سه نمونه بی‌نظیر از لبیک به فرمایشات رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی+تصاویر

با حمایت از تولید ملی و سرمایه داخلی و کمک به بخش خصوصی و مردم، می‌توان اقتصاد مقاومتی را بیش از پیش شکوفا کرد و بزودی کشور را جزو پیشتازان حوزه اقتصاد در دنیا مطرح کرد.

سه نمونه بی‌نظیر از لبیک به فرمایشات رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی+تصاویر

به گزارش ۸دی به نقل از بهجت نیوز، مسئله اقتصاد مقاومتی که حتما به گوشتان خورده است طرحی ابتکاری و بی نظیر از سوی رهبر انقلاب است که برای کمک به شرایط اقتصادی کشور تهیه و تنظیم شده است.

طرحی که اگر دستگاه های اجرائی برای اجرای آن گام های بزرگتری بردارند و به جای ارائه امارهای نصف و نیمه به دنبال کار جهادی در این حوزه باشند مطمئنا کشور ایران را به یکی از چند کشور بزرگ که دارای اقتصادی قوی خواهد بود تبدیل خواهند کرد.

طرحی تضمینی که بارها رهبر انقلاب در سخنرانی های گوناگون به اهمیت آن اشاره داشته است . اهمیت این موضوع از آن جهت مهم و قابل توجه باید قرار گیرد که در دو دهه اخیر و در پی غفلت های صورت گرفته توسط دولت های پیشین، اقتصاد کشور بدلیل وابستگی بیش از حد به نفت ضربات جبران ناپذیری را متحمل شده است.

از جمله همین ضربات میتوان به مشکلات اقتصادی که در طی سالیان اخیر برای کشور به وجوده آمده اشاره کرد؛ مخاطبین در نظر داشته باشند چنانچه در دولت های کارگزاران و اصلاحات و مهر توجه مورد نیاز به دستورات رهبری پیرامون اصلاح ساختار اقتصادی کشور صورت میگرفت تحت هیچ عنوان تحریم های چند سال قبل تا این حد به وضعیت معیشت اقتصادی کشور اسیب نمیرسانید.

آنچه که در مرحله اول طبق نظر کارشناسان باید مد نظر باشد این است که شروع اقتصاد مقاومتی باید از دل روستاها باشد چرا که کالاهای اساسی مردم اهم از حبوبات ، لبنیات از این قشر زحمت کش جامعه تامین می شود و اگر ما بتوانیم آبادانی را در روستاها افزایش دهیم یقیناً تولیدات داخلی ما هم رونق پیدا کرده و بی نیاز از واردات به کشور خواهیم بود.

در همین حال پروژه هایی در سطح کشور و خصوصا در روستاها و شهرهای کوچک در حال انجام است که میتوان از انها در آینده برای پایه های یک اقتصاد پایدار استفاده کرد ؛ طرح هایی که اکثرا با حمایت بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شروع شده اند ؛ در ادامه به چند نمونه از این موارد اشاره خواهیم کرد.

تولید ۳۰۰ کیلوگرم عسل در کمتر از ۵ ماه با سرمایه اندک

یک زن کارآفرین فومنی در یک روستای دور افتاده با دریافت تسهیلاتی از کمیته امداد امام خمینی(ره) و بسیج در فاصله‌ای کمتر از ۵ ماه سرمایه خود را چند‌برابر کرد.

روستای شکال گوراب پایین از توابع بخش مرکزی شهرستان فومن از استان گیلان است؛ در این منطقه خانمی به طور انفرادی دست به کارآفرینی زده و به شعار اقتصاد مقاومتی هم عینیت بخشیده است.

براساس این گزارش، خانم ثریا پارسافر ۴۳ سال سن دارد که بدون تجربه زنبورداری و تولید عسل به تنهایی در زمانی کمتر از ۵ ماه صاحب ۳۰۰ کیلو عسل می‌شود؛ این میزان عسل تنها با پشتکار و تلاش این زن محقق شده است.

پارسافر، درباره رشته تحصیلی‌اش می‌گویدکه لیسانس علوم تربیتی آموزش و پرورش دارد و به صورت آزاد به حق‌التدریسی اقدام کرده است، اما درآمد بسیار ناچیزی داشت.

این زن کارآفرین بدون کمک خانواده و پس از فوت پدرش تصمیم به پرورش زنبور عسل می‌گیرد و با دریافت تسهیلاتی از بسیج و کمیته امداد امام خمینی(ره) به میزان ۸ میلیون تومان ۱۵ کلنی (کندو) پرورش زنبور تهیه کرده و در زمین بایری که پشت خانه روستائیشان وجود داشت شروع به تکثیرشان می‌کند.

خانم پارسافر ابتدا که تجربه‌ای برای کار در این حوزه نداشت، با تحقیق و پشتکار راهنمایی‌هایی در این زمینه دریافت می‌کند و در مدت کمتر از ۵ ماه موفق به تولید قابل توجهی عسل شد.

در سال اول که ۱۵ کلنی زنبور و سایر ابزارآلات با هزینه‌ای نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تهیه شده بود اقدام به تکثیر آنها کرده و در فرصتی کوتاه به ۳۰ کلنی تبدیل می‌شود؛ به گفته وی هر کلنی به طور متوسط دارای ۵۰ هزار زنبور عسل است که از شهد گل‌ها در کنار کوه‌ها استفاده کرده و از سرشب تا صبح کار می‌کنند.

وی درباره علاقه خود به گل و گیاه و طبیعت می‌گوید که درباره خواص آنها تحقیقاتی انجام داده است و به همین دلیل به پرورش زنبور عسل و تولید محصول آن پرداخت.

خانم پارسافر می‌گوید که در ابتدا با ۲/۵ میلیون تومان کار را شروع کردم که درعرض حدود ۴ ماه تقریباً ۴ برابر فروش عسل داشتم و با وجود بالا بودن قیمت، ‌عسل‌های خود را که با اهداف بالاتر که همان کیفیت بود، برای مشتریان عرضه کردم.

این زن کارآفرین از ۲۳ فروردین ماه سال ۹۲، کار خود را شروع کرد و در ماه‌های مرداد، شهریور و مهر ماه ۳۰۰ کیلوگرم عسل برداشت می‌کند که هر کیلو عسل خود را به گفته خودش که ۳۵ هزار تومان ارزش داشت به قیمت ۲۵ هزار تومان فروخته است.

‌پروژه تکثیر و پرورش زالوی طبی در شهرستان فومن

کارگاه تکثیر و پرورش زالوی طبی در روستای کمامردخ از توابع شهرستان فومن چندی قبل با حضور مسئولین شهرستان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این کارگاه اولین پروژه پرورش زالوی طبی در گیلان است و برای راه اندازی آن بیش از ۱۵۰ میلیون تومان هزینه شده است که ۶۰ میلیون تومان آن تسهیلات بانکی و مبلغ چهار میلیون تومان به عنوان وام بلاعوض از اداره کل شیلات استان به این کارگاه اختصاص یافته است.

پرورش زالو از توجیه اقتصادی خوبی برخوردار است و در حال حاضر هر قطعه زالو در کشور سه تا سه هزار و ۵۰۰ ریال به فروش می‌رسد که قیمت این آبزی در اروپا چهار تا شش دلار است.

سرمایه لازم برای تولید زالو بسیار کم است. به عنوان مثال از ملزومات پرورش زالو تهیه استخرهایی کوچک است که عمق آن نیم متر باشد و در کف استخر، سیمان‌ها با خاک رس پوشانده شود. با سرمایه اندک پنج تا ۱۰ میلیونی می‌توان کارگاه کوچک تولید زالو را به راه انداخت.

با استفاده از گنجینه طب سنتی کشور که در فهرست میراث‌ فرهنگی جهان قرار دارد، می‌توان این ظرفیت بکر و کمتر شناخته شده را به آسانی به کار گرفت و از آن، هم در راه شناساندن ایران و فرهنگ طبی‌اش به جهان بهره برد و هم در سود سرشار اقتصادی که نصیب مردم کشور می‌شود، شریک شد و از سوی دیگر معضل بیکاری جوانان را کمی مدیریت کرد؛ چراکه به‌طور حتم ایجاد بنگاه‌های تولیدی این‌چنینی می‌تواند نقش مهمی در اشتغال‌زایی نسل جوان داشته باشد.

لبیک کارآفرین رزمنده به فرمایشات رهبری

یک کارآفرین موفق با فرمان جهاد اقتصادی رهبر معظم انقلاب اسلامی وارد میدان شد و هم اکنون با سرمایه بیش از ۵۰۰ میلیون تومانی ۱۰ نفر را وارد بازار کار کرده است.

بر اساس این گزارش حمید پیرقدیمی ۵۳ ساله در اوایل سال ۹۱ با سرمایه‌ای نزدیک به ۱۰ میلیون تومان کار خود را آغاز کرد و ۲ استخر بزرگ برای ماهی‌های گرم آبی و یک استخر کوچک برای ماهی زینتی احداث کرده است.

وی در یک دوره ۶ ماهه موفق به تولید ۷ تن ماهی شده است به طوری که هزینه کرد آن ۵ میلیون تومان و فروش آن ۲۱ میلیون تومان بوده است.

این کار آفرین رزمنده در حالی با خبرنگار فارس گفت و گو می‌کند که همزمان در حال کار بر روی استخر بزرگ خود است و برای ماهی های درون استخر کود مرغ و کود دام می‌ریزد.

وی می‌گوید: که بعد از فرمایش حضرت آقا که فرمودند تولید ملی،‌ کار و سرمایه ایرانی و همچنین مدیریت جهادی با رویکرد اقتصاد مقاومتی کار خود را آغاز کردم  و سپس با فروش چند قطعه طلای خانواده و جمع آوری مبالغی ابزار کار تهیه شد.

این کارآفرین موفق معتقد است که اگر مسئولان دولتی به جای صدور مجوز ویلا در استان‌های شمالی کشور زمین را با مالکیت خودشان در اختیار جوانان فارغ التحصیل بیکار شیلات و کشاورزی می‌گذاشتند، هم اکنون رتبه اول صادرات را داشتیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه