آیا دلارهای نفتی ابزاری برای تبرئه حکام سعودی از فاجعه منا خواهد بود!

توحش تندروهای داعشی درسرزمین‌های اسلامی کم بود که بی‌کفایتی آل‌سعود درمناسک حج و کشتار مسجدالحرام و منا نیز به آن اضافه شد.

آیا دلارهای نفتی ابزاری برای تبرئه حکام سعودی از فاجعه منا خواهد بود!
به گزارش ۸دی به نقل از باشگاه خبرنگاران، این روزها حال مسلمانان جهان هیچ خوب نیست، درد مسلمان کشی در فلسطین و یمن و سومالی، خونخواری‌ها  و توحش تندرو های داعشی و النصره در سرزمین‌های اسلامی عراق و سوریه کم بود که با بی‌کفایتی و بی مسئولیتی آل‌سعود در اداره حج، درد  کشتار مسجدالحرام و منا نیز به مصائب این روزهای مسلمانان اضافه کرد.
تنها چند روز بعد از  سقوط جرثقیل بر روی حجاج  در مکه و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مسلمانان ،در روز عید قربان نیز به دلیل فشار و ازدحام بیش از حدی که در مسیر تردد حجاج در صحرای منا ایجاد شده بود،هزاران نفر از مسلمانان جهان قربانی بی کفایتی عربستانی ها در اداره مراسم حج شدند و جان خود را از دست دادند، همچنین صدها نفر نیز زخمی و مفقود شده اند. وقایع تلخی که در منا رخ داد به طور قطع هیچگاه از حافظه هیچکدام از مسلمانان جهان  پاک نخواهد شد. همانطور که هیچگاه جنایت رژیم سعودی در سال ۱۳۶۶  که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از هموطنانمان(در جریان برگزاری مراسم برائت از مشرکین) شد،فراموش نمیشود.
 مسلمان کشی لکه ننگی است که تا ابد بر پیشانی آل سعود خواهند ماند.سال های سال است که روحیه خودبرتربینی آل سعود کار دست جامعه اسلامی داده است و هزینه این تفکر غلط و تکفیری را اغلب شیعیان جهان پرداخته اند.اما فاجعه دردناکی که در حج امسال رخ داد، این قتل عام مسلمانان، موضوعی نیست که مقامات سعودی بتوانند همچون گذشته از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کنند.اینبار نه فقط شیعیان جهان بلکه کل امت اسلامی قربانی آل سعود شده اند .عربستان سعودی اینبار به عنوان  متولی امر حج که مسئولیت حفظ نظم و امنیت را در طول زمان حج برعهده دارد، در رابطه با آنچه که در منا و مسجدالحرام روی داده  موظف به پاسخگویی است.از لحاظ حقوقی امکان شکایت از عربستان بخاطر کوتاهی در انجام  مسئولیت حفظ جان حجاج وجود دارد.در این مدت ضربات و خسارات مادی ،جانی و معنوی زیادی به حجاج و خانواده های چشم انتظار آنها وارد شده است  که میتواند موضوعی برای طرح شکایت از عربستان در دادگاه های  بین الملل باشد.

 راه حل سامان بخشی به  وضع  موجود، انتقال مدیریت حج از عربستان به یک شورای واحد اسلامی
حسن هانی زاده در مصاحبه با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران در رابطه با آنچه که در روز عید قربان در منا اتفاق افتاد،گفت:عربستان سعودی با گذشت چند روز از حادثه جانگداز منا که منجر به قربانی شدن هزاران نفر شده است تاکنون جواب قانع کننده ای به افکار عمومی نداده است و هم چنان تلاش میکند از رهگذر فرافکنی و اتهام زنی به حجاج،به نحوی از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند. در جریان حادثه سوءمدیریت عربستانی ها در این زمینه  کاملا آشکار است و عربستان سعودی ضمن بستن گذرگاه های منتهی به رمی جمرات موجب بروز این حادثه شده است. از سویی دیگر کمک رسانی به مصدومان با تاخیری چند ساعته انجام شده و این نشان میدهد که سیستم نا متمرکز مدیریت امور حج در عربستان به این بحران دامن زده است و موجب افزایش شمار قربانیان حادثه منا شده .
این کارشناس ارشد جهان عرب افزود: عربستان سعودی قطعا باید پاسخگوی افکار عمومی باشد. اما تاکنون هیچگاه پاسخ قانع کننده ای در این خصوص از سوی مقامات سعودی داده نشده است و این رژیم سعی میکند به نوعی از مسئولیت خود فرار کند.راه حل فعلی تشکیل یک  کمیته حقیقت یاب  و تشکیل یک شورای اسلامی برای اداره امور حج است.جمهوری اسلامی ایران باید با رایزنی با سایر کشور های اسلامی ،شرایط انتقال مدیریت حج از عربستان به یک شورای اسلامی را فراهم کند.
طرح شکایت از عربستان سعودی به دلیل  بی کفایتی در اداره امور حج
هانی زاده در پاسخ به این پرسش که آیا امکان شکایت از عربستان به علت  سوء مدیریت در برقراری مراسم حج و کوتاهی در تامین  امنیت حجاج، در دادگاه‌های بین المللی وجود دارد، پاسخ داد:با توجه به اینکه ۲۲ کشور در جریان حادثه منا آسیب دیده اند و قربانی داده اند میتوانند از طریق مجامع بین المللی و حتی دادگاه لاهه ، شکایتی  را مطرح کنند. عربستان سعودی مقصر اصلی این حادثه است  ولی متاسفانه  با توجه  به نفوذ مالی عربستان سعودی به نظر میرسد که طرح این شکایت کمی دشوار باشد اما میتوان از طریق تشکیل یک کمیته حقوقی مشترک بین این ۲۲ کشور عربستان را در دادگاه های بین المللی حتی در سازمان ملل محکوم ساخت،
وی در ادامه اشاره کرد: در جائیکه سازمان ملل برای یک حادثه ای که در سوریه اتفاق افتاده است و از سلاح شیمیایی نامعلوم علیه برخی شهروندان سوری استفاده شده است ، یک کمیته حقیقت یاب تشکیل داده حال چگونه میتواند به درخواست کشور های اسلامی عضو سازمان ملل برای تشکیل  نشست شورای امنیت ،اهمیت ندهد.در صورتی که به این موضوع رسیدگی نشود،جایگاه سازمان ملل را به شدت متزلزل خواهد کرد.
هانی زاده تصریح کرد:سازمان ملل و شورای امنیت باید به مسئله کوتاهی رژیم سعودی در اداره مناسک حج ورود پیدا کند و از طریق تشکیل یک نشست فوق العاده شورای امنیت ،قطعنامه ای علیه  رژیم عربستان سعودی صادر کند. زیرا که شورای امنیت در مسائل مختلف داخلی کشورهای دیگر دخالت میکند اما در مورد جنایات عربستان هیچگاه به خود اجازه نمیدهد که حتی  یک بیانیه در محکومیت این رژیم صادر کندعربستان سعودی خود را به اشتباه در جهان، بالاتر از قانون میداند.
خسارت معنوی  به وجود آمده از حادثه منا بالاتر از خسارت مادی
هانی زاده با اشاره به  خسارت هایی که  به حجاج وارد شده است ،گفت:خسارت معنوی بالاتر از خسارت مادی و جانی است.مسئله پرداخت دیه ، مسئله ای است که جنبه ی مالی دارد.اما آسیب های روحی و همچنین شرایطی که منجر به افزایش شمار قربانیان در منا شده است.همه ی اینها باید در مدار توجه مقامات کشورهایی که در حادثه منا آسیب دیده اند قرار گیرد. کشورهای اسلامی هیچگاه نباید به اینکه عربستان سعودی ،مبالغی را به عنوان دیه به بازماندگان حادثه منا پرداخت میکنند،راضی بشند و حتما باید مسائل حقوقی و همچنین  محکومیت ر‍ژیم عربستان سعودی نیز مورد توچه قرار گیرد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه