خوی دنیا طلبی یا عدالت طلبی…

متن سخنرانی حجت الاسلام معتمد مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان در جمع مدیران و فرماندهان نواحی و حوزه های مقاومت بسیج را در ادامه میخوانیم.

خوی دنیا طلبی یا عدالت طلبی…

به گزارش ۸دی نیوز، متن سخنرانی حجت الاسلام معتمد مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان در جمع مدیران و فرماندهان نواحی و حوزه های مقاومت بسیج را در ادامه میخوانیم:
رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(حفظه اله تعالی) در این دو سال به ویژه در بیانات حکیمانه خویش در سال ۹۴ مفاهیم و موضوعات را به صورت برجسته مطرح و تبیین نموده. ازآنجا که این مفاهیم و عناوین محوری با موجودیت و استمرار انقلاب و نظام اسلامی نوعی پیوند و ارتباط داد، لذا آحاد مردم به طور عام و نخبگان و فرهیختگان و اهل فهم و معرفت به طور خاص باید مراقب باشند که این مفاهیم عمیق و موضوعات محوری مغفول و مهجور واقع نشوند چرا که از یک طرف مغفول ماندن و غفلت ازین موضوعات و مفاهیم می تواند خسارت های جبران ناپذیری را برای جامعه دینی و انقلاب اسلامی به دنبال داشته باشد و به تعبیری می تواند استحاله و مرگ تدریجی نظام اسلامی را رقم بزند و از سویی دیگر به حکم وجدان و انسانیت و به پاس ادای احترام به فداکاری ها و مجاهدت هایی که در حفظ و پاسداری ازین مفاهیم و تعالیم وحیانی در طول تاریخ اسلام و تاریخ انقلاب اسلامی صورت گرفته نباید در تفهیم این مفاهیم و عناوین کوتاهی نمود. برای تبیین و روشن شدن چرایی برخی ازین موضوعات کلیدی مانند ضرورت امر به معروف و نهی از منکر و طرح شعار حکیمانه همدلی و همزبانی و همچنین هشدار معظم له به مراقبت از افکار و اندیشه های امام به جهت اینکه برخی به دنبال تحریف شخصیت و افکار و اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) هستند.
لازم است برای تبیین پاسخی در خصوص چرایی موضوعات فوق که یکی از مفاهیم عمیق وحیانی که در دو سال گذشته به طور برجسته در بیانات حضرت آقا مطرح بوده اشاذه داشته باشند، این مفهوم عمیق وحیانی عدالت و اجزای عدالت در ابعاد مختلف قضایی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.
البته بر خلاف برخی که به جهت ضعف در باورها و مبانی دینی خود اجرای عدالت را کلی گویی و ذهن گرایی و پنداری فرض می کنند و لکن امام خمینی رهبر معظم انقلاب پیروی از مکتب ائمه معصومین سلام الله علیه اجمعین اجرای عدالت را یک واقعیت عینی و دست یافتنی می دانند، به طوری که در روایتی معتبر از امام صادق(ع) وارد شده که فرمودند: ان الناس یستغنون اذا عدل بینهم.
چنانچه امام موسی کاظم (ع) می فرمایند: لو عدل فی الناس لا ستغنوا. این دسته از روایات که روایات زیادی هم هستند این پیام را دارند که اگر در میان مردم به عدالت رفتار شود همه مردم بی نیاز می شوند چون فقر و غنا نخواهد بود و فقی و غنی نخواهد بود.
لذا امیرلامومنین(ع) که خود حلقوم عدالت و شهید عدالت است می فرماید: لا یحمل الناس علی الحق الا من ورعهم عن الباطل یعنی کسی میتواند مردم را به حق و عدالت رهنمون باشد که بتواند مردم را از باطل باز دارد.
در حقیقت باید گفت کسانی که در تکاثرگرایی و دنیا طلبی از دیگران سرعت گرفته اند، آنها در هر موقعیتی که باشند نمیتوانند دیکران را و جامعه را به عدالت و اجرای عدالت رهنمون باشند چون جمع میان دو ضد ممکن نیست یعنی نمیشود کسی هم اهل تکاثر گرایی باشد و خوی دنیاطلبی داشته باشد و هم از عدالت سخن بگوید و دیگران را به عدالت فرا بخوتپان. لذا به همین جهت است که امام خمینی(ره) به جمع آوری ثروت و سرمایه مشروع نیز قائل نبوده و بر اساس همین بینش الهی بود که در منشور فکری خود امام خمینی(ره) اجرای عدالت به منذله ستون فقرات جامعه سالم و قابل رشد مطرح است و اما فراخوانی اسلام به تشکیل حکومت را فراخوان به جامعه منهای فقر و منهای تبعیض میداند و به تعبیر امام خمینی(ره) جامعه منهای فقر و جامعه منهای تبعیض و منهای محرومیت را هدف و فلسفه حکومت اسلامی میشمرد.
در منظومه فکری امام مهمترین عامل برای زمینه سازی و ممکن سازی رشد و معرفت و حتی عبادت اجرای عدالت است و وی عدالت اجتماعی را نه تنها بزرگترین واجبات الهی میداند بلکه آنرا مقدمه همه ی واجبات میداند چنانچه وی معتقد بودند که با فقدان عدالت اجتماعی نه تنها حکومت دینی و هر نهضت و انقلابی تدریجا بقای خود را از دست خواهد داد بلکه اصل دین و دین داری همه در خطر خواهد بود.
دین باور و اعتقاد از تعالیم وحیانی رسول خدا(ص) سرچشمه می گیرد که آن حضرت فرمودند:لو لا الخبذ ما صلینا و لا صمنا؛ یعنی اگر بر اساس عدالت اجتماعی اقتصاد معیشتی و غذایی زندگی مردم و تغذیه مردم و شغل مردم و تحصیل مردم به صورت مساوات مدیریت نشود در انحصار طلبی و خواسته طلبی تعدادی اندک بر جامعه حاکم شود نه نمازی باقی می ماند و روزه ای در بین خواهد بود.
یعنی خدا هم عبادت نمی شود و این یعنی اصل دین در خطر است و اصل توحید و عبادت خدا در خطر است. با بیان کوتاهی که تقدیم شد معلوم میشود که بسیاری از از موضوعاتی را که مقام معظم رهبری در این دو سال اخیر فرمودند از قبیل ذکر لازم و اراده ملزوم بودن است از باب نمونه این که معظم له در آغاز سال ۹۴ ضمن هشداری در خصوص ضرورت امر به معروف و نهی از منکر فرمودند به این جهت بود که معروف بزرگ اجرای عدالت است و منکر بزرگ تبعیض و زیاده خواهی است. یعنی همان چیز که رسول مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و امیرالمومنین (ع) و امام حسن و امام خمینی سلام الله علیهم اجمعین بر اساس تکلیف برای احیای این معروف بزرگ و زدودن آن منکر بزرگ قیام به سیف کردند و هزینه آنرا نیز پرداختند.
چنانچه حضرت امیر(ع) در مقابل سرمایه داران زیاده خواه دوران خلیفه سوم که به دنبال پست های کلیدی و امتیازات اقتصادی و انحصاری بود سه جنگ مهم را (جمل-صفین-نهروان) تحمل نمود و تحمل این سه جنگ بزگ و خانمان سوز هزینه ای بود که آن حضرت برای احیای عدالت و زدودن تبعیض و زیاده خواهی به نبرد نزدیک ترین افراد به پیامبر یعنی خواص انقلاب پیامبر پرداخت. لذا معنای امر به معروف و نهی از منکر این بود که معظم له آن را به طور برجسته بیان نمودند ولکن متاسفانه برخی برای حفظ منافع و مطامع خویش غوغا سالاری و سیاهنمایی نمودند و گشت ارشاد را و خشونت را و برخورد های احتمالی فیزیکی را هم حمل بر امر به معروف و نهی از منکر نمودند. معنای همدلی و همزبانی که رهبر انقلاب فرمودند این نبود که اهل معرفت و نخبگان جامعه ودلسوزان وعلاقه مندان به موجودیت و بقای انقلاب را وادار کنند که خفه خون بگیرند و کسی حق انتقاد و نقد عملکرد را نداشته باشد. خیر! بلکه مراد از همدلی و همزبانی این بود که غوام جامعه در سایه وحدت و صمیمت است و وحدت در جامعه هنگامی محقق می شود که آرامش و طمانینه بر دلهای آحاد مردم حاکم شود و با حاکم شدن آرامش بر دلها مردم جامعه را به آرمان های مشترک برساند. خوب بودن شک آرامش مشتترک جز در سایه اجرای عدالت امکان پذیر نیست. چون ظالم و مظلوم که نمی توانند در یک جبهه باشند و نمی توانند آرمان مشترک داشته باشند که بر اساس تعالیم وحیانی ائمه معصومین(س) خداوند متعال عدالت و اجرای عدالت را برای حاکمیت آرامش برای همدلی و صمیمیت و برای وحدت و قوام جامعه اسلامی مقررنموده است.
و اما هشدار حضرت آقا ، در خصوص تحریف شخصیت و افکار و اندیشه های امام خمینی (ره) باید گفت نقطه آغازین این تحریف از انجا بود که برخی با اینکه می دانستند که امام خمینی (ره) اجرای غدالت را مقدم به هر سازندگی و عمران می دانست ولکن آنها سازندگی و عمران را مقدم بر هر عدالت می پنداشتند البته امام که سازندگی و عمران را در سایه اجرای عدالت امکان پذیر می دانست، این ریشه در آموزه های مکتب ائمه معصومین دارد چرا که حضرت امیرالمومنین می فرماید:
لایکون العمران، حیث یجور السلطان
یعنی تا زمانی گه عدالت اجتماعی اجرا نگردد سازندگی و عمران معنی ندارد. متاسفانه ساله بر طبل سازندگی و عمران و اصلاحات اقتصادی کوبیدند در حالی که حصولی جز بی عدالتی مدرن نداشت در وقع حمایت از سرمایه داری غربی و لیبرالیستی بود.
ولمن به شیوه مدرن و با برند اسلامی بود و حمایت از اقتصاد و سرمایه مرفهین بی درد و بی غیرتی بود که در آن چرک دستی هم به ضعفا و محرومین نشد و در نتیجه با پولی که در این انقلاب جمع کرده بودند آنرا به رخ انقلاب کشیدند و با بخشی از آن سرمایه و ثروت ملی در فتنه ۸۸ در مقابل نظام دینی ایستادند.
اگر ما بپذیریم که برخی خواص و جریانات کهنه کار دچار لیبرال و لیبرالیسم فرهنگی نیستند(بعید است بپذیریم) و لکن به روشنی می پذیریم که مشکل اساسی امروز انقلاب و جامعه ما لیبرال های اقتصادی است یعنی ام الفساد جامعه ما و انقلاب ما همین پدیده لیبرال اقتصادی است که امروز آنچنان در تار و پود جامعه حضور و نفوذ دارند که حتی مبارزه با لیبرالیسم فرهنگی را با مشکل و مانع مواجه ساخته است. بدون شک همانگونه که قرآن کریم فرعون را طاغوت سیاسی و هامان را مظهر لیبرالیسم فرهنگی می داند همین قرآن قارون رابه عنوان لیبرالیسم اقتصادی معرفی میکند و امروز جامعه ما گرفتار همین پدیده لیبرالیسم اقتصادی است که توسط خواص انقلاب مدیریت می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه