توافق هسته ای، گزینه نظامی علیه ایران را موثر‌تر می کند

وزیر دفاع آمریکا، با دفاع از توافق هسته‌ای با ایران گفته است، این توافق باعث می‌شود که هر گونه گزینه نظامی احتمالی علیه تهران موثر‌تر باشد.

توافق هسته ای، گزینه نظامی علیه ایران را موثر‌تر می کند

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جام نیوز، اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا، در یادداشتی که روز جمعه چهارم سپتامبر در روزنامه “یو اس تودی” منتشر کرد، تاکید کرده که توافق هسته‌ای با ایران نتایج پایداری در پی خواهد داشت.

 

با این حال کار‌تر تصریح کرده است: «گزینه نظامی (علیه ایران) همچنان روی میز قرار دارد و چنانچه ضرورت استفاده از چنین گزینه‌ای پیش بیاید تحت تاثیر این توافق، چنین اقدامی موثر‌تر خواهد بود.»

 

اشتون کار‌تر  در ادامه مدعی شد: «امروز توافق با ایران فرصت حل یک تهدید بزرگ هسته‌ای را فراهم کرده است. بنابراین کنگره می‌بایست از این توافق حمایت کند، چرا که اجرای این توافق یک منبع مهم ریسک و بی‌ثباتی در منطقه حیاتی و پرآشوب را از بین می‌برد.»

 

به گزارش رادیو فردا، وزیر دفاع آمریکا در این مطلب نوشته است: «اجرای این توافق باعث می‌شود تمام مسیر‌های دستیابی ایران به بمب هسته‌ای بسته شود. در این صورت، اثر بلند مدت این توافق می‌تواند از یک حمله نظامی بیشتر نتیجه بدهد.»

 

کار‌تر با این حال می‌گوید، برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از طریق نظامی، به بیش از یک حمله نظامی نیاز است.

 

وزیر دفاع آمریکا افزوده است: «گزینه نظامی امروز واقعی است و به عنوان وزیر دفاع مطمئن خواهم بود که در آینده نیز همچنان واقعی باقی خواهد ماند.»

 

وی اظهار داشت: «در واقع، چشم انداز هرگونه گزینه و اقدام احتمالی نظامی، تحت این توافق موثر‌تر خواهد بود. ایران دارای برنامه هسته‌ای غیرنظامی متمرکز و کوچکتری خواهد بود، و راستی آزمایی‌ها از برنامه (هسته‌ای ایران) به ما اطلاعات بیشتری خواهد داد تا ما بر مبنای آن برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهیم.»

 

اشتون کار‌تر تصریح کرد: «هیچ کس نمی‌گوید توافق هسته‌ای (با ایران) همه مسائل و مشکلات خاورمیانه را حل می‌کند. در حالی که این توافق خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را از بین می‌برد، تاثیری بر فعالیت‌های ایران در منطقه نخواهد داشت. اما از آنجا که این توافق محدودیت نظامی برای آمریکا ایجاد نمی‌کند، بنابراین مانعی برای راهبرد استراتژیک آمریکا در منطقه یا اقدامات مهم نظامی ما برای حمایت از دوستان در خاورمیانه و مهار فعالیت‌های بی‌ثبات کننده نخواهد بود.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه