اقدامات ناموفق برای احیای تالاب انزلی

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت:تاکنون نتایج موفقیت آمیزی برای احیای تالاب انزلی حاصل نشده است.

اقدامات ناموفق برای احیای تالاب انزلی

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ایسنا، منطقه گیلان،تالاب انزلی با مساحتی در حدود ۲۰ هزار هکتار در شمال ایران، واقع در استان گیلان قرار دارد.

این تالاب از جالب‌ترین و بزرگترین زیستگاه‌های طبیعی جانوران ایران محسوب می‌شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می‌آیند.

تالاب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ یک از تالاب‌های ایران قابل مقایسه نیست و محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است.

در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و دو شهر زیبای بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند.تالاب انزلی با وسعت ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر مربع حکم تصفیه خانه را برای رودخانه هایی دارد که به دریای خزر می ریزد.

این تالاب با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده ۵۰ گونه ماهی صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم نظیری دارد.تالاب انزلی از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب های بین‌المللی تحت حفاظت شد و مهمترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است.تالاب بین‌المللی انزلی از سالیان دور همه ساله پذیرای مسافران بی شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

این تالاب،به واسطه گیاهان،جانوران و مورفولوژی و شکل بستر ارتباط با دریا و رژیم رودها دارای محیط زیستی ویژه است که باید برای حفاظت از آن اقدامات جدی صورت بگیرد تا این اکوسیستم ارزشمند برای ایران محفوظ بماند و در صورت بی توجهی ممکن است سرنوشتی بدتر از دریاچه اورمیه در انتظار این تالاب ارزشمند خاورمیانه رقم بخورد.

یکی از مهمترین مشکلات تالاب انزلی آلودگی روز افزون آب آن است.چرا که تقریباً فاضلاب تمام خانه های مسکونی و اغلب کارخانه ها و کارگاه های صنعتی واقع در اطراف تالاب به درون آن و یا به داخل رودخانه هایی که به تالاب می ریزند سرازیر می شوند.طبق نظر موسسه ی استاندارد در صورتیکه مقدار آمونیاک از ۵ درصد بیشتر و زباله ها و زواید این ناحیه به داخل مرداب ریخته شود تردیدی نیست که با آلوده شدن بیش از پیش آب های مرداب که محیط آن در گذشته به منزله بزرگترین زایشگاه و پرورش انواع ماهی فلس دار از جمله ماهی سفید به شمار می رفت باقی‌مانده ی منابع آبزی مرداب هم در معرض خطر انهدام قطعی قرار خواهد گرفت.

از دیگر دلایلی که موجب تهدید تالاب انزلی شده، افزایش سطح رسوب‌ها است که موجب شده عمق تالاب انزلی از ۱۱متر به کمتر از دو متر برسد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا،قربانعلی محمد پور مدیر کل حفاظت زیست گیلان با تاکید بر اهمیت تالاب انزلی، گفت: علیرغم اقدامات گوناگونی که در زمینه احیای تالاب انزلی انجام گرفته تاکنون نتایج موفقیت آمیزی در این زمینه حاصل نشده است.

وی با اشاره به اهتمام مسئولین کشوری برای احیاء تالاب ها و دریاچه ها در خصوص احیای تالاب انزلی ادامه داد:همه دستگاههای عضو کارگروه احیاء تالاب می بایست ،تلاش جدی تری را برای تثبیت وضع موجود و تلاش برای کاهش عوامل تهدید کننده تالاب انزلی و در نهایت احیاء مجدد تالاب انزلی را در برنامه کار داشته باشند، به نحوی که خروجی عملکرد دستگاهها برای مردم ملموس و قابل ارزیابی باشد .

محمد پور اضافه کرد:برای اجرای طرح احیای تالاب نیاز به اعتبار بیشتری است  و امید است با استفاده از اعتبارات تخصیص داده شده و استمداد از قوه فکری جایکا بتوانیم شاهد رشد بهبود پروژه احیای تالاب انزلی باشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه