اهمیت ازدیاد جمعیت خانواده از نگاهی دیگر

در خانواده های کم جمعیت معمولا اوقاتی پیش می آید که فرزند خانواده کسی را بالای سر خود نمی بیند که مواظب رفتار او باشد.

اهمیت ازدیاد جمعیت خانواده از نگاهی دیگر

به گزارش سرویس یادداشت ۸دی نیوز، حجت الاسلام سجاد حبیب پور یادداشتی با عنوان “اهمیت ازدیاد جمعیت خانواده از نگاهی دیگر” نوشت به در زیر آمده است:

خانواده ی کم جمعیت دارای مضرات غم باری می باشد. خانواده ی کم جمعیت معمولا به خانواده هایی گفته می شود که پدر و مادر آن بیشتر از یک فرزند یا دو فرزند را در بین خود قبول نمی کنند و به دلیل ضررهای قابل توجه ای که در این گونه از خانواده ها شایع است ائمه ی دین اصرار بر صاحب فرزند شدن داشتند و آن هم به طور زیاد و همیشه خودشان در این امر پیش قدم بودند و همچنین این اصرار خود را با تو صیف های خوب در مورد اولاد بیان کردند ، چند نمونه را خدمتتان ارائه می دهم.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
اطلبوا الوَلَدَ وَ التَمِسوهُ ؛ فَإنَّهُ قُرَّهُ العَینِ، و رَیحانَهُ القَلبِ
فرزند بخواهید و آن را طلب کنید ؛ چرا که مایه روشنى چشم و شادىِ قلب است.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
بَیتٌ لا صِبیانَ فیهِ لا بَرَکَهَ فیهِ.
خانه اى که کودک در آن نباشد، برکت در آن نیست.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
الوَلَدُ للوالِدِ رَیحانَهٌ مِنَ اللّه ِ یَشَمُّها، (قَسَّمَها) بَینَ عِبادِهِ
فرزند براى پدر ، گلى خوش بو از جانب خداست که آن را مى بوید . [این گل را خداوند] میان بندگانش تقسیم کرده است.
در خانواده های کم جمعیت معمولا اوقاتی پیش می آید که فرزند خانواده کسی را بالای سر خود نمی بیند که مواظب رفتار او باشد و راهنمایی و امر و نهی های لازم را در مورد رفتار او گوشزد کند به همین دلیل او خود، راهنمای خود می شود و خود را در مسیر های انحرافی سر گردان می کند در بعضی از موارد پدر و مادر زمانی از این انحراف فرزند خبردار می شوند که دیگر خیلی دیر شده و این انحراف بعد در سنین بالاتر اثرات منفی خود را در شخص می گذارد و به تبع اجتماعی را هم که این شخص در آن زندگی می کند از این اثرات منفی بی نصیب نمی ماند.
در روایات ما آمده است که از خدا در خلوات خود بترسید، امام معصوم (ع) از موقعیت بسیار خطرناکی که در خلوت ها برای شخص فراهم می شود با خبر است در آن لحظه است که شخص چون کسی را در کنار خود نمی بیند جرئت بر انجام گناه هایی را پیدا می کند که معمولا در خانواده های پر جمعیت چنین موقعیت هایی پیش نمی آید و این پر جمعیت بودن خود یک نوع باز دارندگی از انجام گناه می باشد.
خود ارضایی از جمله گناه های بزرگی است که شخص بی تقوا می تواند در خلوات به انجام آن مبادرت کند نقل می کنند که روزی امیر المؤمنین (ع) در خارج از مدینه در حال قدم زدن بودند ،جوانی را در یکی از خرابه ها دید که مشغول خود ارضایی بود حضرت به سمت او رفتند و چند بار به پشت دست او زدند تا دست او سرخ شد و بعد برای این جوان همسری را برگزیدند و از بیت المال هم پول آن را دادند ۱ .
معلوم می شود که راه حل گناه خود ارضایی این است که شخص ازدواج کند اما شاید موقعیت ازدواج فراهم نباشد در این حالت نباید بستر گناه را برای شخص فراهم کرد .
پدر ها و مادر ها با داشتن فرزندان زیاد در خانه که معمولا از سه تا به بالا را شامل می شود می توانند در آینده از وقوع چنین انحرافی برای فرزندان خود جلوگیری به عمل آورند، که این گونه زندگی کردن به تبع برای جامعه اسلامی نیز مفید می باشد.
۱-نقل از اقای رحیم پور ازغدی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه