باید فرهنگ دریایی را در سطح کشور نهادینه کنیم

دریادار سیاری با اشاره به اینکه نقش دریا در توسعه اقتصادی غیرقابل انکار است و با نگاهی به مبادلات اقتصادی دنیا این نکته به عینه مشاهده می‌شود،گفت: باید فرهنگ دریایی را در سطح کشور نهادینه کنیم.

باید فرهنگ دریایی را در سطح کشور نهادینه کنیم

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از شبستان، آیین اختتامیه پانزدهمین همایش صنایع دریایی شامگاه چهارشنبه با سخنرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. امیر دریادار حبیب‌الله سیاری با بیان اینکه ایران یک سرزمین دریایی به شمار می‌رود، تصریح کرد: از جمع ۱۵ کشور همسایه، با ۱۳ کشور مرز دریایی و رودخانه‌ای داریم و ۹۳ درصد صادرات کشور از طریق مرز دریایی صورت می‌گیرد و این در حالی است که مرز خشکی ما ۵۴ درصد و مرز دریایی ۳۱ درصد است.

وی در ادامه افزود: امروزه نقش دریا در توسعه اقتصادی غیر قابل انکار است و با نگاهی گذرا با مبادلات اقتصادی دنیا این نکته به عینه مشاهده خواهد شد و ضرورت دارد تا نگاهی دقیق‌تر به مبحث دریا داشته باشیم.

این فرمانده ارتش مولفه‌های دریا را بر پایه شش ویژگی عنوان کرد و گفت: موقعیت جغرافیایی، مشخصات فیزیکی، وضعیت دریایی، جمعیت، ویژگی‌های مردم و خط مشی دولت مردان از شاخصه‌های اصلی کشورهای دریایی شناخته می‌شوند و باید بگوییم که ایران در سه ویژگی نخست از جایگاه خوبی برخوردار است اما در سه ویژگی باقی مانده نقاط ضعف ما به شمار می‌آیند.

دریادار سیاری اضافه کرد: جمعیت ما در بنادر چابهار و جاسک در قیاس با کشورهای دریایی بسیار کم است چرا که مهم‌ترین شهرهای دنیا در کنار دریا قرار دارند ضمن اینکه باید در کنار دریا اقتدار خود را نشان دهیم و از آن نهایت بهره‌وری را داشته باشیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در تاریخ مقصر قلمداد نشویم باید از سه راهکار حیاتی که شامل سرلوحه قرار دادن تدابیر مقام معظم رهبری، تدوین برنامه‌های توسعه با پیگیری مستمر از طریق مجلس و دولت و در نهایت اینکه فرهنگ دریایی را در سطح کشور نهادینه کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه