کنترل کانون تولید ریزگردهای داخلی / ۹۰ درصد حریق جنگل‌ها عامل انسانی است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از اجرای طرح سنجش و پایش کنترل از راه دور از طریق ماهواره خبر داد و گفت: کانون تولید ریزگردهای داخلی و مکان دقیق آن با داده‌های اطلاعاتی شناسایی و کنترل می‌شود.

کنترل کانون تولید ریزگردهای داخلی / ۹۰ درصد حریق جنگل‌ها عامل انسانی است

به گزارش ۸دی نیوز، خداکرم جلالی در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با تاکید بر ضرورت اجرای عملیات طرح آبخیزداری اظهار کرد: اجرای این طرح در مهار ناپایداری طبیعی مانند بحران سیل و کم‌آبی، گرد و غبار و… بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه دولت بهینه‌سازی، پایش و حفظ جنگل‌ها به شدت دنبال می‌شود، تصریح کرد: برنامه حفاظت از جنگل در قالب طرح جامع‌نگری با مشارکت مردم در حوزه منابع طبیعی، جنگل‌داری و مرتع‌داری دنبال می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری بحث مشارکت مردم را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: در بحث حفاظت از جنگل‌ها و مراتع باید مسایل مربوط به جامعه انسانی از جمله سکونت در حوزه‌های منابع‌طبیعی بیشتر دیده شود.

وی توجه به شاخص‌های محیط زیست در منابع‌طبیعی را ضروری دانست و گفت: مدل روستایی طرح ترسیب کربن یکی از بارزترین طرح‌های سازمان جنگل‌هاست که در ۱.۵ میلیون هکتار به صورت جامع‌نگر در عرصه‌ها اجرا می‌شود.

۹۰ درصد حریق جنگل‌ها عامل انسانی / ۱۰ درصد آتش‌سوزی‌های جنگلی عمدی است

جلالی اجرای طرح سنجش و پایش شاخص‌ها و کنترل از راه دور از طریق ماهواره را از دیگر برنامه‌های سازمان جنگل‌ها اعلام کرد و گفت: کانون تولید ریزگردهای داخلی و مکان دقیق آن با داده‌های اطلاعاتی شناسایی و کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه بین سازمان جنگل‌ها و محیط زیست کارگروه مشترک تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: چالش‌ها و راهکارها در این کارگروه مطرح می‌شود.

این مسئول آتش‌سوزی‌ها را از مشکلات مهم منابع طبیعی دانست و یادآور شد: بر اساس بررسی‌ها ۹۵ درصد این آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی و تنها ۵ درصد عوامل طبیعی مانند رعد و برق، گرما و… است.

وی ۱۰ درصد آتش‌سوزی‌های جنگلی را عمدی خواند و خاطرنشان کرد: بقیه آتش‌سوزی‌ها غیرعمدی و بر اثر بی‌احتیاطی عوامل انسانی صورت می‌گیرد.

جلالی با اشاره به اینکه اقدام‌هایی در زمینه پیشگیری از آتش‌سوزی در جنگل‌ها صورت گرفته‌است، گفت: اگر آتش‌سوزی‌ها به موقع شناسایی شوند اقدام به موقع می‌تواند سطح آتش را کاهش دهد.

استقرار دیده‌بان در مناطق بحرانی جنگلی / کمبود بالگرد هوایی مشکل اطفای حریق جنگل‌ها

وی از استقرار دیده‌بان در مناطق بحرانی جنگلی خبر داد و افزود: دیده‌بان‌ها حوادث حریق را به نزدیک‌ترین پایگاه اطلاع می‌دهند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اطفای حریق از طریق بالگرد را از مشکلات این سازمان بیان کرد و یادآور شد: در اطفای حریق هوایی نارسایی وجود دارد و امیدواریم با کمک نیروهای مسلح حریق‌های جنگلی را به حداقل ممکن برسانیم.

وی درباره جنگل‌کاری در گیلان تصریح کرد: بر اساس بررسی‌ها از سال ۱۳۳۶ و پس از انقلاب کاهش جنگل صورت گرفت اما در دو دهه اخیر طرح جنگل‌کاری در استان‌های شمالی به‌ویژه در گیلان افزایش داشته‌است.

جلالی با بیان اینکه غیر از طرح‌های عمرانی ضروری تخریب و تصرف جنگلی نداشتیم، متذکر شد: توسعه جنگل‌داری به طرف مثبت گرایش یافته‌است.

به گفته وی ۱۰ درصد از جنگل‌های کشور با رویکرد حفاظتی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است تا تغییرات و دخالت‌های انسانی آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه