پس نتیجه می گیریم که عربستانی که این حجم ضرر را برای تثبیت توازن به نفع استکبار به جان میخرد مبلغ کم سودی که از حج برایش می ماند خیلی چیز قابل توجهی نیست. بنابر این اینها هیچ نیازی به پول زائران ندارند.

ب) شبهه ای که این روزها در جامعه و شبکه اجتماعی پخش می ود که چرا مردم این هزینه خرج شده برای حج را صرف فقرا و کارهای خیر داخل کشور نمی کنند. چرا هیچ کس به این مورد توجه نمی کند که سالیانه تعداد بسیار زیادی از مردم خرج هنگفتی را صرف خوش گذرانی در ترکیه و مالزی و سایر کشورهای توریستی می کنند، که اصلا قابل مقایسه با هزینه های مناسک حج نیست؟ چرا هیچ کس به این ارقام توجه نمی کند که هزینه های مناسک حج چیزی حدود ۳۴۲ میلیون دلار است اما سالیانه هزینه ای بالغ بر ۱.۵میلیارد دلار خرج ورود لوازم آرایشی به کشور می گردد؟ چیزی حدود ۶ برابر !!!

ج) شاید در گذشته به دلیل عدم گسترش ارتباطات جمعیتهای میلیونی مسلمین در حج یا به مردم جهان نمی رسید یا اگر هم میرسید به صورت سانسور شده بود. اما امروزه به دلیل گسترش شبکه اجتماعی و رسانه ها به هیچ وجه این سانسور اتفاق نمی افتد. حال فرض کنید این صحنه تجمع میلیون ها انسان که با لباس متحدالشکل هستند و همه یک چیز می گویند، به دید مردم جهان برسد. حتما برایشان جالب است که تحقیق کنند که این چه آیینی است که توانسته این حجم جمعیت را پیرو خود کند. ( خوشبختانه امروزه آمار به دین گرویدن مردم در جهان این گونه است که به ازای هر ۲ نفر که مسیحی می شوند، ۱۵ نفر مسلمان می شوند)

حال با دیدن این عظمت دشمنان چه برنامه ای خواهند داشت؟ آیا جز این است که تمام تلاششان را بکنند تا با هر حربه ای این جمعیت را کاهش دهند؟ انگار جز این کار راه دیگری ندارند.

سقوط جرثقیل، تصادفات عجیب و غریب، آتشسوزی، سقوط پنکه و در نهایت فاجعه اسف بار منا! با کنار هم گذاشتن این مقدمه ها به فقط و فقط یک نتیجه می رسیم و اینکه:

آمریکا، اسرائیل و خصوصا انگلیس و سایر دشمنان در حال تلاش هستند تا حج را نا امن نشان دهند تا در سالهای آتی جمعیت حج را به صورت چشمگیری کاهش دهند. همانگونه که تعداد ۳.۵ میلیون زائر سال قبل را به ۲ میلیون نفر در امسال کاهش دادند.

البته به نظر نگارنده این برنامه ها محدود به حج نیست و قطعا برای تجمعات عطیم مسلمانان مانند اربعین برنامه های بسیار سخت تری خواهند داشت.

گفتنی است در این میان مفقود شدن برخی شخصیتهای ایران هم درستی نظر فوق را تایید میکند که تمام این اتقاقات تصادفی نیست.

 

د) پس از وقایع حج نحوه برخورد جمهوری اسلامی با عربستان هم نکته قابل توجهی است.

آیا همچنان جمهوری اسلامی مماشات کند تا بقیه حجاج حاضر در عربستان به میهن بازگردند یا برخورد قاطع و مجکم ایران با آل سعود را می طلبد؟

به دلیل آنچه در قسمت(ج) گفته شد عربستان می خواهد فاجعه را بسیار عمیق نشان دهد تا جضور مردم را در سالهای آینده کمرنگ کند. اما پاسخ جمهوری اسلامی چیز جز جواب کوبنده و مستحکم نیست. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند کوچکترین بی احترامی به جان باختگان منا برخورد شدید و قاطع جمهوری اسلامی را در پی دارد. ازآنجاییکه آنها ترسو هستند و نمیخواهند میدان بازی را از دست بدهند، قطعا کوتاه خواهند آمد.

در پایان گفتنی است برخورد خلاف این، اتفاقات بسیار بدتر از امسال را در سالهای آینده در پی خواهد داشت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
JheBA_nETaP-JLBsi0Kz7OqqrnnkT9AKonNr6_iz4h8.
آخه اگر فاجعه رو بخواد بسیارعمیق نشون بده که سانسورخبری نمی کنه. بعدش هم عربستان به لحاظ سیاسی درجهان (ادعای خادم الحرمین) به اجرای این مراسم نیاز داره نه به لحاظ قتصادی(اینکه نباید حج رفت که حرف درستی نیست) بعدش اختلافات عربستان درسته. تحلیل درستیه نه غلط. یک طرف اختلافات عربستان مایل به اجرای سیاست های آمریکاست تاباکمک اون بتونه قدرت رو دردست بگیره وطرف دیگه کمتر مایله...... اینکه جناحی که قدرت رو دردست داره ، این همه ضرر سیاسی و آبرو ریزی انجام بده تا فقط آمریکا خوشحال بشه بعید به نظر می رسه چون خودشون هم درحج حضور پیدا می کنند و رسانه ای اش می کنند و به عنوان فریبکاری از این موضوع استفاده می کنند..... این فاجعه کار جناح مایل به آمریکا و محروم از قدرته.
در حاشیه