مناره جنبان مشهور در فومن هم احداث شد!+تصاویر

در زمستان سال ۹۳ بود که عملیات ساخت تنها و نخستین زمین چمن مصنوعی فومن توسط شهرداری فومن آغاز شد.

مناره جنبان مشهور در فومن هم احداث شد!+تصاویر

به گزارش ۸دی  به نقل از بهجت نیوز، این پروژه که با هدف پُر کردن اوقات فراغت جوانان و توسعه امر سلامت و ورزش به همت شهرداری فومن شروع شد از ابتدا حواشی زیادی را بدنبال داشته است.

از بحث درباره اینکه چرا شهرداری فومن از کمک بخش خصوصی برای ساخت این پروژه کمک نگرفته تا قیمت چمن‌های استفاده شده و چندی قبل هم افتتاح این پروژه نیمه کاره توسط استاندار گیلان که بازتاب خبر آن نیز واکنش های زیادی را بدنبال داشت.این پروژه فارغ از تمام حواشی که به همراه داشته است میتوان به عنوان یکی از اقدامات قابل تقدیر هوشنگ عباسقلی زاده نام برد و از ایشان بابت ایجاد چنین پروژه هایی در شهر تقدیر و قدردانی کرد اما در هر حال وظیفه یک رسانه ایجاب میکند تا انتقادات را به دور از فضای تخریب و توهین صرفا در جهت کمک به پیشرفت و آبادانی مطرح کند.

در هر حال مدتی است که از افتتاح رسمی این پروژه توسط استاندار میگذرد و این در حالی میباشد که ساختمان کناری چمن مصنوعی بسیار خطرساز و حادثه آفرین میباشد.

کپی برابر اصل مناره جُنبان اصفهان!

ویکی‌پدیا در خصوص مناره‌جنبان اینگونه مینویسد : «در ایران برخی مناره‌ها قابلیت تکان خوردن را دارند که به اصطلاح به آنها منارجُنبان می‌گویند. از معروفترین منارجنبان‌های ایران یکی در اصفهان و دیگری در شهرستان اردکان و در بخش خرانق واقع شده‌اند.» حال ظاهرا باید گزینه دیگری هم به این لیست اضافه کنیم و نام ساختمان چمن مصنوعی فومن را جزو اثار توریست پذیر به مسافران معرفی کنیم.

دیوارهای ساختمان چمن مصنوعی فومن بخاطر تحویل یک شبِ به جهت افتتاح رسمی با حضور اقای استاندار وضعیتی بسیار خطرآفرین دارد به طوری که با توجه به شروع فصل پاییز و بارش باران و نامساعد شدن آب و هوا و وزش بادهای تند میتواند هر لحظه سقوط کرده و حتی باعث مرگ یک شهروند شود.

ویدئویی که در ادامه مشاهده میکنید با اطلاع مردم محل و حضور میدانی خودمان تهیه شده که در آن وضعیت نامناسب دیواره های این سختمان به نمایش در آمده است.

تفحص فنی ساختمان!

دیواره چینی:دیوارهای خارجی ساختمان باید به نحوی اجرا شوند که در برابر نیروهای جانبی طبیعی مثل باد و زلزله، و غیر طبیعی مثل ضربه مقاومت لازم را داشته باشند. آجرها باید به نحو مناسبی به یکدیگر قفل و بند شوند تا دیوار بصورت یکپارچه عمل نماید. اگر دیوار را بصورت یک قاب در نظر بگیریم این قاب باید جهت کسب مقاومت لازم، اتصال مناسبی با ستونها و شناژهای اطراف داشته باشد.

وجود بازشوها در ساختمان امری اجتناب ناپذیر است. جهت اجرای دیوار در مکانهایی که بازشو داشته و یا فاقد اتصال لازم جهت مهار جانبی است باید تهمیداتی اندیشید تا دیوار مقاومت جانبی مناسب ی باشد.

چارچوب ها باید حدالامکان همزمان با آجرچینی نصب شوند و به هنگام ریختن دوغاب در پشت پروفیل چارچوب های فلزی باید با قرار دادن وادارهای چوبی آنها را کاملا مهار نمود تا در اثر فشار دوغاب ریزی خم نشده و در جهت طولی نیز تاب بر ندارد . نعل درگاه ها باید یر اساس جزئیات مندرج در نقشه های اجرایی و با طول گیرداری کامل ساخته شوند . چنانچه نعل در گاه با یک تیر آهن ساخته می شود طول گیر داری نباید از ۲۵ سانتیمتر کمتر باشد . برای نصب این قبیل نعل درگاه ها از زیر سری بتنی یا صفحه های فولادی استفاده می شود .

۲.شیروانی سقف:در بسیاری از مناطق شمالی کشور بدلیل کثرت نزولات جوی از شیروانی بعنوان سقف سازه استفاده میشود. شیروانی کوبی به دفع سریع باران و برف کمک مینماید. قطعات حمالی که وزن شیروانی را تحمل مینماید باید غیر از اینکه قادر باشند بار برف و باد را ( طبق فصول ۶ و ۷) تحمل کنند بتوانند یک بار منفرد ۱۰۰ کیلوگرم را (وزن احتمالی اشخاص برای تعمیر احتمالی شیروانی روی آن میروند ) در هر نقطه نگهداری نمایند (استاندارد ۵۱۹)شیب مناسب برای شیروانی بین ۲۰ تا ۳۵ درجه می باشد. تا دفع بارانف برف روبی و اثرات زلزله و باذ ذر آن بهینه باشد.

برای شیبهای کمتر یا بیشتر از این مقدار باید محاسبات لازم برای نیروهای خارجی از جمله بار برف و باد رو درنظر گرفت. در سالیان اخیر بدلیل برف های سنگین و خطرات ناشی از سقوط توده های برفی حجیم از روی شیروانی ها بر روی عابرین، دیواری بعنوان دیوار برف گیر با محاسبات لازم در انتهای شیروانی ها پیشنهاد شده است.

شیروانی ها بصورت فلزی یا چوبی اجرا می شوند. تیرهای اصلی خرپای تشکیل دهنده شیروانی باید بنحو مناسبی به سقف آخر متصل شده و مهار شود.

شیب راه پله:راه پله یکی از مهمترین اجزای ساختمان های چند سقف می باشد. اجرای درست و مقاوم راه پله سبب دسترسی آسان و مناسب به طبقات فوقانی می شود. ارتفاع پاگرد و تیر میان طبقه باید بنحوی انتخاب شود تا مسیرهای رفت و برگشت راه پله داررای شیب یکسان و مناسب باشد.

ضوابط طراحی راه پله و پلکانراه پله و پلکان:۱) تمام پلکان هایی که در راه خروج واقع شوند باید دارای ساختاری پایدار و ثابت باشند.عرض راه پله ها و پاگردها نباید در هیچ قسمت از طول مسیر کاهش یابد .۲) پاخور تمام پله ها باید از یک جنس و با یک نوع پرداخت بوده و تمام تدابیر لازم به منظور ممانعت از لغزندگی بر روی سطح آنها اتخاذ گردد .۳) عرض راه پله می بایست حداقل ۱۱۰ سانتی متر عرض مفید داشته باشد ، مگر آنکه مجموع تعداد متصرفان تمام طبقات استفاده کننده از راه وپله کمتر از ۵۰ باشد که در آن صورت عرض مفید می تواند به حداقل ۹۰ سانتی متر کاهش داده شود . همچنین هر راه پله باید دست کم ۲۰۵سانتی متر تا سقف بالای خود ارتفاع داشته و بین هر دو پاگرد متوالی آن ، حداکثر فاصله قائم ۳۷۰ سانتی متر باشد.۴) ارتفاع هر پله حداکثر ۱۸ و حداقل ۱۰ سانتی متر می باشد و هر کف پله باید حداقل ۲۸ سانتی متر پاخور و حداکثر ۲ درصد شیب داشته باشد .. در مواردی که پله ای به سطح شیبدار مانند کف پیاده رو منتهی شود ، اختلاف ارتفاع مجاز بین سرآن حداکثر ۸ سانتی متر به ازای هر متر طول پله توصیه می شود.

3 52 625 4541 4724

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه