تبادل علمی و آموزشی با کشورهای عضو اکو از توانمندیهای گیلان است

استاندار گیلان گفت: پذیرش دانشجو و اعزام دانشجو، همکاری بین دانشگاههای منطقه و نیز تبادل علمی و آموزشی علی الخصوص در فناوریهای نوین از جمله توانمندیهای گیلان است.

تبادل علمی و آموزشی با کشورهای عضو اکو از توانمندیهای گیلان است

به گزارش ۸دی، محمد علی نجفی در بیستمین نشست کمیسیون فرهنگی اکو در شهرستان لاهیجان که سفرای افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، جانشین سفیر ایران در سازمان همکاری اقتصادی اکو و رییس موسسه فرهنگی اکو حضور داشتند گفت: در طول  سالها همکاری‌های نزدیک میان کشورهای عضو مدلی جدید از همکاری منطقه ای به نمایش درآمد و پیشرفت هایی قابل توجه در حوزه های گوناگون مانند محیط زیست، بانکداری، بازرگانی، معدن، صنعت، آموزش، فرهنگ و حمل و نقل به دست آمده است که بدون تردید، مشارکت در چارچوب سازمان همکاری اقتصادی، با در نظر داشتن اشتراکات فرهنگی و اجتماعی معبر روشن و اطمینان بخشی برای تقویت همگرایی و مصونیت از آفاتی که دامنگیر جامعه بشری شده، فراهم می سازد.

دکتر نجفی با بیان اینکه کشورهای عضو اکو که جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ میلیون نفر را شامل می شوند، جدا از اهداف مشترک منطقه ای- سیاسی، دارای اشتراکاتی از نوع فرهنگند خاطرنشان کرد : اگرچه تشکیل اکو از ابتدا بر مبنای تعاملات اقتصادی بوده است ، اما توسعه کشورها اگر بر پایه منابع انسانی و توسعه “فرهنگ محور” نباشد دیری نخواهد پایید و گردباد حوادث سیاسی و قدرت طلبی سیاستمداران، شعله های رابطه را خاموش خواهد کرد. از این رو شناخت تاریخ و تمدن و اشتراکات فرهنگی کشورهای اکو، سنگ بنای اصلی ارتباط بین کشورهاست .

وی اظهار امیدواری کرد : این نشست  مطلع و سرآغازی برای توسعه روزافزن همکاری و مشارکت فراگیر در اجرای برنامه های مشترک فرهنگی  باشد تا در خلال اجرای این برنامه ها، وجوه مشترک فرهنگی میان اعضا تقویت شده و به هم افزایی تلاش ها  برای دستیابی به اهداف سازمان همکاری اقتصادی، منجر شود.

استاندار گیلان در ادامه با بیان اینکه میزبانی گیلان از این گردهمایی، میزبانی فرهنگ غنی و چندهزار ساله مردمی است که دریچه های هنر و فرهنگ این مرز و بوم را بر روی سایر کشورها گشودند تاکید کرد :  من و همکارانم در استان گیلان با ابراز خوشوقتی از فرصت میزبانی این نشست، از توسعه همکاری ها در قالب این نهاد به‌عنوان بهترین چارچوب برای همکاری فرهنگی منطقه ای استقبال کرده و مصمم به ادامه تلاش ها برای یافتن زمینه های مناسب برای همکاری هستیم.

دکتر نجفی با اشاره به اینکه گیلان از دیرباز دروازه ارتباط و تعاملات فرهنگی کشور ایران با کشورهای منطقه بوده است افزود :قدمت مناسبات فرهنگی استان گیلان با بسیاری از کشورهای عضو اکو بیشتر از تاریخ تشکیل اکو بوده و به قرنها قبل بر میگردد. امروزه نیز ارتباط گیلان با کشورهای اکو، هم دارای پیوست فرهنگی است و هم پیشینه فرهنگی. حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی از حوزه هایی است که گیلان در آن حرفها برای گفتن دارد.

استاندار گیلان با بیان اینکه پذیرش جهانگردان کشورهای عضو اکو در گیلان می تواند سنگ بنای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی بیش از پیش کشورها قرار گیرد گفت : پذیرش دانشجو و اعزام دانشجو، همکاری بین دانشگاههای منطقه و نیز تبادل علمی و آموزشی علی الخصوص در فناوریهای نوین از جمله توانمندیهای گیلان است.

وی  ادامه داد : ظرفیتهای استان گیلان در “توریسم سلامت” هرساله میهمانان بسیاری را از کشورهای منطقه به گیلان می آورد که علاوه بر استفاده از هزینه های بسیار پایین درمان و بهره گیری از تخصص های گوناگون پزشکی ، از مواهب طبیعی گیلان برای طی دوران نقاهت سود می برند.

استاندار گیلان ادامه داد : همچنین موزه میراث روستایی گیلان به عنوان گنجینه ای از تاریخ و تمدن این سرزمین که در سالهای اخیر بارها جوایز و گواهینامه های بین المللی مختلفی را از آن خود کرده است، می تواند به عنوان پلی مستحکم در ارتباطات دوسویه و چندسویه عمل کند و  این موزه همچنان خواهد توانست به عنوان ظرفیتی بین المللی، پذیرای سرمایه گذاران و گردشگران و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ باشد.

دکتر نجفی با تاکید براینکه  گیلان آمادگی برپایی نمایشگاههای مشترک کشورهای منطقه در حوزه آثار فرهنگی با رویکرد اقتصادی را داراست پیشنهاد داد : برگزاری نمایشگاههای آثار فرهنگی و هنری کشورهای عضو در استان و نیز گسیل خیل آثار هنری هنرمندان استان برای حضور در نمایشگاههای منطقه، از دیگر ظرفیتهای فرهنگی گیلان برای توسعه روابط است و  این مهم، می تواند در قالب برگزاری جشنواره های آیینی مشترک، توجه به اشتراکات فرهنگی و همچنین تبادل هیات های فرهنگی- هنری محقق شود.

دکتر نجفی با یاد آوری اینکه گیلان از استانهایی است که دارای بیشترین تعداد رسانه های گروهی اعم از شنیداری و دیداری و مکتوب در کشور است اظهار داشت : ارتباط بین رسانه ها و استفاده از عنصر قدرتمند رسانه برای شناسایی توانمندیهای ایران و سایر کشورهای اکو، موضوعی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت و آماده برای پذیرش تیمهای رسانه ای از سایر کشورهاست.

وی همچنین در ابتدای سخنانش آثار به جا مانده از تپه های مارلیک را نشان از وجود تمدن و فرهنگی چندهزارساله دانست وگفت : گیلانیان هیچ گاه در برابر بیگانگان و یا در مقابل حکام دیگر، سر تسلیم فرونیاورده و حتی به اطاعت دولت قدرتمند “ماد” در تاریخ در نیامدند. گیلان تنها خطه کشور است که نه با جنگ و ستیز که با منطق و عشق به اسلام گروید و وقتی ذات اسلام را که مدارا و محبت است، پذیرفت آنچنان بر این عقیده استوار ماند که به مامن “علویان” در کشور بدل گشت.

استاندار گیلان اظهار داشت :  آب و هوای معتدل این خطه از کشور، باعث ایجاد روحیه ای صلح طلب و تعامل گرا در ساکنین منطقه شده است. باورها و رفتارهای اجتماعی مردم گیلان در نهایت اعتدال همچون رگبار بهاری “ماسوله”، خنکای صبح تابستان “گیسوم”، نسیم پاییز “دیلمان” و آفتاب مهربان زمستان “داماش” در نهایت اعتدال است.

بیستمین نشست کمیسیون فرهنگی اکو پنجم و ششم مهرماه ادامه دارد و در آن، در ارتباط با مسائل مربوط به موسسه فرهنگی اکو بحث و تبادل نظر خواهد شد.

بازدید از موزه تاریخ چای و مزار کاشف السلطنه بانی چای ایران و جاذبه های شهر لاهیجان و تله کابین از برنامه های جنبی این نشست می باشد.

سازمان همکاری اقتصادی (اکو) ، یک سازمان اقتصادی منطقه ای است و کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۹۶۴ میلادی نخستین بار این سازمان را پایه ریزی کردند.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، کشورهای افغانستان ، جمهوری آذربایجان ، قزاقستان ، ترکمنستان ، قرقیزستان ، ازبکستان و تاجیکستان به اکو پیوستند و این سازمان هم اکنون با ۱۰ عضو ، حدود ۳۳۰ میلیون جمعیت را شامل می شود.

طبق اساسنامه این سازمان ، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می کند و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد.

تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ۱۰ کشور از دیگر اهداف اکو اعلام شده است.
زبان رسمی اکو ، انگلیسی است و مقر اصلی آن ، شهر تهران است.

مؤسسه فرهنگی اکو نیز نهاد فرهنگی سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) است که در سال ۱۳۷۴ تأسیس شده و مرکز آن در ایران و شهر تهران است.

وظیفه این موسسه ، گسترش همکاری و تبادل های فرهنگی میان کشورهای عضو اکو است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه