با ادامه تردد غیرقانونی خودروهای خارجی وزیر کشور به مجلس فراخوانده می‌شود

با گذشت یکسال از مصوبه غیرقانونی تردد خودروهای پلاک اروند در سراسر استان خوزستان و عدم لغو این بخشنامه توسط استاندار، حال نمایندگان مجلس قصد دارند وزیر کشور را برای پاسخگویی احضار کنند.

با ادامه تردد غیرقانونی خودروهای خارجی وزیر کشور به مجلس فراخوانده می‌شود
به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مشرق، طبق گفته عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان از ابتدای امسال ۲۵ هزار خودرو پلاک اروند وارد استان شده است، اگر میانگین ارزش خودروهای وارد شده طی امسال را ۲۸ هزار دلار در نظر بگیریم، فقط طی پنج ماهه ابتدای امسال حدود ۷۰۰ میلیون دلار (حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان) ارز از کشور خارج شده است. طبق گفته برخی مقامات از ابتدای صدور این بخشنامه ۵۰ هزار خودرو بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد شده است .

در حالیکه میانگین قیمت نفت سبک ایران از ابتدای امسال به طور میانگین ۵۵ دلار بوده و آخرین قیمت ثبت شده به ۴۳ دلار در هر بشکه رسیده است.
این در حالی است که قیمت نفت در بودجه امسال ۸۰ دلار در نظر گرفته شده است و با کاهش قیمت نفت به زیر قیمت پیش بینی دولت، شرایط سختی پیش روی اقتصاد ایران خواهد بود.
تردیدی نیست که دولت ناچار است برای صرفه جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از کسری بودجه اقدامات انقباضی در اقتصاد ایران اعمال کند، با این وجود صدور این‌گونه بخشنامه‌ها که به جز تجمل گرایی و خروج ارز ثمره ای ندارد چه توجیهی می‌تواند داشته باشد .

بخشنامه ای که صادر کننده آن یعنی استاندار خوزستان، صدورش را خودسرانه می‌داند، اظهار نظر مسئولین کشوری در این رابطه را بر نمی‌تابد و آن‌ها را فاقد صلاحیت برای اظهار نظر در این رابطه می‌داند.

حال اما بعد از یک سال از صدور این بخشنامه و عدم لغو آن، مجلس قصد دارد با احضار وزیر کشور در این مورد از وی سؤال کند .

تخلف استاندار خوزستان وزیر کشور را به مجلس کشاندنادر قاضی پور نماینده مجلس و عضو کمسیون صنایع و معادن در این ارتباط به مشرق گفت: مناطق آزاد برای صادرات ایجاد شده است و نه واردات، متأسفانه این روزها مناطق آزاد به محلی برای واردات تبدیل شده و کمر تولید ملی را شکسته است .

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: از آنجایی که تردد خودروها در مناطق آزاد در محدوده خاصی است، بخشنامه استاندار خوزستان غیرقانونی است و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز اگر تا الآن برخورد نکرده خلاف کرده است.

این نماینده مجلس گفت: همچنین سازمان بازرسی و دیوان محاسبات که از این بخشنامه مطلع هستند، اگر با این اقدام استاندار خوزستان برخورد نکنند آن‌ها نیز تخلف کرده‌اند. این ماشین‌ها در حال حاضر خدمات پس از فروش ندارند، نمایندگی در استان خوزستان ندارند و کشورهای سازنده حاضر نیستند به ما قطعه دهند و باید با چندین واسطه یک قطعه تهیه شود، تا چند سال دیگر استان خوزستان قبرستان خودروهای خارجی می‌شود.

قاضی پور تاکید کرد: قانون می‌گوید تردد خودروهای با پلاک منطقه آزاد اروند در سراسر خوزستان غیرمجاز است، به عقیده من چون در آبادان فرودگاه وجود دارد این خودروها تا اهواز هم نمی‌توانند تردد کنند چه برسد کل استان.

در اولین جلسه بعد از تعطیلات مجلس وزیر کشور را به مجلس احضار می‌کنیم و از وی می‌پرسیم چرا استاندار خلاف کرده و شما برخورد نکردید .

تخلف استاندار خوزستان وزیر کشور را به مجلس کشاندحسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با مشرق ضمن غیرقانونی خواندن این بخشنامه گفت : ضوابط حاکم بر مناطق آزاد و ویژه به عنوان یک حوزه سرزمینی را مجلس معین می‌کند. مجلس محدوده و شعاع این مناطق را در متن مصوب مشخص کرده است، بنابراین اضافه کردن به شعاع تردد خودروهای مناطق آزاد و تسری ان به کل استان خلاف قانون است .

وی افزود : استاندار خوزستان نمی‌تواند شعاع تردد خودروهای پلاک اروند را به حوزه سرزمین مادری تسری بدهد. ما از بخشنامه اطلاعی نداشتیم ولی حتماً من بعد از تعطیلات مجلس به این موضوع ورود می‌کنم .

تخلف استاندار خوزستان وزیر کشور را به مجلس کشاند

عابد فتاحی نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط گفت : افزایش شعاع تردد خودروهای منطقه آزاد دست استاندار نیست که این محدوده تردد را به کل استانش افزایش دهد .
حدود ۶ استان دیگر در کشور نیز منطقه آزاد دارند اگر آن استان‌ها نیز بخواهند شعاع تردد خودروهای آن مناطق را به کل استان تسری دهند شرایط خیلی بدی در کشور ایجاد می‌شود .

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در استان آذربایجان غربی همچنین چیزی نداریم، این کار استاندار خوزستان باعث شده مردم در سایر استان‌ها این توقع را داشته باشند تا تردد خودروهای مناطق آزاد به کل استان تسری یابد.

در حال حاضر هم استانی‌های من مرتب از من می‌پرسند چرا تردد در استان ما آزاد نمی‌شود .

این نماینده اصلاح طلب مجلس گفت: این کار استاندار خوزستان سبب تضعیف صنعت خودروسازی کشور شده و ما در اولین جلسه علنی مجلس این موضوع را با حضور معاون پارلمانی وزارت کشور بررسی می‌کنیم .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه