نقش دفاع مقدس در اقتدار جمهوری اسلامی، از دیدگاه امام خمینی و امام خامنه ای

بدیهی است ملت ما امروز با داشتن مفاخر و دستاوردهای گرانبهای دفاع مقدس در تدوین الگوی فرهنگی، نیازمند قبول مبانی تئوریک متناسب با تحول، از دیگران نیست. کسانی که در این زمینه تردید به خود راه می‏دهند، در حقیقت ارزش‏های دفاع مقدس را درک نکرده ‏اند و یا اینکه در برابر مدرنیسم و عقلانیت جدید فرهنگ غرب سست شده‏ اند.

نقش دفاع مقدس در اقتدار جمهوری اسلامی، از دیدگاه امام خمینی و امام خامنه ای

به گزارش ۸دی: مقاومت هشت ساله‏ ی ملت ایران در جنگ تحمیلی، توانمندی ایدئولوژی اسلام را به عنوان مقوله‏ ای فرهنگی و سیاسی در عصر حاضر بار دیگر به اثبات رسانده است و جوهر مقاومت و پایداری را در برابر مطامع استکبار و تئوری‏های تحمیلی به عنوان سمبل بازیافت هویت دینی و اقتدار فرهنگی وارد زندگی مردم کرده است. فراتر از این، امام راحل قدس سره و امام خامنه ای (مدظله)، روح مبارزه و حفظ انگیزه دفاعی را تبلور دین و دینداری می‏دانند.
امام راحل قدس سره در پیام به گورباچف رئیس جمهور وقت اتحاد جماهیر شوروی (سابق) فرموده ‏اند:
دینی که در آن مبارزه با قدرت‏ها نباشد، دقیقا افیون توده‏ هاست.
و همچنین در صدر فرمان برائت فرموده‏ اند:
آنها که تصور می‏کنند مبارزه در راه استقلال و آزادی فلسطین و مظلومین جهان با سرمایه داری و رفاه طلبی منافات ندارد، با الفبای مبارزه بیگانه‏ اند، آنهایی هم که تصور می‏کنند سرمایه داران و مرفهان بی‏ درد با نصیحت و موعظه و پند واندرز متنبه می‏شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنها کمک می‏کنند، آب در هاون می‏کوبند.
امام خامنه ای (مدظله) نیز مقاومت در جنگ تحمیلی و ایستادگی در مقابل تهدید غرب و احساس عزت و استقلال در مقابل ابرقدرت‏های عالم را نعمت با ارزشی می‏دانند که ناشی از بقایای فرهنگ اسلامی است. هشت سال دفاع مقدس، آزمون عینی اندیشه‏ ی امام راحل قدس سره وامام خامنه ای (مدظله) مبنی بر کارا بودن مفاهیم فرهنگی و ارزش‏های اخلاقی بوده است و مکتب اسلام را به عنوان مظهر نواندیشی، در فرایند تاریخی حرکت‏های احیاگر به جهان عرضه کرده است

و از این روست که امام راحل قدس سره در پیامی به روحانیت معظم فرموده ‏اند:
هر روز ما در جنگ برکتی داشته‏ ایم که در همه صحنه‏ ها از آن استفاده کرده ‏ایم…
ما انقلابمان را در جنگ صادر کرده ‏ایم…
ما در جنگ ریشه‏ های انقلاب پربار اسلامی‏ مان را محکم کردیم.
امام راحل قدس سره همه ‏ی این برکات را ناشی از مجاهدات و حماسه آفرینی‏های ملت شجاع ایران در هشت سال دفاع مقدس می‏دانند و می‏فرمایند:
جنگ ما کمک به فتح افعانستان را به دنبال داشت…

جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال داشت…
جنگ ما بیداری پاکستان و هندوستان را به دنبال خواهد داشت…
جنگ ما موجب شد که تمامی سردمداران نظامهای فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند…
صدای اسلام خواهی افریقا از جنگ هشت ساله ماست…
علاقه به اسلام شناسی مردم در آمریکا و اروپا و آسیا و آفریقا، یعنی در کل جهان، از جنگ هشت ساله‏ ی ماست.
به هر حال هشت سال دفاع مقدس، مقطع تجربه شده‏ ای است که بسیاری از مفاهیم اخلاقی را که در زیر ساخت نظام فرهنگی و سیاسی کشور مؤثرند عینیت بخشیده و مفاهیمی چون: ایثار، شهادت طلبی، خداباوری، وارستگی، عشق، وحدت، شجاعت، پایداری و… آثار و نقش کارساز خود را در اندیشه، منش، رفتار، نظام فرهنگی، نظام معیشتی و… به خوبی نشان داده است و اینک در تکوین ساختار فرهنگ عمومی کشور می‏توانند مفاهیم اخلاقی و عناصر فرهنگی را تعریف کنند و در اختیار مسؤولین فرهنگی کشور و صاحب نظران قرار دهند.
بدیهی است ملت ما امروز با داشتن مفاخر و دستاوردهای گرانبهای دفاع مقدس در تدوین الگوی فرهنگی، نیازمند قبول مبانی تئوریک متناسب با تحول، از دیگران نیست. کسانی که در این زمینه تردید به خود راه می‏دهند، در حقیقت ارزش‏های دفاع مقدس را درک نکرده ‏اند و یا اینکه در برابر مدرنیسم و عقلانیت جدید فرهنگ غرب سست شده‏ اند.

حرکت کند و کم بها و بعضا ناباورانه ما در نظام بندی و تثبیت ارزش‏های دفاع مقدس، به عنوان مهم‏ترین و کامل‏ترین الگوهای توسعه فرهنگی، بار دیگر این فرصت را به روشنفکران بیمار داده است تا جمهوری اسلامی را در کوران مواجهه با مسائل و مشکلات گوناگون قرار دهند و بازاندیشی توسعه‏ ی غربی را به عنوان مبنای تئوریک دوران سازندگی و اصلاحات در ایران با جرأت تمام مطرح نمایند. از این رو امام خامنه ای (مدظله) با محوری توصیف کردن نقش دفاع مقدس در فرهنگ عمومی کشور، اختصاص فعالیت‏های وزارتخانه بزرگی چون فرهنگ و ارشاد اسلامی را به این مهم کاری بجا و با اهمیت دانسته‏ اند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
پناهی
امیدواریم این اقتدار به کوری چشم دشمنان روز به روز بیشتر بشه، زنده باد جمهوری اسلامی ایران. هفته دفاع مقدس مبارک
معصومه
ما که اقتداری ندیدیم! آیا رابطه اقتصادی با عراق و افغانستان و سوریه اقتدار محسوب میشه؟ آیا زندگی ۲سوم مردم زیر خط فقر اقتداره؟
مجید
بله ، مادامی که چشممون به دست آمریکاو اروپا باشه وضعمون همینه
در حاشیه