خباثت انگلیس تنها یک روز پس از بازگشایی سفارت در تهران/ چرا هاموند از تغییر موضوع ایران نسبت به اسراییل سخن می گوید؟

از جمله طرح‌هایی که برای پس از توافق هسته ای، انگلیسی ها و امریکایی ها به اعتقاد کارشناسان دنبال می کنند، تصویر سازی از برند تعدیل شده مقاومت در ایران است.

خباثت انگلیس تنها یک روز پس از بازگشایی سفارت در تهران/ چرا هاموند از تغییر موضوع ایران نسبت به اسراییل سخن می گوید؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جهان، انگلیسی ها تنها ساعاتی پس از بازگشایی سفارت لندن در تهران یکبار دیگر خباثت خود را نشان دادند. وزیر خارجه انگلیس یک روز پس از بازگشایی سفارت در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، ضمن طرح این ادعا که ایران دیگر تهدیدی برای اسرائیل و سایر بازیگران منطقه‌ای نیست، مدعی شد: موضع ایران نسبت به اسراییل اندکی تغییر کرده است.

هاموند اظهار داشت: ما نسبت به خطاهای ایران کور و چشم بسته نیستیم و باید با احتیاط با ایران گام برداریم. میراث عمیقی از عدم اعتماد میان دو سو وجود دارد و عرصه‌های مهمی هستند که سیاست‌هایمان تفاوت‌های اساسی دارد.

هاموند با این ادعا که موضع ایران نسبت به اسرائیل اندکی تغییر کرده است، گفت که ایران را براساس اقداماتش در قبال اسرائیل قضاوت می‌کنیم. وی به رادیو بی‌بی‌سی گفت «آنچه در مورد ایران اهمیت دارد رفتار ایران در قبال بازیگران منطقه چه اسرائیل و چه دیگر کشورهاست که معلوم می‌شود که ایران دیگر تهدیدی برای آنها نیست».

وی در ادامه اظهارت قابل تاملش بیان کرد: «اگر با ایرانی‌ها صحبت نکنیم، قادر نخواهیم بود در توسعه سیاست ایران تاثیرگذار باشیم.»

اما یک سوال اساسی در اینجا مطرح می شود که چرا هاموند به راحتی از تغییر موضع ایران نسبت به اسراییل سخن می گوید؟

در پاسخ به این سوال مهم، توجه به نکات ذیل ضروری به نظر می‌رسد:

الف: به رسمیت نشناختن اسراییل و مبارزه با این رژیم غیر قانونی از اصول خدشه ناپذیر سیاست خارجه ایران است که در همه سالهای پس از انقلاب نه تنها تعدیل نشده بلکه همواره افزایش یافته است. در دو سال اخیر و به خصوص اخیرا نیز رهبر معظم انقلاب با صراحت از عدم تغییر موضع ایران نسبت به مسئله فلسطین و همچنین مبارزه با اسراییل و حمایت از هرگروهی که با اسراییل مبارزه کند ،سخن گفته اند.

اظهارات صریح رهبر معظم انقلاب در هفته های اخیر به خوبی نشان می دهد که ایشان چگونه با پیش بینی چنین اظهارات شاذی از طرف مقامات غربی، بر تکرار شفاف و صریح و اصولی سیاست خارجه ایران در قبال مسئله اسراییل تاکید و بر بی اثر کردن چنین اظهاراتی از طرف مقامات غربی اصرار داشته اند. در همین راستا باید رئیس جمهور محترم و وزرات خارجه با اتخاذ مواضع سریع و محکم و به موقع باید جلوی تکرار چنین مواضعی از طرف مقامات غربی را بگیرند.

ب: از جمله طرح‌هایی که برای پس از توافق هسته ای، انگلیسی ها و امریکایی ها به اعتقاد کارشناسان دنبال می کنند، تصویر سازی از برند تعدیل شده مقاومت در ایران است. در این طرح که ده ها شاهد از آن را می توان در رسانه های غربی در هفته های اخیر نیز مشاهده کرد، در فضای منطقه و برخی سیاست های اصولی خارجه ایران اینگونه تصویر سازی می کنند که ایران پس از توافق هسته ای ضمن اینکه عقب نشینی های در حوزه هسته ای داشته، نسبت به برخی موضوعات منطقه و فرامنطقه ای نیز در حال عقب نشینی است.

هدف اساسی این طرح ایجاد تصویر شکست خورده ای از ایران در فضای بین الملل و به خصوص در افکار عمومی ملت های منطقه است. ضربه به برند مقاومت ایران از همان زمان آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ آغاز شد، مخدوش کردن چهره مقاوم ایران بخش اساسی از طرح های همزمان غربی در حین مذاکرات با ایران بود. این در حالیست که غربی ها در طول این مذاکرات گاه از به رسمیت شناخته شدن اسراییل از طرف ایران به عنوان شرط توافق یاد می کردند. البته با مواضع صریح رهبر معظم انقلاب در طول دو سال اخیر درباره رژیم صهیونیستی، این خواسته به شدت رد و بی اثر شد. به نظر میرسد که اینک پس از توافق هسته ای یکبار دیگر این پروژه در دستور کار غربی ها قرار گرفته است. همچنانکه خود هاموند نیز تاکید کرده که گفتگوهای دو طرفه می تواند زمینه ای برای تاثیر در توسعه سیاست ایران باشد. هدف از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران بی شک برای پیگیری یکی از ده ها پروژه شبیه به این پروژه – تصویر سازی از ایران تعدیل شده در حوزه مقاومت- است که انگلیسی و امریکایی ها اینک از طریق سفارت لندن در تهران فرصت زمینه سازی برای به سرانجام رساندن آن پیدا کرده اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه