بیش از ۱۱ درصد جمعیت گیلان سالمند هستند

مدیر کل بهزیستی گیلان گفت: گیلان با ۱۱.۷ درصد جمعیت سالمند جزو پیرترین استان کشور است.

بیش از ۱۱ درصد جمعیت گیلان سالمند هستند

به گزارش ۸دی به نقل از فارس، محمدرضا پارسی با اشاره به فرا رسیدن هشتم مهر روز جهانی ناشنوایان اظهار کرد: در بانک اطلاعاتی بهزیستی گیلان ۵ هزار و ۱۲۲ ناشنوا ثبت‌نام کرده‌اند که زیرپوشش این نهاد قرار دارند.

وی از فعالیت سه انجمن ناشنوایان در استان خبر داد و گفت: این انجمن‌های غیردولتی در رشت، لاهیجان و انزلی تشکیل شده و ناشنوایان تشکل‌های تقویت‌ شده‌ای دارند و به خوبی از حقوق خود دفاع می‌کنند.

مدیر کل بهزیستی گیلان هیئت ناشنوایان و مرکز غیردولتی خانواده و کودک ناشنوا با عنوان مرکز گویا در رشت را از دیگر فعالیت ناشنوایان عنوان کرد و افزود: تربیت شنوایی، گفتار درمانی و… در این مراکز ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه تحصیل ۳۵ دانشجوی ناشنوا و کم‌شنوا به‌عهده بهزیستی است، تصریح کرد: در مراکز غیردولتی سال گذشته ۶۰۰ عدد سمعک و ۳۰ هزار باطری سمعک بین ناشنوایان توزیع شده است.

پارسی کاشت حلزون ۱۴۰ ناشنوا را از دیگر اقدام‌های بهزیستی ذکر کرد و یادآور شد: سال گذشته ۳۰ ناشنوای زیر ۶ سال جراحی کاشت حلزون شدند.

وی هزینه کاشت حلزون را ۲۶ میلیون تومان بیان کرد و یادآور شد: ۶ میلیون تومان توسط خانواده و بقیه مبلغ مذکور با کمک بهزیستی و هیئت امنا تعیین می‌شود.

مدیر کل بهزیستی گیلان از اجرای ۱۰۰ درصد طرح غربالگری ناشنوایی در این استان خبر داد و گفت: این اجرا در کشور ۶۰ درصد است.

وی به فرا رسیدن روز سالمند در ۹ مهر ماه اشاره کرد و گفت: گیلان با ۱۱.۷ درصد جمعیت سالمند جزو پیرترین استان کشور است.

پارسی با بیان اینکه ۲۸۵ هزار سالمند در گیلان هستند، خاطرنشان کرد: یک‌هزار و ۲۰۰ نفر سالمند در مراکز توانبخشی و ۱۳ شبانه‌روزی مقیم هستند که دو مرکز هیئت امنایی و بقیه خصوصی است.

وی آسایشگاه معلولان و سالمندان رشت را با ظرفیت ۵۵۰ نفر و لاهیجان با ظرفیت ۷۰ نفر و سه مرکز نگه‌داری روزانه را از جمله مکان‌های نگه‌داری سالمندان در گیلان عنوان کرد.

این مسئول سیاست بهزیستی را نگه‌داری سالمندان در مراکز روزانه دانست و یادآور شد: برای حفظ ارتباط عاطفی، سالمندان باید در منازل نگه‌داری شوند و مانند مهد کودک روزها در مراکز روزانه سالمندان و شب‌ها در منازل و کنار خانواده باشند.

وی سیاست سازمان بهزیستی را گسترش مراکز روزانه است و برای شبانه‌روزی مجوز داده نمی‌شود.

پارسی با اشاره به برگزاری مراسم روز پارالمپیک در گیلان خاطرنشان کرد: ۲۴ مهر ماه روز جهانی پارالمپیک نامگذاری شده و برای این روز برنامه‌هایی برای معلولان تدارک دیده شده است.

وی حضور معلولان در مزار شهدا، دیدار با ورزشکاران معلولان و جانباز مدال‌آور گیلانی و … را از جمله برنامه‌های روز پارالمپیک عنوان کرد و یادآور شد: برگزاری مراسم تجلیل از تمام معلولان ورزشکار از دیگر برنامه بهزیستی استان است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه