اوباما بمب سنگرشکن ۲۰۰۰ کیلویی به اسراییل می‌دهد

نیویورک تایمز از افزایش حمایت‌های نظامی و امنیتی برای اسراییل در پی توافق هسته‌ای با ایران خبر می‌دهد.

اوباما بمب سنگرشکن ۲۰۰۰ کیلویی به اسراییل می‌دهد

به گزارش ۸دی، روزنامه نیویورک تایمز (nytimes) در مقاله‌ای با عنوان “اسراییل و آمریکا بعد از توافق ایران” به بررسی روابط این دو رژیم در دوران پسا-توافق هسته‌ای پرداخت و احتمال افزایش حمایت‌های نظامی و امنیتی از رژیم صهیونیستی را بررسی کرد.

اکنون که دموکرات‌ها در کنگره امریکا موفق به ممانعت از رد توافق هسته‌ای ایران توسط جمهوری‌خواهان شدند؛ اقدامات آمریکا برای اطمینان بخشیدن به رژیم صهیونیستی و متحدانش برای حفظ امنیت آن، در کانون توجهات قرار گرفته است.

نیویورک تایمز “افزایش همکاری‌های” ایالات متحده با شرکای منطقه‌ای مانند کشور‌های عربی خلیج فارس و رژیم صهیونیستی را لازمه پایبندی ایران به توافقی که “برنامه هسته‌ای اش رادر ازای برداشته شدن تحریم‌ها محدود می‌کند” دانسته و آنها را ملزم به یافتن راهی برای جلوگیری از خرج شدن دارایی‌های آزاد شده ایران برای “گسترش نمایندگانش در منطقه” از جمله حزب‌الله، می‌کند.

“اینها اهداف یک بسته گسترده قانونی است که کاخ سفید و قانونگذاران دموکرات در حال مذاکره بر سر آن هستند. البته امکان دارد برخی از احزاب برای جبران تنش‌های سیاسی ناشی از توافق ایران، زیاده‌روی کرده و سعی بیش از حد برای راضی کردن اسراییل و کشورهای عربی داشته باشند. جمهوری‌خواهان نیز کماکان از تلاش برای کشتن توافق سخن می‌گویند!”

یکی از پیشنهادات این بسته قانونی، ارسال مهمات نفوذگر عظیم‌الجثه (MOP) و بمب‌های ۱۳ تُنی به رژیم صهیونیستی می‌باشد که به زعم نیویورک تایمز می‌تواند “آسیب جدی به سایت فردو” وارد کند. باراک اوباما اما قول سایز کوچکتری از این مهمات را به نتانیاهو داده است: بمب سنگرشکن ۲ تُنی!

این روزنامه با اشاره به درخواست عده‌ای برای صدور مجوز کنگره درخصوص اقدام نظامی درصورت تقض توافق توسط ایران، این مسئله را باعث “تقویت تندروهای در ایران”، ناامید کردن حامیان توافق و ایجاد تصور “اعمال نفوذ واشنگتن با تهدید” می‌شود.

از سال ۲۰۰۹ ایالات متحده بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای کمک نظامی به رژیم صهیونیستی، شامل ۳ میلیارد دلار برای سامانه‌های دفاعی موشکی و ۱.۹ میلیارد دلار موشک‌های نقطه‌زن هدایت شونده، خرج کرده است. آمریکا همچنین به اسراییل، تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه، قول داده که تنها کشور در خاورمیانه خواهد بود که جنگنده‌های نسل جدید اف-۳۵ را خواهد داشت.

اوباما برای اینکه حمایت از توافق را بدست آورد، وعده داد روابط خود با اسراییل را از طریق مذاکرات امنیتی و اطمینان بخشی برای “داشتن برتری نظامی نسبت به همسایگان”، بهبود بخشد. این روزنامه آمریکایی معتقد است که کنگره هم نباید با افزودن محدودیت‌های جدید مانع اجرای توافق شده و فرصت دولت برای همکاری با ایران را از بین ببرد.

در پایان نیویورک تایمز با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی، بخصوص عربستان، خود مقصر بسیاری از ناامنی ها در خاورمیانه هستند، نوشت: “چیزی که برای امنیت اسراییل مهم است رابطه با ایالات متحده می‌باشد. روابطی که توسط نتانیاهو و جمهوری‌خواهان کنگره به خطر افتاده بود. باید هرچه زودتر احساس اعتماد بوجود آید تا اینکه وعده‌های همکاری داده شود!”/جام نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه