طرح تجزیه عراق ناشی گری سیاسی است/آمریکازندانیان ایرانی راآزادکند

سخنگوی وزارت خارجه گفت:امروز همه عراقیها تلاش دارند که عراقی یکپارچه داشته باشند و ما نیز از موضع ملت عراق حمایت می کنیم. طرح های مربوط به تجزیه عراق ناشی گری سیاسی است که برخی از کشورها مطرح می کنند.

طرح تجزیه عراق ناشی گری سیاسی است/آمریکازندانیان ایرانی راآزادکند

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مهر، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود ضمن تبریک هفته دولت، اظهار داشت: رئیس‌جمهور محترم در شروع کار خود اعلام کرد در عرصه سیاست خارجی به دنبال تعامل سازنده است.

وی افزود: تنش‌زدایی، ایجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده در سیاست خارجی دولت یازدهم تعریف شده است. در دو سال گذشته با رویکرد تعاملی خود نشان داده‌ایم برای ثبات منطقه اهمیت قائل هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی نه تنها برای ثبات و صلح اهمیت قائل است، بلکه آن را دارای اولویت می‌داند و آماده گفتگو با کشورهای منطقه است.

افخم با بیان اینکه سیاست خارجی ایران در دو سال گذشته مکرراً به دنبال صلح بوده است، گفت: تروریسم محکوم به شکست است و رویکرد دولت یازدهم نشان داده که ستیزگر نیست.

وی افزود: دولت یازدهم تلاش خود را برای بازگشت آرامش در ساختار سیاسی، اقتصاد و فرهنگ به کار بسته و منجر به امید شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه خوشبختانه با ورود دولت به سال سوم میزان اعتماد مردم به سیاست خارجی افزایش یافته است، گفت: امروز جامعه بین‌المللی خواهان همکاری با ایران است.

افخم اظهار داشت: ملت ایران به جهانیان نشان داده که تحریم در مقابل ملت ناکارآمد است و تکریم و تلاش برای امنیت و صلح از ضرورت‌های امروز جامعه جهانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روابط ایران و انگلستان مطابق مصوبه مجلس که ادامه روابط در سطح سفیر را ممنوع کرده بود می تواند ادامه داشته باشد یا خیر اظهار کرد: طی هفته ای که گذشته بعد از چهارسال سفارتخانه های ایران و انگلیس بازگشایی شد و کاردارهای غیر مقیم کار خود را شروع کردند. امروز فعالیت های سفارتخانه ها آغاز شده است و به سمت فعالیت کامل حرکت می کند.

وی افزود: کاردارها خدمات کاملی به ایرانیان و همچنین شهروندان انگلیس به صورت تدریجی ارائه می دهند.

افخم با اشاره به مصوبه مجلس نیز گفت: ما منعی را در مصوبه مجلس نسبت به از سر گیری روابط با انگلستان نداریم و فکر می کنیم گام دیگری در رابطه با دو کشور آغاز شده است و تداوم آن فرصت هایی را در اختیار دو کشور قرار می دهد.

برگزاری نشست ۱+۵ در سطح معاونین وزرای خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه از تشکیل کمیسیون برجام در سطح معاونین وزرای خارجه ایران و ۵+۱ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد و تاکید کرد: اینکه این نشست در سطح وزرا انجام خواهد شد یا خیر هنوز معلوم نیست اما آنچه مشخص است برگزاری این نشست در سطح معاونان وزرای خارجه است.

انتقال خبرنگار مجروح صداوسیما از لاذقیه به دمشق

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی را در راستای مسئله مجروحیت خبرنگار صدا و سیما در سوریه انجام داده اید گفت: ما این اقدام تروریستی را محکوم می کنیم و تدابیری را در این زمینه دنبال کردیم و با هماهنگی هایی که انجام شد انتقال خبرنگار صدا و سیما از لاذقیه به دمشق را انجام دادیم.

افخم با اشاره به گفتگوهای ایران با کشورهای منطقه تصریح کرد: همکاری با کشورهای منطقه جزو اولویت های ما بوده است و سیاست ثابت ما همکاری های منطقه ای است. در سایه این گفتگوها امکان فعالیت های چند جانبه توسعه پیدا خواهد کرد و همچنین راه حل هایی برای حل بحران های منطقه ای پیدا می شود. جمهوری اسلامی در این راستا به سیاست های اصولی خود پافشاری می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مسئله بحران یمن گفت: ما گفتگوهایی را در قالب وزرای خارجه و سطوح دیگر برای حل بحران یمن انجام می دهیم و علاوه بر همکاری های سیاسی یافتن راه حل های بحران در دستور کار ما است.

وی افزود: گروه های تروریستی نگرانی هایی را در این زمینه ایجاد کرده اند و ما همواره به راه حل سیاسی برای حل بحران های منطقه ای تاکید داریم.

دور جدید سفرهای منطقه ای ظریف

افخم با بیان اینکه دور بعدی سفرهای ظریف به زودی انجام خواهد شد گفت: انتقال پیام توافق هسته ای و همچنین اعلام مواضع جمهوری اسلامی در حل بحران های منطقه ای از جمله محورهای گفتگوهای ظریف در این سفرها خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما معتقدیم تقویت دیپلماسی و گفتگو در حل بحران های کشورهای منطقه موثر است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سفر رئیس جمهور اتریش به ایران در این ماه انجام خواهد شد یا خیر تاکید کرد: قرار است رئیس جمهور اتریش به تهران سفر کند اما زمانبندی این سفر را دفتر رئیس جمهور اعلام می کند.

افخم در پاسخ به سوالی درخصوص زمان سفر ظریف به ترکیه گفت: سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه در دستور کار است و تماس های بین دو کشور در این زمینه برقرار است و طبق زمانبندی که دو وزیر خارجه انجام می دهند سفر مذکور انجام خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دور جدید سفرهای ظریف به کشورهای منطقه آغاز خواهد شد گفت: کشورهای دوست و اسلامی که شامل کشورهای شمال آفریقا نیز می شوند مقصد سفرهای بعدی ظریف در دور جدید سفرهای منطقه ای است.

وی با اشاره به سفر مقامات فلسطینی بخصوص محمود عباس به تهران گفت: هنوز زمانبندی برای این سفر انجام نشده است و در دستور کار نیست.

نگرانی از اجرای برجام نداریم

افخم در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر توافق برجام اجرایی نشود که طرف های مقابل آن را محقق نکنند جمهوری اسلامی چه تدابیری انجام خواهد داد گفت: ما نگرانی از اجرای برجام نداریم چراکه این مسیر براساس اراده سیاسی طی شده است. ما در برجام معادله برد- برد را شاهد هستیم و آن را فرصتی برای جامعه بین المللی می دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه کسانی باید از توافق هسته ای نگران باشند که این توافق خلاف منافع آنها بوده است تصریح کرد: برجام برای همه یک فرصت است و این فرصت صدای جنگ طلبان و تندروها را در آورده است. آنها تلاش می کنند شرایطی را ایجاد کنند که وضعیت گذشته مجددا بازگردد.

راه های نفوذ کشورهای خارجی را بسته ایم

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت خارجه در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از نفوذ آمریکا به کشور چه تدابیری اتخاذ می کند گفت: ما در مباحث مربوط به سیاست خارجی و تامین منافع کشور اصولی را داریم که این اصول تغییر ناپذیر هستند. همه دولت ها نسبت به این اصول توجه داشتند و مدیریت عالی کشور با هوشمندی و درایت در این مسئله به صورت کاملا مسئولانه عمل کرده است.

افخم افزود: ما به قواعد و اصول عمل می کنیم و جلوگیری از عدم دخالت کشورهای خارجی در دستور کار سیاست ماست. در این مسیر مجموعه نظام کاملا هوشمندانه عمل کرده و راه های نفوذ کشورهای خارجی به کشور را بسته است و جای هیچگونه نگرانی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اقدامات وزارت خارجه در این زمینه مستمر انجام می شود و تمامی منفذهای خارجی را سد می کنیم و مانع از آن می شویم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص گم شدن چند ماهیگیر جمهوری آذربایجان و اینکه آیا مرزبانان ایران آنها را دستگیر کرده اند یا خیر گفت: ما در این زمینه همکاری هایی را با سفارت آذربایجان انجام دادیم و نهادهای ذی ربط را مامور کردیم تا به یافتن این ماهیگیران اقدام کنند و ظاهرا طبق آخرین اخبار گمشدگان به سلامت توسط نیروهای امدادی به کشور خود بازگشتند و مشکلی نبوده است.

افخم تاکید کرد: برخی خبرسازی ها در این زمینه در جهت تحریک روابط بین دو کشور مخابره می شود.

توصیه به شهروندان برای سفر به ترکیه

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با بیان اینکه ما درخصوص سفر شهروندانمان به ترکیه توصیه هایی را کرده ایم گفت: ما اخیرا اعلام کرده ایم شهروندان سفرهای زمینی از مرزهای شرقی نداشته باشند و سفرهای خود را به صورت هوایی انجام دهند.

وی افزود: ما در این مسئله با سفیر ترکیه رایزنی هایی داشتیم تا شاهد تکرار حوادث رخ داده نباشیم.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تهران برای حل بحران لبنان پیشنهادی دارد یا خیر گفت: ما همواره اعلام کردیم این مسئله در چارچوب مسائل داخلی لبنان است و احزاب و گروه های لبنانی لازم است در جهت حفظ وحدت منافع داخلی و وفاق ملی راهکاری را پیدا کنند و سهم ما نیز تشویق این گفتگوها بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص مسئله یمن و ادامه حملات سعودی ها به مردم یمن گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در این زمینه دنبال کردیم این بود که مراجع بین المللی را نسبت به توقف حملات حساس کنیم. ارسال کمک های انسان دوستانه به مردم یمن پیگیری شد و برخی محموله ها به دست آنان رسید. امروز بخشی از حصر مردم یمن شکسته شده است و کمک هایی به دست آنها رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه باید گفتگوها در جهت یافتن راهکاری برای تامین منافع مردم یمن باشد خاطرنشان کرد: راهکارهای حل بحران باید سیاسی باشد و ما نیز اعلام کردیم دخالت و حملات نظامی کشورهای همسایه به مردم یمن محکوم است.

افخم افزود: ظرفیت سیاسی منطقه باید در حل بحران یمن و جلوگیری از حملات نظامی به مردم یمن بیشتر کمک کند.

راهکار ایران برای جلوگیری از بحران عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه راهکار ایران برای جلوگیری از تجزیه عراق چیست، گفت: رهبران مرجعیت و فعالان سیاسی عراقی با حساسیت وضعیت کشور خود را دنبال می کنند و ما نیز خواهان ثبات، آرامش و حفظ تمامیت ارضی کشورها بخصوص همسایگان خود هستیم و اطمینان داریم با هوشمندی ملت عراق و مراجع تقلید مباحث مطرح در این زمینه راه به جایی نخواهد برد.

طرح تجزیه عراق ناشی گری سیاسی است

وی افزود: امروز همه مجموعه عراق تلاش دارد که عراقی یکپارچه داشته باشند و ما نیز از موضع ملت عراق حمایت می کنیم. طرح های مربوط به تجزیه عراق ناشی گری سیاسی است که برخی از کشورها مطرح کرده اند.

استقبال از نشست با شورای همکاری خلیج فارس

افخم در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه احتمال برگزاری نشست مشترک ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس چقدر است، گفت: اگر قرار باشد روزی نشستی با شورای همکاری خلیج فارس داشته باشیم آن روز، روز مبارکی است اما فعلا درخصوص زمانبندی آن بحثی مطرح نشده است ما صرفا باید به مشترکات کشورهای منطقه توجه کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ظرفیت گفتگوهای منطقه ای زیاد است و دسترسی به برگزاری این نشست را غیر محتمل نمی کند، گفت: ما معتقدیم می توانیم امکان فصل جدیدی از روابط با کشورهای منطقه ای را داشته باشیم اما تکرار برخی مواضع ناشی از برخی مسائل ذهنی است و عده ای همواره به تئوری توطئه تاکید دارند.

وی تصریح کرد: این گفتگوها می تواند درمانی برای حل بحران های منطقه ای باشد. هر اتفاقی می خواهد شکل بگیرد باید براساس میل و رغبت باشد چراکه ما به دنبال نشست های نمایشی نیستیم و می خواهیم یک همکاری پایدار با کشورهای منطقه به وجود آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس گفته است حمایت ایران از گروههای فلسطینی کاهش پیدا کرده و آیا شما این مسئله را تایید می کنید یا خیر، گفت: حمایت جمهوری اسلامی ایران از گروههای مقاومت به قوت خود باقی است و خدشه ای در حمایت از این گروهها وارد نشده است.

وی همچنین با اعلام اخباری گفت : اخیرا یکی از اعضای گروه سازمان آزادیبخش فلسطین سفری به ایران داشت و گفتگوهایی را انجام داد و پیام شفاهی رئیس سازمان آزادیخبش فلسطین را به ایران آورد.

افخم در ادامه با بیان اینکه در سفر اخیر وزیر خارجه انگلیس به تهران گفتگوهایی در خصوص موضوع رژیم صهیونیستی انجام نشد گفت: اخباری که در این زمینه اعلام شد و مطرح کرد موضع جمهوری اسلامی نسبت به رژیم صهیونیستی تغییر کرده است، صحت ندارد.

وی در ادامه با اشاره به مسئله حل بحران سوریه و نقش ایران در این مسئله خاطرنشان کرد: ما از ابتدا راهکارهایی را پیشنهاد کردیم که مبنای آن خواست مردم سوریه در تعیین سرنوشتشان بود.

افخم گفت: ما در خصوص طرح جمهوری اسلامی برای حل بحران سوریه در حال رایزنی هستیم تا تکمیل شود البته ما بدنبال این نیستیم که فقط طرح ارائه بدهیم بلکه قابل اجرا بود و عملی شدن آن برای ما اهمیت دارد.

افخم تصریح کرد: طرح ها باید واقع بینانه باشد و به گونه ای طراحی شود که منافع ملت سوریه را تامین کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به مسئله بازگشایی سفارت انگلیس در تهران گفت: این اقدام اولین قدم پس از مذاکرات دو کشور در ارتقای روابط بود. مسیر ما نگاه به آینده دارد و تلاشمان این است که ارتقا روابط تدریجی و واقع بینانه باشد. در عین حال اصل احترام متقابل در گفتگوها مورد توجه ما است.

وی با بیان اینکه وجود اختلاف نظر میان دو کشور طبیعی است، گفت: استفاده از ظرفیت ها مورد توجه ما است و ما باید در این مسیر تدریجی پیش برویم و همواره به منافع خود نگاه کنیم.

افخم در خصوص مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر منع رابطه ایران و انگلیس در سطح کاردار گفت: من شما را به قرائت کامل این مصوبه توصیه می کنم. مصوبه مجلس منعی در مورد رابطه با انگلیس ندارد. ما در حوزه روابط خارجی این اقدام را متناسب را روندها و نیازها دنبال می کنیم البته در این مسیر دریافت مشورت ها و کسب نظرات از مجلس شورای اسلامی در دستور کار ما خواهد بود.

۱۹ نفر زندانی نقض تحریم ها در آمریکا

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی در زمینه آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا انجام داده اید، گفت: یکی از دغدغه های ما آزادی این زندانیان است. امروز ۱۹ نفر از این افراد در رابطه با نقض تحریم های آمریکا علیه ایران در زندان هستند حتی برخی افراد بعد از طی شدن محکومیتشان از آزادی کامل برخوردار نیستند و ما می خواهیم دسترسی کنسولی به آنها داشته باشیم.

وی افزود: ما از دولت و مراجع قضایی آمریکا می خواهیم که به بازداشت آنها خاتمه دهد البته باید بگویم هیچ کدام از نهادهای حقوق بشری تاکنون به این مسئله توجه نداشته اند که ما در این زمینه متاسف هستیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شما برخی اخبار در خصوص ورود عده ای از رهبران پ. ک.ک به داخل خاک ایران را تایید می کنید یا خیر گفت: یگانهای مرزی ما کاملا به مرزها اشراف دارند و مسئولیت خود را به خوبی انجام می دهند و اخباری که در این زمینه مخابره شده، نادرست است و ما آن را تکذیب می کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه