ایران به خاطر آمریکا پشت حزب‌الله را خالی نمی‌کند

تحلیلگر شبکه دولتی انگلیس گفت: حزب‌الله برای امنیت ملی ایران اهمیت استراتژیک دارد و ایران هرگز به خاطر توافق هسته‌ای، حمایت خود از حزب‌الله را متوقف نخواهد کرد.

ایران به خاطر آمریکا پشت حزب‌الله را خالی نمی‌کند
به گزارش ۸دی نیوز به نقل از کیهان ، فواز جرجس استاد سیاست خاورمیانه در مدرسه اقتصادی لندن به شبکه بی‌بی‌سی گفته است: حزب‌الله لبنان مهمترین برگ برنده‌ای است که در خاورمیانه در دست ایران قرار دارد و اهمیتش برای امنیت ملی ایران به همان اندازه عراق است. ایران، نیازها و منافع بسیار حیاتی در خاورمیانه دارد و حزب‌الله نشان داده که به عنوان یک بازوی سیاسی می‌تواند خواسته‌های ایران را برآورده کند.
وی گفت: نیروهایی در ایران ممکن است که مایل باشند سرمایه‌گذاری و کمک ایران به حزب‌الله را متوقف کنند. اما فکر می‌کنم رهبر ایران و سپاه پاسداران به حزب‌الله به چشم یک سرمایه‌گذاری مهم و استراتژیک نگاه می‌کنند.
جرجس افزود: خیلی‌ها در غرب توجه نمی‌کنند که بحث حزب‌الله فقط اسرائیل نیست و اکنون این گروه به تکفیری‌ها در منطقه نیز توجه دارد که از نظر حزب‌الله یک تهدید موجودیتی علیه شیعیان نه فقط در لبنان بلکه در سوریه، عراق و دیگر نقاط محسوب می‌شوند.
وی گفت: تردیدی وجود ندارد که حزب‌الله در کوتاه مدت یعنی یک، دو یا پنج سال آینده فعالیت‌های نظامی خودش را رها نخواهد کرد.
جرجس اضافه کرد: ما شروع یک تغییر ملایم را شاهد هستیم اما نه یک تغییر یک شبه و ایران باید تصمیم بگیرد که اولویت استراتژیک این کشور، عراق و حزب‌الله است یا داشتن یک دولت دوست در دمشق است.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا کشورهای غربی این قدر مصر هستند که ایران دست از حمایت حزب‌الله بردارد؟ اظهار کرد: به دلیل اینکه حزب‌الله برای اسرائیل خیلی مهم است و در واقع مهمترین تهدید موجودیت اسرائیل از جانب فلسطینی‌ها یا مصر نیست؛ بلکه از سوی حزب‌الله است.
این تحلیلگر سیاسی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند مواضع ایران نسبت به حزب‌الله را تغییر دهند، گفت: حزب‌الله خودش را غرور جمهوری اسلامی می‌داند و میزانی که ایران روی حزب‌الله سرمایه‌گذاری کرده از سرمایه‌گذاری در هر سازمان دیگری فراتر می‌رود.
جرجس در پاسخ به این پرسش که حمایت ایران از حزب‌الله، ایدئولوژیک است یا سیاسی و استراتژیک؟ گفت: من فکر می‌کنم هر دو؛ حزب‌الله یک قلعه و دژ مستحکمی در قلب جهان عرب است و یک کارت بازی در برابر اسرائیل به شمار می‌آید.
وی ادامه داد: همان طور که شاهد هستیم ایران نیاز ندارد مثلاً در سوریه وارد عمل شود؛ این حزب‌الله است که به عنوان یک خط مقدم سیاست ایران وارد می‌شود و نشان می‌دهد که می‌تواند به نیابت از ایران عمل کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه