نقش جوانان و نوجوانان در ۸ سال دفاع مقدس

جوانان و نوجوانان دانش آموز در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نقش برجسته و تعیین کننده ای داشته و با طلایه داری در جبهه ها و تقدیم بیش از ۳۶۰۰۰ شهید و هزاران جانباز و آزاده در طول دوران جنگ تحمیلی دین خود را به اسلام و انقلاب اسلامی به خوبی ادا نمودند.

نقش جوانان و نوجوانان در ۸ سال دفاع مقدس

جوانان و نوجوانان دانش آموز در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نقش برجسته و تعیین کننده ای داشته و با طلایه داری در جبهه ها و تقدیم بیش از ۳۶هزار شهید و هزاران جانباز و آزاده در طول دوران جنگ تحمیلی دین خود را به اسلام و انقلاب اسلامی ادا نمودند.

پس از جنگ تحمیلی نیز ‘بسیج دانش آموزی’ به عنوان میعادگاه تداوم دفاع همه جانبه نوجوانان دانش آموز از دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی عرصه دیگری از حیات خویش را به نمایش گذاشت و همین امر به خوبی موید این نکته است که در دوران اخیر توجه بیش از پیش و همه جانبه به این سازمان قانونی لازم و ضروری به نظر می رسد.
صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در پنجم آذر ماه سال ۱۳۵۸ مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین، پایگاههای مقاومت در مساجد، حسینیه‌ها، ادارات، کارخانجات و مدارس به صورت خودجوش و مردمی شکل گرفت.
با واگذاری مسوولیت بسیج به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی، پایگاههای مقاومت بسیج در مدارس نیز همچون دیگر اقشار بسیج برای جذب، آموزش و اعزام دانش‌آموزان واجد شرایط به جبهه‌های جنگ حق علیه باطل فعال شدند که در این میان نقش معلمان و فرهنگیان بسیجی ستودنی است.
در دوران هشت سال دفاع مقدس بیش از ۵۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان به دفعات مکرر به جبهه‌ها اعزام شدند که بیش از ۳۶هزار نفر شهید و مفقود الاثر، دو هزارو ۸۵۳نفر جانباز نفر جانباز و دو هزارو ۴۳۳نفر آزاده تقدیم دفاع از انقلاب اسلامی و کشور عزیزمان ایران کردند.
حضور حماسی دانش‌آموزان در سالهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نه تنها موجب گرمی و موفقیت جبهه‌ها شد بلکه شور و نشاط ویژه‌ای در داخل مدارس بوجود آمد و در مدت کوتاهی تبدیل به گسترده‌ترین تشکل دانش‌آموزی کشور شد.
یکی از دانش آموزان بسیجی استان قزوین در این خصوص می گوید:امروز به این دلیل به عنوان روز بسیج دانش آموزی نام گذاری شده تا ما دانش آموزان به رشادت و شهامت شهید ‘فهمیده ‘ پی ببریم و وی را الگوی خود قرار دهیم.
نقش جوانان در دفاع مقدس
قشر جوان در هر جامعه‎ای به لحاظ برخورداری از توان، انرژی و استعدادهای فراوان قادر است، نقش تعیین کننده‎ای در آینده آن جامعه داشته باشد و جوانان در هر جامعه‎ای سرمایه اصلی آن جامعه‎ محسوب می‎گردند که می‎توانند زمینه‎های رشد و پیشرفت آن جامعه‎ را در عرصه‎های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، هنری،‌ورزشی و… فراهم نمایند. در کشور ما نیز نسل جوان، سهم بزرگی از تحولات و پیشرفتهای کشور را بر عهده داشته و شاهد حضور جوانان در عرصه‎های مختلف از شکل‎گیری انقلاب گرفته تا پیروزی آن و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و هستیم.
دانشجویان و جنگ تحمیلی
مهمترین سرمایه یک کشور نیروی جوان آن کشور است که با استعدادترین آنها در مدرسه و دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
همه مردم ایران از همه اقشار در پیروزی و تداوم انقلاب ما نقش داشته اند ولی نقش و حضور جوانان ما بوی‍‍ژه جوانان دانشگاهی بسیار برجسته است. در دفاع مقدس جوانان دانشگاهی نقش بسیار فعال و چشمگیر در فرماندهی جنگ بر عهده گرفته بودند فرماندهان مؤثر در سطوح بالای فرماندهی دفاع مقدس نشان از حضور جوانان مؤمن و با سواد دانشگاهی دارد شهید باقری، شهید علم الهدی، شهید زین الدین، شهید عدالت از استان بوشهر و بسیاری دیگر از فرماندهان، دانشجوی دانشگاه بوده اند. بر حسب ضرورت از دانشگاه به جبهه ها رفتند و به رسالت تاریخی و حساس خود عمل نمودند.

از طرفی دانشگاه در اداره دفاع مقدس از بعد پشتیبانی و ارائه طرحهایی که برای اداره دفاع مقدس لازم بود حضور منحصر بفردی داشت. همه می دانیم که ما در حالت تحریم و محاصره اقتصادی بودیم و کمکی از لحاظ تجهیزات و امکانات به ما نمی شد و ما ناچار بودیم روی پای خودمان بایستیم و طرحها و تجهیزات لازم برای پیشبرد دفاع مقدس را خود تهیه کنیم و این احتیاج به دانش بالای علمی داشت چه در ساخت تجهیزات نظامی و اداری پشتیبانی مثل ساخت پل برای عملیات خیبر و این قبیل کارها کجا می شد انجام داد و این کار فقط در دانشگاه شدنی بود که بحمدالله اساتید دانشگاه، دانشجویان متعهد و مؤمن پای کار آمدند و توانستیم پیروزمندانه دفاع مقدس را به پایان برسانیم. در مجموع دانشگاه و دانشجو چه از لحاظ نیروی انسانی کارآمد برای حضور در جبهه ها و چه از لحاظ ساخت تجهیزات و امکانات لازم برای اداره دفاع مقدس نقش ممتاز داشته اند.
در زمان دفاع مقدس مراکز دانشگاهی در استان ها به شکل امروز نبوده است در آن زمان تنها مرکز تربیت معلم و سالهای اولیه شکل گیری دانشگاه آزاد اسلامی بوده است که انصافاً حضور مؤثر در جبهه ها داشته اند .حال باید پرسید که رسالت و مسئولیت دانشجویان در حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس چیست؟
مهمترین سرمایه یک کشور نیروی جوان آن کشور است که با استعدادترین آنها در مدرسه و دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. همینطور برای هر نظام و کشور مهم است که این طیف سنی از جوانان کشورش با چه روحیه و فرهنگی بزرگ می شوند. آنچه مسلم است این است که آشنایی و پذیرش فرهنگ دفاع مقدس ، فرهنگ جهاد مقاومت و ایثار از طرف نوجوانان و جوانان مهم است و به این معنی که این فرهنگ جزء هویت آنان شود و در رفتار، افکار و اندیشه آنان متجلی شود و از طرفی این قشر در انتقال این فرهنگ هم بسیار مؤثرهستند
کشور ما به لحاظ منحصر بفرد بودنش از لحاظ آرمانی و عقیدتی دشمنان زیادی داشته و در آینده هم خواهد داشت بنابراین ما نیاز داریم که نوجوان و جوان ما به این فرهنگ عمیقاً آشنا شوند تا بتواند از انقلاب، نظام جمهوری اسلامی و آرمانهای بلند حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری به موقع دفاع نمایند.
آری رزمنده بسیجی ، ضمن توان رزمی بسیار بالادر نبردنامنظم ، جنگجوی قابلی در دفاع منظم بحساب می آید تاحدی که سلاحهای سنگینی چون توپ و تانکهای پیشرفته را به حرکت در آورد و روبروی دشمن قرارداده ،هدف از تشکیل واحد بسیج مستضعفین ایجاد توانایی لازم در کلیه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی به منظور دفاع از کشور ، نظام جمهوری اسلامی و همچنیین کمک به مردم به هنگام بروزبلایا وحوادث غیر مترقبه با هماهنگی مراجع ذیربط می باشد.بسیج جایگاهی ملکوتی است . مکانی برای درس چگونه زیستن انسانها،جایگاه عشق و صفا و صمیمت و دریک کلام ، شهید جبهه هاو قهرمان یا مظلوم پشت جبهه هاست . بیش از یک سال از صدور فرمان امام خمینی ( رحمه الله علیه) مبنی بر تشکیل بسیج نگذشته بودکه رژیم بعثی عراق در تحقق اهداف پلید نظام سلطه جهانی ، هجوم همه جانبه خودرا به مهین اسلامی ما آغاز کرد.

انقلاب اسلامی در آن اوضاع بحرانی ناشی از دگرگونی ها وتغییر و تحولات آن زمان ، هیچ گونه ، آمادگی لازم را برای مقابله با متجاوزان بعثی نداشت . ارتش جمهوری اسلامی ایران که با حمایت امام خمینی ( رحمه الله علیه ) توانسته بود جایگاه خودراپیدا نماید، در حال خودسازی وتثبیت نظم و انظباط بود. سپاه پاسداران هم که نهادی نوپا و برای حفظ امنیت شهرها به وجود آمده بود ، فاقد هر گونه تجهیزات لازم و تجربه کافی برای مقابله با تجاوز خارجی بود. از آن سو دشمن هم با ارتشی تا بن دندان مسلح و برخوردار از پشتیبانی قدرتهای استعمار گر ، کشور را مورد هجوم قرارداد. دراین اثنا بودکه نقش بسیج به عنوان یک نیروی جوشیده از مردم انقلابی ، در صحنه دفاع مقدس ظهور پیدا کرد.

دشمن که سودای فتح سه روزه را در سرمی پروراند، در همان روزهای نخستین با مردمی مواجه شد که با دست خالی به دفاع از کیان مقدس نظام اسلامی خود برخاسته بودند و از ایثار خون خویش دریغ نمی کردند جوانان سلحشوری که به فرمان امام ( رحمه الله علیه ) در پایگاهای مقاومت تحت نام ((بسیجی )) گرد آمده بود و باکوچکترین اشاره ایشان به جبهه های نبردمی رفتند و تاآخرین قطره خون خویش ایستادگی و مقاومت می کردند. درطول هشت سال دفاع ، بسیج آنچنان درخشید که دشمنان اعتراف کردند ((قدرتی در بسیج نهفته است که می تواند با یکایک ارتش های کلاسیک جهانی مقابی کند)) . بسیج علاوه بر حضور در خط مقدم نبرد وظیفه جذب ، آموزش و سازماندهی نیروهای مردمی و اعزام آنها به جبهه های نبرد بر عهده داشت و دراین مدت توانست جمعیت مومن و صاحب ارزشی رااز امت حزب الله ،دردرون بپروراند و پایه ریزی ارتش مردمی رادنبال کند و سرانجام پس ازهشت سال دفاع مقدس ، بسیجیان مظلوم و سلحشور جبهه های توحید به همراه امت شهید پرور ، از این آزمایش الهی سربلند و پیروز بیرون آمدند.

محمدباقر علی نژاد

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
علیرضا
کاش منبع این پست رو هم مینوشتین که حداقل برای تحقیق بشه استفاده کرد
ناشناس
با سلام و ادب مراتب تشکر خود را از مسئولین ۸ دی نیوز اعلام داشته و پیشنهاد دارم در صورت ممکن باید منبع اخبار اعلانی مشخص تا بتوان به نوشته اطمینان کرد و با قاطعیت آن را در جا و محلی دیگر بیان نمود. سپاس
ناشناس
همه چیز واقعیت دارد؟
در حاشیه