بررسی هنر هفتم در جنگ تحمیلی/چگونه سینما نقش انتقال مفاهیم انقلابی میان نسل ها را رهبری می کند؟!

هنر تصویری سینما نه تنها بر روح و احساسات مخاطبان درگیر است بلکه به واسطه تصویرسازی و باورپذیری آن به عنوان یک هنر الگو ساز در جامعه نیز شناخته شده ، به طوریکه درک آن مورد دستاویز همه ملتهای جهان برای شکل گیری اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود شده است.

بررسی هنر هفتم در جنگ تحمیلی/چگونه سینما نقش انتقال مفاهیم انقلابی میان نسل ها را رهبری می کند؟!

به گزارش سرویس هنر و سینمایی ۸دی، بررسی سیر تاریخی نظام جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۵۷ تاکنون همیشه مورد کندکاو تحلیلگران و پژوهشگران بوده است و در اینجا با مقدمه ای از این تحول تاریخی زمینه مبحث مورد بررسی را فراهم می کنیم.

تحول بزرگی که در قلب نظام استکباری جهان با پایه گذاری انقلاب اسلامی توسط امام خمینی(ره) بنیان شد ، باعث تغییر زیادی در روند ایدئولوژی شیطان بزرگ و یا همان امریکا در استقرار حکومت جهان آخرالزمانی شد؛ چرا که برپایی نظام جمهوری اسلامی نه تنها حکومت عادل اسلامی، حمایت از مظلومان، رفاه و سعادت مردم ایران و جهان را سبب می شود بلکه اتصال آن به برپایی حکومت بر حق امام مهدی(عج) را نباید نادیده گرفت.

استراتژی نظام استکباری در منطقه توسط حرکت عظیم امام خمینی(ره) برهم زده شد و شیطان بزرگ نیز در مقابل برای از بین بردن انقلاب اسلامی، جنگ نابرابر و سختی را به ملت ایران تحمیل کرد.

نبرد جمهوری اسلامی نه تنها با عراق بلکه با پشتیبانی قدرتهای بزرگ از ارتش بعث صدام همراه بود و از این رو ، نابرابری در جنگ، ولایت پذیری و حرکت جهادگرانه رزمندگان مسلمان با توکل بر خدا و ائمه باعث شد این جنگ ۸ ساله به عنوان یک “دفاع مقدس” مطرح گردد.

اما این دفاع فداکارانه و این رشادت همه جانبه رزمندگان ایرانی نه تنها به عنوان یک دفاع مقدس در یک مقطع از زمان بود بلکه با هدف استمرار و پایداری انقلاب و مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران تا ظهور امام مهدی(عج) نیز از اهداف این دفاع مقدس در جنگ تحمیلی بود ، که در اینجا موضوع انتقال مفاهیم جنگ تحمیلی به نسل ها و ادامه دهندگان این مسیر والا نیز مطرح می گردد، همچنین این سوال مطرح می شود که وظیفه این انتقال بر عهده چه کسانی است!؟

مسلمآ وظیفه انعکاس این مبانی بر دوش رسانه ها خواهد بود؛ رسانه گونه های متفاوتی دارد، به مانند:  روزنامه ، کتاب، منبر، معلمی که با شاگردش بی واسطه صحبت می کند و…از مصادیق رسانه است که در این میان مهمترین ، اثرگذارترین و پرسرعت ترین در انتقال مفاهیم، رسانه های تصویری به خصوص تلویزیون و سینما هستند.

هنر تصویری سینما نه تنها بر روح و احساسات مخاطبان درگیر است بلکه به واسطه تصویرسازی و باورپذیری آن به عنوان یک هنر الگو ساز در جامعه نیز شناخته شده ، به طوریکه درک آن مورد دستاویز همه ملتهای جهان برای شکل گیری اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را رقم زده است.

اگر نبودند عکاسان، فیلمسازان و مستند سازان دفاع مقدس قاعدتا بخش عظیمی از مفاهیم جنگ تحمیلی در پشت خاکریزها می ماند و این وظیفه خطیر هنرمندان بود که به عنوان تاریخ نگاران این عرصه نقش حساس و مهمی را در انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل های بعدی ایفا می کنند.

سینمای ایران از همان ابتدای انقلاب و دفاع مقدس در جریان تحول بزرگی قرار گرفت که در طول این ۳۷ سال همواره با انقلابهای درونی مفهومی و هنری در سینمای دفاع مقدس مواجه بوده ایم که در بخش های بعدی بیشتر به آن خواهیم پرداخت…

ادامه دارد…

محمد جواد فلاح

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
شهروند
خیلی خوب کاری کردید این سه مطلب رو با لینک به هم متصل کردید تحلیل جامعی از سینمای دفاع مقدس بود 8دی کارشناس استخدام کردی؟ممنون
در حاشیه