مواد مخدر از نان سنگک هم در دسترس‌تر است

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از شیوه ناموفق مبارزه با مواد مخدر در کشور، گفت: با توجه به افزایش مصرف مواد مخدر در طول ۳۴ سال گذشته لازم است تا شیوه مبارزه به طور کلی تغییر کند.

مواد مخدر از نان سنگک هم در دسترس‌تر است

به گزارش ۸دی نیوز، محمدحسین قربانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص عملکرد سازمان‌ها در مقابله با مصرف مواد مخدر در کشور، گفت: در طول ۳۴ سال گذشته از روش‌های مختلفی با مصرف، ترانسپورت، ترانزیت و خرید و فروش مواد مخدر مبارزه شده اما با وجود همه تلاش‌ها، هزینه‌های داده شده و شهدایی که در این مسیر فدا کرده ایم آمار نشان می دهد که مصرف مواد مخدر در کشو کاهش پیدا نکرده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سن مصرف مواد مخدر کاهش یافته، تصریح کرد: در حقیقت افزایش مصرف هشداری است که باید جدی گرفته شود، متاسفانه در برخی نقاط کشور مواد مخدر حتی بسیار راحت تر از نان سنگک در دسترس مردم قرار دارد.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود لازم است تا استراتژی مبارزه با مواد مخدر تغییر پیدا کند، در واقع باید بررسی شود که قوانین بازدارنده نبوده یا شیوه‌های مبارزه درست انجام نگرفته است، در هر حال آنچه برای آینده ترسیم شده بود به آن دست نیافتیم.

قربانی با تاکید بر اینکه مبارزه با مواد مخدر نیازمند بازنگری است، گفت: مجلس آمادگی لازم برای انجام این امر را دارد اما دولت و قوه قضاییه و نیروی انتظامی نیز باید آمادگی ایجاد تغییر را داشته باشند، در واقع باید از روش هایی منطبق برای حل این معضل استفاده شود.

وی افزود: امروزه با اینکه مدیریت کشور افغانستان در دست کشور امریکا است و ۶۰ درصد تولید مواد مخدر در این کشور هم افزایش یافته است، اما ترانزیت از سمت کشور ایران به اروپا و آمریکا انجام می‌شود به این ترتیب باید مشخص شود که با پرداخت این همه هزینه آیا کشورهای اروپایی کمکی به ایران می کنند؟

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس نهم، با بیان اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مقدمات بازنگری در مبارزه با مواد مخدر را فراهم کرده، گفت: در این راستا کمیسیون بهداشت نیز تجربه برخی کشورها چون سوئد، هلند و آلمان در چگونگی مصرف و مبارزه با مصرف مواد مخدر را بررسی کرده است.

قربانی با انتقاد از اینکه حدود ۷۵ درصد زندانیان کشور به گونه ای با مواد مخدر در ارتباط هستند، گفت: بیماری های چون هپاتیت و ایدز ناشی از استفاده از سرنگ‌های آلوده و تزریق های مشترک است که در نبود نظارت در جامعه شیوع یافته، این درحالی است که افراد با مصرف مواد مخدر سنتی وارد زندان می شوند و با مصرف مواد صنعتی از زندان خارج می شوند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با اشاره به اقدامات نیروی انتظامی، گفت: نیروی انتظامی به تنهایی نمی تواند در این مسیر موفق عمل کند، در کل شیوه مبارزه با مواد مخدر موفق نبوده و از این رو ماهیت موضوع به طور کلی باید تغییر کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه