نوش داروی مشکلات اقتصادی کشور/۱۰ مولفه مهم برای اجرای فرمان رهبر انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتی

همانگونه که از گذشته تا کنون دیده شده است در زمان های حساس و در بزنگاه ها مهم مقام معظم رهبری با درایت و تدبیر خود توانسته است سکان این شیعه خانه امام زمان را در دست گرفته و از این فتنه ها، فشار ها و مشکلات عبور بدهد تا ملت سربلند ایران بتوانند هر چه بهتر شایستگی و قابلیت خود را برای پشتیبانی از ظهور امام عصر (عج) را به خدای سبحان نشان دهند.

نوش داروی مشکلات اقتصادی کشور/۱۰ مولفه مهم برای اجرای فرمان رهبر انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتی

به ۸دی به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ انسان برای زیستن نیاز هایی دارد به که نمی تواند تمام نیاز های خودش رو به تنهایی تامین کند از گذشته تا به امروز این نیاز ها به تدریج پیچیده تر شده اند. در حال حاضر تنها نیازی که به رایگان تامین می شود تنفس است, به وجود آمدن یک ارتباط برای انتقال تولیدات انسان ها را به یک دیگر وابسته کرده است. این ایجاد ارتباط باعث شده تا قوانینی به وجود آیند در راستای بهبود معیشت مردم, که علمی به نام علم اقتصاد به وجود آمده است.یعنی اختصاص منابع محدود به نیاز های نا محدود؛برای مثال یک لیوان اب داریم اما نیاز به نوشیدن اب نا محدود است .اقتصاد امروزی که در جهان اجرا می شود یک اقتصاد بسیار پیچیده اما هماننده خانه ای روی آب است. به طوری که تنها قادر به حل فرمول ها و بازی با اعداد ارقام است ولی توانایی حل مسائل در جهان واقعی را ندارد. به اعتراف بسیاری از اقتصاد دانان غربی این مدل اجرایی به بن بست رسیده، همچنین به عقیده پروفسور استیگلیتس برنده دو نوبل اقتصادی که در کتاب سقوط آزاد خود اینگونه توصیف می کند:اقتصاد اروپا و امریکا نیست که در حال فروپاشی است بلکه این علم اقتصاد است که در حال سقوط آزاد است تا الان نزدیک ۸۰۰۰ جلد کتاب اقتصادی به چاپ رسیده که همگی در موضوع بحران اقتصاد جهان منتشر شده اند.

 

وجود ربای جهانی که حاصل آن فروپاشی تمام چند هزار سال تجربه علم بشری است و نیزچاپ پول بدون پشتوانه همانند رباست . در این مدت مقدار بسیار زیادی دلار بدون پشتوانه به چاپ رسیده است که ورود این مقدار پول بدون پشتوانه مانند زهریست بر کالبد اقتصادی کشور های جهان.
برای دوری از دلار و عواقب آن تدابیری اندیشیده شده برای مثال روابط پولی دو جانبه, که در این حالت دو کشور بدون دلار معامله می کنند یا مبادله کالا به کالا که برای اولین این کار را کشور ایران انجام گرفته است. گروه بریکس که متشکل از چندین کشور است در راستای حذف دلار تلاش می کنند نیز از این قبیل این راهکارهاست.
در طبقه بندی قدرت اقتصاد به عنوان یک قدرت نیمه سخت طبقه بندی می شود. اگر تعریف قدرت یعنی اراده تحمیل بر دیگری در نظر بگیریم، قدرت اقتصادی کشور های استکبار باعث شده است تا ما را تحت فشار قرار بدهند تا اراده خود را بر ما تحمیل کنند.
نمونه این فشار ها را ما با گوشت و پوست خود احساس کرده ایم که همان تحریم هاست.بر مبنای مقدمه ای که گفته شد هر کشور و هر موجودیتی نیاز هایی دارد که باید به غیر متوسل شود اما بر اثر تکبر ها و خباثَت ها سران استکبار، راه تامین نیاز های ملت ما را با بهانه های گوناگون از هسته ای تا حقوق بشر و… مسدود کرده اند. اما در واقع آن ها خواستار تغییر اهداف ما که همان اهداف انقلاب است هستند.پس با تمام این شرایطی که به وجود آمده است راه حلی باید در نظر گرفته شود که هم عزت و استقلال کشور حفظ شود و هم باعث پیشرفت و جهش رو به جلو باشد.
همانگونه که از گذشته تا کنون دیده شده است در زمان های حساس و در بزنگاه ها مهم مقام معظم رهبری با درایت و تدبیر خود توانسته است سکان این شیعه خانه امام زمان را در دست گرفته و از این فتنه ها، فشار ها و مشکلات عبور بدهد تا ملت سربلند ایران بتوانند هر چه بهتر شایستگی و قابلیت خود را برای پشتیبانی از ظهور امام عصر (عج) را به خدای سبحان نشان دهند.در شهریور سال ۸۹ برای اولین بار رهبری نوش داروی مشکلات اقتصادی را تبیین نمودند: اقتصاد مقاومتی
یعنی با تکیه بر توان و تولید داخل نیاز خود را تامین کنیم ولی این دلیلی بر قطع شدن ارتباط و تعامل با جهان نیست.اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را در یک جمله خلاصه کنیم می توان گفت اقتصاد درون زا با نگاه برونگرا.یعنی با تکیه به ظرفیت های داخلی بتوانیم نیاز های خود را تامین کنیم ولی با این حال دلیل بر قطع رابطه با جهان نیست.
رهبر معظم انقلاب میفرمایند:اقتصاد مقاومتی یعنی چشممان به دست دشمن نباشد که کی تحریم ها را برمی دارد، کی فلان نقطه را موافقت می کند، به درک، نگاه کنیم ببینیم خودمان چه کار می توانیم بکنیم.َدر این رابطه مقام معظم رهبری  مورخ ۲۰ اسفند ماه ۹۲ به تبیین مولفه های اقتصاد مقاومتی می پردازند که در اینجا به تحلیل این مولفه های می پردازیم:
مولفه اول: برای تحقق این مدل باید یکسری از شاخصه ها را بهبود بخشید و تحرک ایجاد شود، مانند رشد اقتصادی، تولید ملی، کاهش تورم و…اما شاخص مهم این مدل عدالت اجتماعی است.
یعنی برچیدن تبعیض ها و اختلاف طبقاتی به گونه ای که طبقات محروم از پیشرفت کشور بهره مند بشوند.اقتصاد مقاومتی باید بتواند عدالت و برابری را درجامعه نهادینه کند.
مولفه دوم: همانگونه که گفته شد کشور در بخش اقتصادی زیر فشار ها و تهدید ها است که در این مدل با عوامل تهدید زا و تکانه های شدید اقتصادی دنیا مقابله می شود علاوه بر این می تواند پس از وقوع بلا های طبیعی یا تحریم ها و تخاصم های اقتصادی کشور را حفظ کرد
مولفه سوم: همانطور که برای عوام و خواص آشکار است کشور ما دارای ظرفیت های بسیاریست در مجموع ذخایر فسیلی موجود بیشترین مقدار را دارا می باشد، وجود سرمایه های معدنی از سیمان و اهن تا فلزات گران بها و کمیاب که این تنوع در کمتر کشوری یافت می شود ویا در زیر ساخت هایی مانند سد و راه و…که امروز بیش از ششصد سد ساخته شده است.همچنین واقع شدن ایران در مسیر ترانزیتی بسیار مهم از شرق و غرب تا شمال و جنوب یک توان خارق العاده به ما داده است اما یک ظرفیت مهم تر ظرفیت انسانی است.یک کشور جوان با انگیزه بسیار بالا و استعداد درخشان و با اعتماد به نفس که می تواند هر سدی را از مقابلش بردارد. پس با وجود تمام این نعمات و مواهب در مسئله اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توان داخلی و استفاده حداکثری از آن می توان کشور را به شکوفایی رساند.
مولفه چهارم: هر طرحی و برنامه و مدلی هر چند خوب و قابل اجرا، برای عملیاتی شدن نیاز به حرکت مداوم و ممارست دارد.ایجاد انگیزه عالیست اما همت می خواهد تا کار تداوم داشته باشد. نیاز اساسی اقتصاد مقاومتی عمل جهادی است.
یک حرکت عادی نه بلکه حرکتی با شتاب و قدرت که ملاحظات علمی را مد نظر قرار داده باشد، مجاهدانه باشد.همانگونه که ما در حال حرکت هستیم دنیا نیز در حال حرکت است پس نمی شود با سرعتی عادی پیش رفت باید سرعتی بیشتر داشت تا بتوانیم خود را در تمام عرصه ها مطرح کنیم.
مولفه پنجم: در کشور ما بیشتر اقتصاد دولتی است اما در این مدل از اقتصاد تکیه بر مردمی بودن و همکاری همگانیست.این مدل قطعا بدون همکاری مردم نتیجه ای نخواهد داشت. دولت باید زمینه ورود جوانان، مبتکران، دانشجویان، سرمایه گزاران و بلاخره تمام مردم را ایجاد کند. این زمینه سازی نیاز به اعتماد دو طرفه مردم و دولت به یکدیگر دارد.
مولفه ششم: نکته بسیار مهم در زمینه اقتصاد مقاومتی ایجاد امنیت در کالا های استراتژیک و اساسی می باشد که در اولویت اول غذا و دارو است. چرا که از نیاز های ضروری هر جامعه ای بحث سلامت و قوت مردم است. به طوری که کشور باید در این زمینه ها به خود کفایی برسد.
 مولفه هفتم:مسئله وابستگی به نفت که یک معضل جدی است در ادبیات رهبری با عنوان بچه پولدار ملی یاد شده است. یک مسئله اساسی و حیاتی آن است که در این مدل اقتصادی باید از خام فروشی جلوگیری کرد ودر راستای فراوری در داخل و تولید گام برداشت.در این حالت علاوه بر مصونیت در برابر تحریم های نفتی می توانیم با عدم فروش نفت خام ابتکار عمل را به دست گرفته و کشور های استکباری را تحریم کنیم واین مورد چیز دور انتظار نیست.
 مولفه هشتم:مصرف نا بجا و بیش از حد ،ریخت و پاش ها و اسراف در کشور ما بسیار دیده می شود. طبق انتظار رهبری، ایشان در وهله نخست از مسئولین این انتظار را دارند. اصلاح الگوی مصرف یک لزوم است اما به معنی ریاضت نیست بلکه رهبری معتقد بودند باعث بهتر شدن وضعیت مردم نیز می شود چرا که در طبقات ضعیف گشایش ایجاد خواهد شد. مصرف خوب و درست به غیر از اسراف و ریخت و پاش است.
 مولفه نهم:سرمایه به عنوان ترسو ترین پدیده شناخته می شود. اگر در جایی امنیت وجود نداشته باشد نمی توان انتظار رونق اقتصادی را داشت. امنیت فقط بحث جانی و یا کم شدن مقدار از سرمایه نیست، بلکه امنیت روانی و امنیت در سیستم نیز مطرح است. فساد ستیزی باعث می شود مردم بتوانند با خیال راحت وارد عرصه اقتصادی شوند. کشور ما یک کشور سکولار نیست که راه کسب درآمد اهمیتی نداشته باشد بلکه باید معیشت مردم حلال باشد و شبهه ای در آن وجود نداشته باشد. این امنیت کمک به رقابتی شدن فضا نیز می کند و یک فضای با ثبات ایجاد می کند.
مولفه دهم: تولید دانش و رونق مراکز دانشگاهی با حجم زیاد دانشجو و استاد باعث شده تا مسئله شرکت های دانش بنیان مطرح شود .یعنی تبدیل علم به عمل و محصول. فاصله بین صنعت و دانشگاه باید کم شود که باعث ایجاد کارافرینی و افزایش اشتغال و تولید می گردد. اقتصاد دانش بنیان تکیه بر سرمایه انسانی و قشر جوان تحصیل کرده دارد. نیروی کار جوان کشور از بزرگترین سرمایه های ماست.
در پایان اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی داشته باشیم در این وضعیت نابسامان جهان و کشور خودمان باید به سمت استقلال و اتکا به خود برویم تا بتوانیم به سلامت این انقلاب را به صاحب اصلی آن امام زمان (عج) بسپاریم.اقتصاد مقاومتی توانایی این را دارد که بتواند تمام نیاز هایمان را رفع کند اما دلیل بر قطع ارتباط نیست به عنوان مثال در واردات باید اولویت بندی کرد. ما در شرایط جنگ اقتصادی قرارداریم و اقتصاد مقاومتی یک استراتژی نجات بخش و امیدوار کننده برای پیروزی در این جنگ نابرابراست.
مهرداد اصغری

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه