دلایل سکوت اروپا در برابر توافق هسته‌ای

«دلایل زیادی وجود دارد که توافق هسته‌ای موجب تحریک احساسات سیاسی در اروپا نشده است …».

دلایل سکوت اروپا در برابر توافق هسته‌ای

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جام نیوز، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز (nytimes) با انتشار یادداشتی به بررسی تفاوت وضعیت آمریکا و اروپا درقبال توافق هسته ای ایران و ۱+۵ پرداخته است که خلاصه ای از آن درپی می آید:

اروپا، نگرانی های آمریکا درباره توافق را ندارد و در این نگرانی ها با ایالات متحده شریک نیست. با توجه به “سر و صدا”، “اضطراب” و “میلیون ها دلار هزینه” در واشنگتن بر سر توافق هسته ای ایران، سکوت در اروپا قابل توجه است. این سکوت به ویژه در انگلیس، فرانسه و آلمان جلب توجه می کند؛ کشورهایی که در میان هفت کشور امضاء کننده توافق هسته ای در ۱۴ جولای بوده اند.

“کامیل گرند” مدیر بنیاد تحقیقات استراتژیک پاریس و کارشناس عدم گسترش سلاح های هسته ای گفته، در فرانسه -که در خلال مذاکرات هسته ای طی سال های گذشته، سخت ترین موضع را گرفته بود- موضوع کاملا حل شده است و کسی به توافق هسته ای اعتراضی ندارد.

وی تاکید کرد: در اروپا، جبهه ای علیه توافق وجود ندارد. آقای گرند افزود: در فرانسه نیز حتی یک سیاستمدار یا کارشناس علیه توافق سخن نگفته و چنین چیزی در ذهن من نیست. حتی برخی افراد که در خلال روند مذاکرات، موضعی انتقادی داشتند، اکنون علیه توافق چیزی نمی گویند.

مدیر بنیاد تحقیقات استراتژیک پاریس گفته، توافق نهایی بهتر از آن چیزی بوده که وی انتظارش را داشته است. وی تصریح کرد: من با دیدن عمق و کیفیت این توافق، شگفت زده شدم. در اینجا همه افراد، چه تندروها و جنگ طلبان و چه میانه روها با این توافق موافق هستند.

دلایل زیادی وجود دارد که توافق هسته ای موجب تحریک احساسات سیاسی در اروپا نشده است. این قاره، دشمنی را که مشخصه روابط ایران و آمریکاست تجربه نکرده. پس از بحران گروگان گیری سال ۱۹۷۹ [تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران] روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا قطع شد.

کامیل گرند در بخش دیگری از اظهارات خود می افزاید: در دیدگاه اروپایی ها گزینه ای جز مذاکرات و راه دیپلماسی که توسط تحریم ها پشتیبانی می شود، وجود ندارد.

وی گفت: هیچ یک از کشورهای اروپایی، به صورت جدی از گزینه نظامی حمایت نمی کند؛ گزینه ای که طی سال های گذشته، یک موضوع و بحث جدی در آمریکا بوده است.

آقای گرند به لابی های طرفدار اسرائیل در آمریکا هم اشاره کرده که با نفوذ خود علیه توافق هسته ای تبلیغ می کنند اما این لابی ها نقش فعالی در اروپا ندارند. مواضع تند نتانیاهو هم نتوانسته طرفدارانی در اروپا پیدا کند و به مخالفت با این توافق دامن زند چراکه وی هیچ راه حل عملی و سازنده ای ارائه نداده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه